The Sinking City uit winkels verwijderd om ruzie over royalty's
Nieuws

The Sinking City uit winkels verwijderd om ruzie over royalty's

De horror-detectivegame The Sinking City is verwijderd van meerdere digitale winkels, waaronder Steam, PlayStation 4 en Xbox One. Een ruzie over royalty's ligt daaraan ten grondslag, blijkt uit href="http://frogwares.com/the-sinking-city-is-being-delisted-heres-why/">een statement </a>van ontwikkelaar Frogwares.

In het statement wordt de juridische strijd uitgelegd tussen de ontwikkelaar en uitgever Nacon, die onlangs fuseerde met Bigben Interactive. Volgens Frogwares weigert Nacon om de ontwikkelaar royalty's te betalen. Het verschuldigde bedrag zou ongeveer een miljoen euro bedragen.

Frogwares sloot in 2017 een overeenkomst met Nacon: in ruil voor financiële steun tijdens de ontwikkeling, kreeg Nacon het recht om de game op een aantal platformen uit te geven. De ontwikkelaar zou geld krijgen bij elke milestone en daarna een deel van elke verdiende euro. Volgens Frogwares begonnen de problemen echter al snel.

"BBI/Nacon lag honderden en honderden dagen achter met hun betalingen. Elk bedrag was gemiddeld veertig dagen te laat, terwijl onze milestones altijd op tijd waren en werden goedgekeurd", aldus het statement. Nadat de game uitkwam, kreeg Frogwares een confronterend bericht van de uitgever. "De milestones die eerder waren goedgekeurd, werden geannuleerd. Dat betekende dat we geen winsten van de game zouden krijgen. Achteraf annuleren en zeggen dat we niet op tijd geleverd hebben over een game die al is uitgebracht, is onacceptabel. Daar begon ons juridisch gevecht."

Frogwares beschuldigt de uitgever er ook van dat de rol van de ontwikkelaar is geminimaliseerd in marketingmaterialen, zodat het lijkt alsof Nacon de eigenaar van de rechten is. Volgens Frogwares hebben ze afgesproken dat de rechten op het IP in handen van de studio blijft.

The Sinking City is een horrorgame geïnspireerd door de werken van H.P. Lovecraft en kwam vorig jaar juni uit. Gamer.nl gaf de game een 6,5 en noemde het 'mooie horror in een lelijk jasje'. Het spel is onder andere nog verkrijgbaar via de website van Frogwares zelf en op de Nintendo Switch, waar Frogwares de game zelf op uitgaf.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!