The Sinking City uit winkels verwijderd om ruzie over royalty's
Nieuws

The Sinking City uit winkels verwijderd om ruzie over royalty's

De horror-detectivegame The Sinking City is verwijderd van meerdere digitale winkels, waaronder Steam, PlayStation 4 en Xbox One. Een ruzie over royalty's ligt daaraan ten grondslag, blijkt uit href="http://frogwares.com/the-sinking-city-is-being-delisted-heres-why/">een statement </a>van ontwikkelaar Frogwares.

In het statement wordt de juridische strijd uitgelegd tussen de ontwikkelaar en uitgever Nacon, die onlangs fuseerde met Bigben Interactive. Volgens Frogwares weigert Nacon om de ontwikkelaar royalty's te betalen. Het verschuldigde bedrag zou ongeveer een miljoen euro bedragen.

Frogwares sloot in 2017 een overeenkomst met Nacon: in ruil voor financiële steun tijdens de ontwikkeling, kreeg Nacon het recht om de game op een aantal platformen uit te geven. De ontwikkelaar zou geld krijgen bij elke milestone en daarna een deel van elke verdiende euro. Volgens Frogwares begonnen de problemen echter al snel.

"BBI/Nacon lag honderden en honderden dagen achter met hun betalingen. Elk bedrag was gemiddeld veertig dagen te laat, terwijl onze milestones altijd op tijd waren en werden goedgekeurd", aldus het statement. Nadat de game uitkwam, kreeg Frogwares een confronterend bericht van de uitgever. "De milestones die eerder waren goedgekeurd, werden geannuleerd. Dat betekende dat we geen winsten van de game zouden krijgen. Achteraf annuleren en zeggen dat we niet op tijd geleverd hebben over een game die al is uitgebracht, is onacceptabel. Daar begon ons juridisch gevecht."

Frogwares beschuldigt de uitgever er ook van dat de rol van de ontwikkelaar is geminimaliseerd in marketingmaterialen, zodat het lijkt alsof Nacon de eigenaar van de rechten is. Volgens Frogwares hebben ze afgesproken dat de rechten op het IP in handen van de studio blijft.

The Sinking City is een horrorgame geïnspireerd door de werken van H.P. Lovecraft en kwam vorig jaar juni uit. Gamer.nl gaf de game een 6,5 en noemde het 'mooie horror in een lelijk jasje'. Het spel is onder andere nog verkrijgbaar via de website van Frogwares zelf en op de Nintendo Switch, waar Frogwares de game zelf op uitgaf.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!