The Sinking City is mooie horror in een lelijk jasje
Reviews

The Sinking City is mooie horror in een lelijk jasje

De meeste games gebaseerd op de horrorverhalen van H.P. Lovecraft weten wel waar ze moeten beginnen. Een hoop tentakelmonsters, verontrustende situaties en filosofieën over de plek van de mensheid in de kosmos. The Sinking City heeft dat ook, maar durft ook een ander element uit werk van Lovecraft aan te pakken: racisme.

H.P. Lovecraft is een gevierde Amerikaanse schrijver, die een heel subgenre van horror naar zich vernoemd kreeg. Terecht, want meerdere klassiekers verschenen van zijn hand. Toch is het niet vreemd om je bedenkingen bij hem te hebben. Hij was een notoire racist die niet terugdeinsde om zijn verachtelijke meningen te ventileren. Sommige van zijn verhalen zijn zelfs als metafoor te zien voor zijn angst voor andere rassen en zijn waarschuwingen tegen het samensmelten van verschillende culturen.

©GMRimport

Love deze Lovecraft

The Sinking City heeft alle bekende Lovecraft-elementen, maar wil ook de kritiek een plekje geven. De speler wordt nog voor het titelscherm verwelkomd door een bericht dat de game racisme bevat: niet omdat de ontwikkelaars het daar mee eens zijn, maar omdat er in die tijd nou eenmaal racisme was, en ze daar de ogen niet voor willen sluiten. In de eerste missie maak je als detective Charles Reed kennis met de rassenoorlog die in de fictieve stad lijkt te woeden. Een rijke familie van aapachtigen wil niks hebben met het vissenras Innsmouthers, die als vluchtelingen de stad in zijn gekomen.

Het geeft het verhaal van The Sinking City een interessante omlijsting, met een broeiende woede die zich constant in de kantlijnen afspeelt. Hoewel het hoofdverhaal zich er niet per se op focust, geeft het conflict het geheel wat meer diepgang en laat ontwikkelaar Frogwares – bekend van de Sherlock Holmes-games – zien dat ze worstelen met de nalatenschap van de beroemde auteur.

Ook het hoofdverhaal is boeiend, al is het wat meer standaard Lovecraft. Detective Reed reist af naar Oakmont, een stad die is getroffen door een aanhoudende storm en half onderwater staat. Reed wordt naar deze stad getrokken door hevige visioenen van een duistere kracht onder het wateroppervlak. Bij aankomst wordt hij gelijk als detective aan het werk gezet om moorden op te lossen en grimmige samenzweringen te ontrafelen. Al gauw blijkt dat zijn visioenen iets te maken hebben met het lot van deze stad en ontvouwt zich een meeslepend verhaal vol beklemmende momenten.

©GMRimport

Rammelend

Het is dan ook jammer dat de gameplay het niveau van het schrijfwerk niet weet te halen. Als detective ben je vooral bezig met het rondspeuren op een plaats delict en het zoeken naar aanwijzingen in huizen en steegjes. In de praktijk komt dat neer op rondlopen totdat er iets oplicht om te bekijken, totdat je alle hints hebt gevonden.

Het is niet bijster spannend, ook niet als je je bovennatuurlijke gaven gebruikt om een misdaad te reconstrueren. Charles ziet scènes uit het verleden als spookachtige glimpen voor zich, die jij als speler in de juiste volgorde moet zetten. Het is echter altijd direct duidelijk welke volgorde dat moet zijn, waardoor je hersenen nooit op de proef worden gesteld.

Waarom zo langzaam?

Door het goede verhaal is dit soort detectivewerk nog wel te pruimen, maar de game lijkt er alles aan te doen om je voortgang zo traag mogelijk te maken. De open wereld waarin je opereert is bijvoorbeeld veel te groot, terwijl daar nauwelijks reden toe is. Alle straten lijken op elkaar en er is vrijwel niks te ontdekken, op een zijmissie hier en daar na. De enorme afstanden werken op je zenuwen, omdat de verschillende onderdelen van een zaak soms mijlenver uit elkaar liggen. Vooral in het begin, wanneer je nog geen fast travel-punten hebt ontgrendeld, is dat frustrerend. Ook daarna is het door de lange laadtijden geen pretje.

©GMRimport

Een ander voorbeeld: de helft van de stad staat onder water. Regelmatig moet je daarom in een bootje springen om door de straten te varen. Die motorbootjes voegen echter niks toe aan de gameplay, behalve dat ze het spel nog slomer en moeilijker bestuurbaar maken. Als je zonder boot het water in duikt, loop je kans door een tentakelmonster gegrepen te worden. Maar aangezien er overal wel een bootje klaarligt, is er geen enkele reden om het jezelf moeilijk te maken.

Het meest onbegrijpelijk zijn echter de archieven in de stad, zoals de bibliotheek, het stadhuis of het krantenarchief. Regelmatig wordt je voortgang versperd omdat je niet genoeg informatie hebt, en is een bezoekje aan een van deze archieven de enige oplossing. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar iemand waarvan je weet dat hij net is getrouwd, moet je speuren naar trouwaktes in het stadhuis. In een viertal categorieën moet je de juiste term kiezen om informatie op te halen, bijvoorbeeld: soort inwoner, soort document en de wijk waarin je verdachte is getrouwd. Het is een onnodige extra stap die de boel vertraagt en het is niet altijd even duidelijk waar je moet zoeken. Regelmatig dwaal je van archief naar archief en probeer je maar wat, totdat je de juiste zoektermen hebt ingevoerd.

Niet zo geloofwaardig

Het is bedoeld om je baan als detective wat geloofwaardiger te maken, maar dat mislukt helaas. Dat komt ook doordat de rest van de open wereld weinig realistisch is neergezet. Inwoners lopen bijvoorbeeld op hun dooie akkertje rond en lijken niet zo bezorgd te zijn dat hun stad half onder water staat en is overlopen door monsters. Het is niet bepaald geloofwaardig dat iemand in die situatie rustig buiten op een bankje een krant zit te lezen – vooral niet in een stad waar het constant regent. Daarnaast zijn er vrij weinig verschillende personagemodellen en lijkt iedereen in Oakmont op elkaar. Vooral de zwarte inwoners schijnen maar één gezicht te hebben, wat nogal verwarrend is wanneer je met meerdere zwarte NPC’s moet praten.

Het dieptepunt is echter de combat, die ronduit saai te noemen is. Met enige regelmaat kom je bizarre monsters tegen die je met je arsenaal aan vuurwapens van je af moet houden. Charles bestuurt voor geen meter: hij is lomp, zweeft over de vloer en kan niet ontwijken. De monsters lijken de kogels bovendien niet echt te incasseren. Je schiet maar een beetje op ze, totdat ze uiteindelijk neervallen. ‘Gelukkig’ zijn er maar een handjevol verschillende vijanden waar je aan moet wennen.

©GMRimport

Toch een voldoende

Wat de game uiteindelijk toch enigszins overeind houdt, is de boeiende materie en de morele keuzes die je onderweg maakt. Gevonden aanwijzingen worden opgeslagen in je Mind Palace, een soort weergave van je gedachtepatroon. Op bepaalde punten kun je zelf conclusies trekken uit je gevonden hints, die niet altijd voor de hand liggen. De meeste personen in Oakmont zijn niet goed of slecht, maar zweven daar ergens tussenin. Met wie je in zee gaat en wie je onderweg verraadt, ligt dus niet vast.

Overige technische foutjes doen daar verder weinig aan af. Soms kwamen we vast te zitten in de omgeving, of dook de framerate iets te ver naar beneden, maar de verontrustende sfeer in het spel bleef altijd overeind. Vooral de visioenen die door je beeld heen zweven als Charles iets te veel schokkende dingen heeft gezien, geven je kippenvel.

Voor liefhebbers van Lovecraft is deze game daarom zeker een aanrader, al is het maar om de boeiende interpretatie die Frogwares aan de materie geeft. Uiteindelijk hebben wij met plezier zo’n 25 uur met The Sinking City doorgebracht – al was de game een stuk beter geweest als hij half zo lang was.

The Sinking City is getest op een PlayStation 4 Pro en is verder verkrijgbaar op Xbox One en pc. Een port voor de Nintendo Switch is aangekondigd.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Frogwares laat zien dat het de sfeer van Lovecraft uitstekend beheerst en durft er een eigen weg mee in te slaan, maar als game rammelt The Sinking City teveel om aan iedereen aan te raden.

Plus- en minpunten
  • Interessante materie, morele keuzes, verontrustende sfeer
  • Onnodig traag, zielloze open wereld, saaie gevechten, technische mankementen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding 2-ontwikkeling bevindt zich in 'crunch'-periode
Nieuws

Death Stranding 2-ontwikkeling bevindt zich in 'crunch'-periode

Kojima vraagt zich af hoeveel jaren hij nog games kan maken

De ontwikkeling van Death Stranding 2: On the Beach zou zich in de 'crunch'-periode bevinden, oftewel de fase voordat een game uitkomt waarin er extra hard gewerkt wordt en werknemers vaak overuren moeten maken.

Dat gaf bedenker Hideo Kojima toe op social media. "Het is de meest veeleisende periode van gameontwikkeling - zowel fysiek als mentaal - ook wel bekend als 'crunch time'", zo tweette hij. "Naast het mixen en opnemen van Japanse stemmen, hebben we een berg met taken: opmerkingen schrijven, uitleg, essays, interviews, discussies, werk niet gerelateerd aan de game. Het is enorm moeilijk."

In een andere tweet reflecteert Kojima op zijn carrière en hoeveel jaren hij nog in zich heeft. "Op deze leeftijd kan ik niet anders dan mijzelf afvragen hoelang ik nog creatief kan blijven. Ik wil de rest van mijn leven doorgaan, maar is het nog tien jaar? Twintig? Elke dag voelt als een race tegen de klok. Zelfs op 87-jarige leeftijd is (filmregisseur) Ridley Scott nog actief. En toen hij de 60 voorbij was - mijn huidige levensfase - creëerde hij het meesterwerk Gladiator."

Onder 'crunch' wordt binnen de game-industrie de periode voor de release van een game verstaan waarbij werknemers extra lange werkdagen of -weken maken om zo het product op tijd af te krijgen. Vaak zijn deze periodes extreem vermoeiend en tevens een aanslag op de psychische en fysieke gezondheid van de werknemers. Het is een veelvoorkomende situatie binnen de game-industrie, en tegelijk controversieel. Het plaatst het product - oftewel de game - soms immers boven het welzijn van de ontwikkelaar.

De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan. Death Stranding 2: On the Beach is vooralsnog alleen aangekondigd voor PlayStation 5.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony doneert 5 miljoen dollar voor hulp bij Los Angeles-branden
Nieuws

Sony doneert 5 miljoen dollar voor hulp bij Los Angeles-branden

De branden teisteren de stad al een week

Sony heeft 5 miljoen dollar gedoneerd voor hulp bij de bosbranden die in Los Angeles woeden.

Het geld is bedoeld voor eerstehulpverleners en de gemeenschappen die geteisterd worden door de branden. "Los Angeles is al meer dan 35 jaar de thuisbasis van onze entertainmentzaken", aldus Sony-voorzitter en CEO Kenichiro Yoshida en directeur en COO Hiroki Totoki in een bericht op social media. "We blijven samenwerken met de leiders van lokale bedrijven om te bepalen hoe Sony in de nabije toekomst het beste hulp kan bieden."

Niet alleen Sony heeft de portemonnee getrokken. Zo hebben Netflix, Amazon en Comcast allen 10 miljoen dollar gedoneerd, Paramount 1 miljoen dollar en Warner Bros. Discovery 15 miljoen dollar.

De branden in Los Angeles woeden inmiddels al langer dan een week. Er zijn minstens 24 mensen overleden aan en meer dan 12.000 gebouwen vernietigd door de gevolgen van de brand. De komende dagen worden er harde winden voorspelt, wat de situatie kan verergeren.

De branden treffen logischerwijs ook de game- en filmindustrie. Zo bleek al dat de opnames van het tweede seizoen van de Fallout-serie zijn uitgesteld, en geven diverse gamebedrijven gesitueerd in en rondom de stad aan de veiligheid van werknemers voorop te stellen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!