The Pedestrian is slim in alle opzichten
Reviews

The Pedestrian is slim in alle opzichten

The Pedestrian is een van de leukste puzzelgames die ik in tijden heb gespeeld. Het is luchtig in design, goed getemporiseerd en laat je je af en toe heerlijk clever voelen.

The Pedestrian verkoopt zichzelf. Dit spel zuigt je niet zijn wereld in aan de hand van de puzzels, maar aan de hand van de fijne stijl en muziek. Je speelt een stickmannetje (bij gebrek aan een betere omschrijving) dat rondloopt in een modern stadscentrum. Maar in plaats van op straat, kun je als stickmannetje alleen op bijvoorbeeld borden en monitoren lopen. En zo trek je door de metro, de straten en zelfs door bouwplaatsen; van krijtbord, naar verkeersbord, van tv-monitor, naar tramhaltemonitor, ga zo maar door.

©GMRimport

Niet moeilijk, niet makkelijk

Het puzzelen introduceert gestaag nieuwe variabelen. In het begin van de game trek je vooral lijntjes van bord naar bord. Dat doe je door met één druk op de knop uit te zoomen. Je kunt dan onderling met de borden schuiven, waarna je sommige deuren met elkaar kunt verbinden door een lijn tussen de deuren te trekken. Je moet dus eigenlijk deduceren welke route stickmannetje kan lopen, om vervolgens de borden zo te plaatsen dat je de lijntjes (ergo route) kunt tekenen.

Vervolgens introduceert de game factoren die op dat principe voortborduren, zoals ladders, lasers, opstapjes en portalen. Het lijntjes trekken is daarbij soms minder belangrijk dan het slepen met de borden, en andersom. De puzzels combineren verschillende elementen, maar het plannen van een route voor stickmannetje blijft de rode draad. Als je deze game te lang achter elkaar speelt begin je daarom een beetje bordensleepmoe te worden: de puzzels komen in opzet nogal overeen. Sommige elementen (de portalen) vond ik daarnaast minder leuk dan de andere (de lijntjestrekpuzzels), maar soit, dat is persoonlijk.

The Pedestrian is een vlotte puzzelgame met veel leuke momenten, zowel dankzij slim puzzeldesign als mooie art direction

-

De puzzels zijn zonder uitzondering geweldig geïntegreerd in de stadse omgeving. Je bezoekt zo’n beetje ieder facet van de stad, waaronder bouwplaatsen, het park en op momenten bestuurt stickmannetje zelfs de trein. Uiteindelijk zijn al die puzzels onderdeel van een grotere ‘hub-puzzel’. Die grote hub-puzzels zijn dan weer gekoppeld aan een soort van GameBoy, die je aan het werk probeert te krijgen door zeven van die grote puzzels op te lossen. Lang verhaal kort: The Pedestrian is geen lange game.

Na ongeveer vijf uur heb je het spel afgerond en het geweldige einde behaald. Het is verleidelijk te stellen dat The Pedestrian te makkelijk is, maar dat vind ik oneerlijk. The Pedestrian is niet erg pittig, maar deze game draait om zijn flow. Moeilijkere puzzels (nu doe je er zelden langer over dan een kwartiertje) zouden afdoen aan de heerlijke pace. Bovendien: je wordt nu al soms een beetje bordensleepmoe. Als de puzzels nog langer zouden duren zou deze game me misschien wel zijn gaan tegenstaan – zoals Baba is You dat deed, bij mij althans.

©GMRimport

Strijden

The Pedestrian wil dus niet lang zijn, de game wil behapbaar zijn. En binnen die opzet komen de puzzels prima tot hun recht. The Pedestrian is een vlotte puzzelgame met veel leuke momenten, zowel dankzij slim puzzeldesign als mooie art direction. Ik raad ‘m van harte aan en hoop dat zelfs geoefende puzzelaars zich niet blindstaren op de prijs of lengte. Ik denk niet dat je er spijt van krijgt.

The Pedestrian is verkrijgbaar op pc en kost twintig euro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Ik heb door en door genoten van The Pedestrian, een slimme puzzelgame die zijn bondige puzzels kundig verweeft met de spelwereld. Dit pientere spelletje is voor twintig euro zijn paar uurtjes meer dan waard.

Plus- en minpunten
  • Stijl, muziek, puzzels, heerlijk tempo
  • Gelijkende puzzels

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar
Nieuws

Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar

'Verdere verkenning van de franchise is niet gerechtvaardigd'

Ontwikkelaar Reflector Entertainment heeft na de tegenvallende release van Unknown 9: Awakening besloten de franchise te annuleren en geen games meer in de reeks uit te brengen. Ook zijn er werknemers ontslagen.

Volgens Relector kwamen de resultaten rondom Unknown 9: Awakening niet in de buurt van de verwachtingen. "Verdere verkenning (van de franchise) is dan ook niet gerechtvaardigd".

Het bedrijf laat weten dat als gevolg daarvan een game die zich nog maar in de conceptfase bevond - waarschijnlijk een nieuw deel in de reeks - is geannuleerd. Het zorgt er ook voor dat er wederom een ontslagronde plaats gaat vinden binnen Reflector, nadat het bedrijf in november vorig jaar ook al gebukt ging onder ontslagen.

Er wordt nu aan één game gewerkt binnen de studio. Hoewel het spel nog niet is aangekondigd, maakt het onderdeel uit van een bestaande Bandai Namco-IP en verloopt de ontwikkeling volgens de studio naar wens.

Unknown 9: Awakening verscheen afgelopen najaar. De game volgt het verhaal van Haroona, een zogeheten 'quaestor' die een mysterieuze dimensie genaamd de Fold kan bezoeken. Deze dimensie bevat een krachtige energie en verloren kennis dat een nieuw tijdperk aan vooruitgang in gang kan zetten. Maar als deze kennis in verkeerde handen valt kan dit het einde van de mensheid betekenen. Reflector was van plan ook boeken en comics gebaseerd op Unknown 9 uit te brengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!