The Outer Worlds is het beste van Fallout
Reviews

The Outer Worlds is het beste van Fallout

Zelfs na de grote teleurstelling die Fallout 76 heet, lijkt Bethesda nog niet bereid te zijn om een nieuwe singeplayergame in de franchise te maken. Gelukkig is New Vegas-ontwikkelaar Obsidian dat wel en komen zij met The Outer Worlds.

The Outer Worlds heet misschien geen Fallout, maar vergis je niet: dit rollenspel voelt op ieder front aan als een spirituele opvolger van Bethesda's gamereeks. Ook deze game weet shooters en rpg's met elkaar te versmelten. En ook hier heb je de keuze om situaties op meerdere manieren aan te pakken, zodat je de game schietend, hackend of bluffend door kunt komen.

Zelfs het universum van The Outer Worlds doet verdraaid veel aan Fallout denken. Deze spirituele opvolger speelt zich wellicht in de ruimte af in een kolonie die over meerdere planeten strekt, maar ook deze sci-fi-setting zit vol met de jaren '50-referenties die je in Fallout vindt. Radio's spelen ouderwetse muziek in dorpjes met net zulke ouderwetse neonverlichting. En die dorpjes proberen op gekke wijze hun eigen maatschappij vorm te geven, net als in de bekende Fallout-kluizen.

©GMRimport

Oudgedienden

Bij een game van een andere ontwikkelaar zou het bovenstaande schaamteloos zijn, maar Obsidian bewandelt hier bekend terrein: de studio maakte tien jaar terug Fallout: New Vegas. Daarnaast verschijnt de game nu Bethesda met Fallout 76 een totaal andere richting inslaat, en er geen indicatie is dat er een klassiek vervolg in de maak is. Gelukkig hebben we nu dit officieuze vervolg.

Je speelt in The Outer Worlds een kolonist die jaren geleden is ingevroren, zodat hij op een ruimteschip naar een ver afgelegen sterrenstelsel kon afreizen. Door complicaties werd je schip echter van zijn koers geduwd en ben je nooit gearriveerd. Wanneer een mysterieuze wetenschapper je tot leven wekt, stuurt hij je op avontuur om de ruimtekolonie weer op het juiste pad te krijgen en de grip van megabedrijven te verminderen.

Hoe je dat doet, mag je volledig zelf bepalen. Je stelt aan het begin van de game een eigen personage met specialisaties samen, die steeds meer kan naarmate je in level groeit. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om als een futuristische Rambo door de game heen te schieten, vooral proberen te sluipen, of als hacker beveiligingsrobots te hacken die het zware werk vervolgens voor je doen. Investeer genoeg in je spraakvaardigheid en je kunt liegen, intimideren en verleiden om ervoor te zorgen dat alles goed uitpakt.

©GMRimport

Vrijheid

Die keuzes zijn niet nieuw in rollenspellen, maar er zijn weinig games die je zoveel vrijheid geven als The Outer Worlds. Bijna iedere missie in de game heeft wel meerdere manieren waarop je hem kan voltooien, waarbij je ook kunt kiezen uit meerdere eindes met verschillende resultaten. Kies je er bijvoorbeeld voor om een gestolen blauwdruk van een experimenteel wapen terug te geven aan de ontwerper?

De impact van je keuzes voelt concreet. Als je bovenstaande wapen bijvoorbeeld verkoopt, zorgt dat voor aanzien bij een lokale maffioso - die je dan weer helpt bij een totaal andere missie. Je hoeft nooit zoals in Mass Effect te kiezen welk buitenaards ras je van de ondergang redt, maar door die kleinere gevolgen voelt het universum levend aan. Iedere NPC ziet wat je doet en houdt daar rekening mee tijdens dialogen.

Dat is zelfs te zien in de kleinste dialogen. Als je in het begin van de game een bandiet doodschiet en zijn kleding jat omdat de stats simpelweg beter zijn, dan voelen dorpelingen zich ongemakkelijk wanneer je met ze praat. Je bent immers gekleed als dezelfde persoon die hun vrienden en familie al jarenlang terroriseert. Je komt meteen weer voor een keuze te staan: misbruik je die angst om je zin te krijgen, of stel je de dorpsbewoners gerust?

Hoewel dit strikt gezien een rollenspel is, vecht je voornamelijk door ouderwets te schieten

-

©GMRimport

Spacer's Choice

Zulke voorbeelden zijn talrijk in The Outer Worlds - zowel in de hoofdverhaallijn als in de vele zijmissies. Het geeft de indruk dat je de wereld echt beïnvloedt en niet simpelweg het pad gemaakt door een ontwikkelaar bewandelt.

Dat alles wordt ondersteund door ijzersterk schrijfwerk. Hoewel de wereld van The Outer Worlds duidelijk door Fallout geïnspireerd is, pakt de game een aantal thema's waar uitstekend op wordt ingespeeld. Net als in veel sciencefiction wordt het sterrenstelsel geregeerd door megacorporaties, maar in The Outer Worlds is dat voer voor satire.

Personeel in dienst van Spacer's Choice is bijvoorbeeld verplicht om ieder gesprek af te sluiten met een bedrijfsslogan, ongeacht de situatie. Daarnaast staan hun contracten bomvol clausules die hun levens lastig maken. Loon wordt preventief ingehouden om alvast de toekomstige graven van personeel te bekostigen, of om de kosten van een zelfmoord op te vangen. Een zelfmoord is volgens het bedrijf immers niks minder dan "het beschadigen van bedrijfseigendom".

©GMRimport

Schieten zonder impact

Hoewel dit strikt gezien een rollenspel is, vecht je voornamelijk door ouderwets te schieten. Dat werkt voor het grootste deel prima: je richt je wapens en knalt, net als in iedere moderne shooter. Al ontbreekt bij zwaardere wapens een gevoel van impact.

Met een druk op een schouderknop kun je de tijd tevens vertragen. Als je stilstaat kan dat voor lange tijd, maar zodra je beweegt of schiet gaat er een meter lopen. Is die meter leeg, dan moet je wachten totdat je dit weer mag doen. Dat is grotendeels vergelijkbaar met het VATS-systeem uit Fallout. Aan het begin van de game mag je hier amper gebruik van maken, maar naarmate je levelt en in nieuwe vaardigheden investeert kun je het gebruik hiervan verlengen en vaker laten terugkeren.

Gevechten voelen zeker in het begin van de game wat frustrerend aan. De ene vijand kan je tientallen keren aanvallen zonder dat het een grote impact heeft, terwijl de ander je in twee schoten velt. Dat terwijl de game niet duidelijk het verschil in kracht tussen de twee laat zien. Het dwingt je om voorzichtig te werk te gaan, maar we hadden geregeld het gevoel dat we op oneerlijke wijze ons einde bereikten. En dan zijn de tergend lange laadtijden waar wij op de PlayStation 4 Pro last van hadden des te vervelender.

Zodra je een wat hoger level hebt bereikt, worden gevechten interessanter. Je krijgt toegang tot nieuwe vaardigheden, die op termijn jouw zorgvuldig gekozen wapenarsenaal complimenteren. Het schietgedeelte voelt echter nooit indrukwekkend genoeg om de rest van de game te dragen.

Dat kunnen we The Outer Worlds gelukkig vergeven. De waarde van deze game zit namelijk niet in het neerknallen van tegenstanders, maar in de gigantische keuzevrijheid die je hebt. In het feit dat je een gezochte crimineel kunt neerknallen, maar ook een pact met hem kunt sluiten om de politie terug te pakken. Dit is een game die je steeds weer verrast met onverwachte mogelijkheden.

The Outer Worlds is vanaf 25 oktober verkrijgbaar op pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wij hebben de game getest op een PlayStation 4 Pro.

Uitstekend
Conclusie

The Outer Worlds is Fallout met een scifi-sausje. Een rollenspel dat je zoveel keuzevrijheid geeft, waarbij ook iedere keuze op kleine, praktische manieren invloed heeft op de rest van de game. We hebben ons lang niet zo vrij gevoeld in een rpg.

Plus- en minpunten
  • Ontzettend veel vrijheid, creatief schrijfwerk
  • Leentjebuur bij Fallout, lange laadtijden, wapens missen impact

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!