'The Last of Us Part 2 moet zo realistisch mogelijk worden'
Nieuws

'The Last of Us Part 2 moet zo realistisch mogelijk worden'

Neil Druckmann, regisseur van The Last of Us Part 2, bespreekt in een interview de inspiratie achter het verhaal, zijn visie en het totale proces van het project. Uit het interview wordt duidelijk dat Naughty Dog het belangrijk vindt dat de game zo realistisch mogelijk is en dat spelers de spanning kunnen beleven.

Hoe begin je aan een dergelijk project?

Tim Turi, Senior Social Meida specialist van Sony, houdt het interview met het brein achter The Last of Us 2 en valt met de deur in huis door de regisseur te vragen hoe het tweede deel tot stand is gekomen.

"Ik kan me nog goed herinneren dat ik een gesprek met Ashley Johnson had, de geniale actrice achter Ellie. Het gesprek ging in eerste instantie over Left Behind, maar al snel was ik een wild idee van mij aan het pitchen. Niet veel later was ze midden in het restaurant aan het huilen. Dit was voor mij het moment dat ik dacht, ik hoop niet dat ik iets verschrikkelijks aan het maken ben. Maar aan de andere kant wist ik dat het idee verder uitgewerkt moest worden", vertelt Druckmann.

Uit het interview wordt duidelijk dat het begin, midden en einde van het verhaal in 2013 al klaar lag. Het einde van het verhaal is gedurende de ontwikkeling van het spel echter een aantal keer veranderd.

"Dat is ook hoe het hoort te gaan, je hebt een idee, dit idee bespreek je met het team en samen focus je op een zo goed mogelijk resultaat", legt de regisseur uit.

©GMRimport

Ellie groeit op

Het schattige meisje dat met Joel op pad ging in deel één is een hoop veranderd, dit hebben we kunnen zien in de eerste beelden van het tweede deel.

"Ik denk dat ze echt haar eigen persoon is geworden. Aan het begin van het eerste deel heeft ze helemaal niemand, iedereen die ze kende is gestorven of heeft haar verlaten. Dit is de reden dat ze zich zo aan Joel vastklampt. Later in het verhaal, wanneer Ellie in Wyoming arriveert, leert ze meer mensen kennen. Hier groeit ze erg naar één specifiek persoon toe genaamd Dina, en is sinds dien haar beste vriendin ooit. Ze flirten ook met elkaar, maar het is voor Ellie onduidelijk hoe Dina in de relatie staat", verklaart Druckmann.

Het wordt echter al snel duidelijk dat een normaal leven er niet inzit voor de twee vrouwen in deze post-apocalyptische wereld. Waarschijnlijk refereert Druckmann naar een ongeluk van Ellie in haar zoektocht naar wraak.

©GMRimport

Nieuwe vijanden

Naughty Dog wil absoluut geen nieuwe vijanden aan de game toevoegen die niet in de wereld of in het verhaal thuishoren. De studio heeft lang nagedacht over een eventuele nieuwe vijand en is uiteindelijk neergestreken op de Shambler, een grimmige mutatie die veel schadelijke stoffen uitstoot.

"In The Last of Us hebben we de spelers een nauwkeurig documentaire getoond over hoe de mutaties van onze vijanden tot stand zijn gekomen. De fases van de mutaties spelen hier een grote rol bij, we kunnen dus niet zomaar nieuwe mutaties of ziektes bedenken, het is van belang dat we goed inspelen op de fases van de mutaties", verhaalt de regisseur van de game.

Zonder te veel in te gaan op de wezens is het duidelijk dat de Shambler-mutatie tot stand is gekomen door iets in de lucht en door passerende tijd. Bovendien voegen Shamblers iets nieuws en interessants toe aan de wereld van The Last of Us en creëren de nieuwe vijanden interessante gevechten voor spelers. Naast Shambler zijn er ook Runners aan de game toegevoegd, deze vijanden zijn bijzonder snel en geven spelers bijna geen tijd om na te denken.

De game moet zo 'realistisch' mogelijk blijven

Het is belangrijk dat het vervolg op een zelfde manier realistisch blijft, zover dit mogelijk is bij het genre van de game. Naughty Dog heeft bekendgemaakt dat het hier veel waarde aan hecht. De beleving van de gameplay is hierbij ook erg belangrijk, daarom wil de ontwikkelaar zoveel mogelijk personalisering aan het spel toevoegen. Dit gebeurt in de vorm van wapens, vaardigheden, mobiliteit en veel gameplayopties.

"We willen een grounded experience bieden aan onze spelers, maar in hoeverre is dit mogelijk wanneer je afhankelijk bent van een controller. Daarom moesten we een systeem ontwikkelen met zoveel mogelijk 'echte' opties. Het creëren van zoveel mogelijk spanning is hierbij essentieel. Bijvoorbeeld het onderhouden van je wapens, wanneer je in de schoenen van Ellie staat en je op deze manier afhankelijk bent van deze wapens. Dan onderhoud je deze, slaap je ermee en zorg je ervoor dat ze altijd in goede staat zijn. Dit zijn aspecten die we zo goed mogelijk laten terug komen in het spel", zegt Druckmann.

©GMRimport

Kies je gevechten

Naast zombies en bad guys vormen dieren ook gevaar in The Last of Us 2. Dit heeft de ontwikkelaar gedaan om een zo authentiek mogelijk ervaring te creëren voor de spelers. De speler moet de spanning kunnen voelen en kunnen terug koppelen op hun ervaringen met bijvoorbeeld honden. Hoe reageren deze beesten en welke emoties worden er bij mensen getriggered wanneer ze bijvoorbeeld door een hond worden opgejaagd.

Een andere opvallende toevoeging aan het verhaal en de gameplay in het vervolg van de survival-game is dat spelers zelf moeten bepalen wanneer ze een gevecht aangaan, of liever uit de weg gaan.

"We willen momenten creëren waarin spelers wel of niet gespot kunnen worden. De optie om te kunnen ontsnappen zonder te vechten willen we in dit spel belonen. Natuurlijk wordt dit niet makkelijk en is het misschien nog wel moeilijker dan vechten, maar de optie is super uitdagend en realistisch", overtuigt Druckmann.

©GMRimport

HEt wachten wordt uitbetaald

Tot slot vertelt de regisseur dat hij super enthousiast en heel erg uitkijkt naar het moment dat de game definitief af is.

"We zijn voorzichtig met het laten zien van beelden, want we willen niks voor jullie spoilen. Het verhaal is te speciaal om te verklappen en we kunnen niet wachten tot al onze fans ermee aan de slag kunnen gaan", aldus Druckmann

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!