Pokémon: The Isle of Armor toont een glimp van de toekomst
Nieuws

Pokémon: The Isle of Armor toont een glimp van de toekomst

Al sinds jaar en dag ontwikkelt Game Freak derde versies van hun Pokémon-rpg’s om pijnpunten te verhelpen en de game uit te breiden. Binnenkort gaat dat concept voor het eerst op de schop met de The Isle of Armor-uitbreiding voor Pokémon Sword en Shield. Gamer.nl kreeg een eerste blik op de dlc en sprak met The Pokémon Company over nieuwe features.

Wie de franchise al een tijdje volgt, heeft zich waarschijnlijk gestoord aan de marginaal verbeterde derde en ‘ultieme’ versies van Pokémon-games. Ten tijde van Pokémon Crystal, Emerald en Platinum was een derde versie met een aantal extra’s voor de gemiddelde fan nog wel te verantwoorden, maar anno 2020 voelt het omslachtig en niet helemaal eerlijk. Zodoende brengt Game Freak dit jaar twee betaalde uitbreidingen uit. Het aankomende Isle of Armor draait vooral om vechten en trainen, terwijl The Crown Tundra meer exploratie-elementen met zich meebrengt. In deze preview richten we ons op de eerste uitbreiding.

Een van de voordelen van dlc in plaats van een derde versie, is dat nieuwe spelers vrijwel direct het nieuwe gebied kunnen betreden. Wie de Wild Area - de open wereld in centraal-Galar - bereikt kan direct naar The Isle of Armor ten westen van de regio vliegen. Vergelijkbaar met de Wild Area verschillen de levels van wilde pokémon per gebied, waarmee sommige stukken op een natuurlijke manier worden afgebakend. De preview toonde echter gameplaybeelden van een trainer die de hoofdgame net heeft uitgespeeld.

©GMRimport

Kleine open wereld

De ontwikkelaar hintte eerder naar de gelijkenissen tussen het nieuwe eiland en de Wild Area, maar dat de gehele dlc in ‘3D’ speelbaar is, mag toch een aangename verrassing genoemd worden. Overal waar spelers wandelen of fietsen kan de camera worden bestuurd, bevinden zich raid dens voor Max Raid Battles en wandelen in de online modus andere spelers rond. Het is eigenlijk wat we van een moderne Pokémon-game willen zien: een open wereld zonder laadtijden, los van in dit geval de gebouwen.

Wat ook opvalt is dat The Isle of Armor groter en vooral iets gevarieerder is dan de toch wel eentonige, leeg ogende Wild Area. Er bevindt zich een strand, een bos, een tunnel en een woestijn en zelfs verschillende eilandjes in de zee die te bereiken zijn met de handige (water)fiets. Ook binnen de verschillende omgevingen lijkt alles beter aangekleed te zijn; er zijn meer verschillende planten, hier en daar een slootje en iets meer npc’s.

Niet alle pijnpunten van de Wild Area zijn verholpen. Zo is het handig dat het weer bijna elke paar meter verandert, maar helemaal realistisch is het natuurlijk niet. Ook is de draw distance van rondwandelende pokémon niet zo groot, wat toch afdoet aan de levendigheid van de omgeving. Bovendien is de kans groot dat je al crossend door het zand een plotseling opduikende Golduck aanrijdt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Over pokémon gesproken: de uitbreiding voegt naar schatting zo’n honderd nieuwe monsters toe aan de Pokédex. Uiteraard was het ontbreken van veel zakmonsters een veelgehoord kritiekpunt, maar afgaande op onze ervaringen met de dlc is de eerste generatie in ieder geval zo goed als compleet. Met geliefde starters als Bulbasaur en Squirtle en nieuwere pokémon als Lycanroc lijkt het aanbod in ieder geval gevarieerd te zijn. Helaas kunnen spelers deze pokémon zonder de uitbreidingspas niet zelf vangen, maar ze wel ruilen met anderen via de game en Pokémon Home.

Meester Mustard

Los van het verkennen van het eiland, biedt The Isle of Armor een verhaal dat draait om de dojo van de voormalig Galar-kampioen Mustard en de legendarische beer-pokémon Kubfu. Om je te bewijzen als kandidaat voor gymleider krijg je verschillende tests voorgeschoteld, zoals het verzamelen van bepaalde pokémon of spullen in de natuur. Na de nogal chaotische plot van Sword en Shield is het verstandig om je verwachtingen voor het verhaal bij te stellen, al maakt The Isle of Armor op dat gebied een iets meer gefocuste en luchtigere indruk.

De trainers die je op het eiland treft zijn volgens Game Freak de sterkste in de game. Op basis van de beelden is het lastig om in te schatten in hoeverre de uitbreiding de moeilijkheidsgraad opschroeft: met pokémon van tussen de level 60 en 70 waren trainers gelijk aan die uit de beelden. De ontwikkelaar kon echter niet vertellen in hoeverre pokémon in het algemeen sterker worden naarmate het verhaal vordert. Ook weten we weinig over een potentieel belangrijke feature genaamd restricted sparring, waarbij spelers beperkt zijn in welk type pokémon ze mogen gebruiken. Is het een bepaalde instelling die voor de hele dlc geldt? En maakt het de game ook moeilijker? Deze vragen blijven vooralsnog onbeantwoord.

©GMRimport

Beste muziek uit de game

Verder biedt de eerste uitbreiding nog een aantal kleinere features, zoals nieuwe kleding en haarstijlen, nieuwe ontwerpen voor de Rotom-fiets, een magische soep om pokémon de mogelijkheid tot dynamaxen te geven, nieuwe moves en nieuwe items als de shiny charm, die pokémon de potentie geeft om nog meer XP te laten verdienen. Verder verdient de nieuwe tropische, oosterse muziek een speciale vermelding. Deze opzwepende melodieën zijn wellicht de meest catchy in de game en geven het zonnige eiland een lekker Alola-achtig sfeertje.

Onze eerste indruk van The Ilse of Armor is dus goed, met name vanwege de variatie op het volledig driedimensionale eiland. Hoe lang het verhaal duurt en of de gevechten ook daadwerkelijk een stuk pittiger zijn dan die uit de hoofdgame moet blijken wanneer de uitbreiding – zeer binnenkort – verschijnt op 17 juni.

The Ilse of Armor is vanaf 17 juni beschikbaar voor Nintendo Switch. De uitbreiding is inbegrepen bij de uitbreidingspas.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!