TemTem is het moeilijke Pokémon van vroeger
Gamer.nl
Nieuws

TemTem is het moeilijke Pokémon van vroeger

Pokémon heeft er met TemTem een nieuwe concurrent bij, maar is de Early Access-versie robuust genoeg om hem nu al te kopen? We namen de proef op de som.

Na een succesvolle Kickstarter-campagne is er nu eindelijk een vroege versie van de game speelbaar via Steam. Daarin zitten drie van de zes beloofde eilanden, waar sommige gebieden nog zijn afgekaderd met hekken en de tekst 'Work in progress'.

De wereld van TemTem is onmiskenbaar door Pokémon geïnspireerd. Je bent een TemTem-temmer (pokémon-trainer) die de beste wil worden, wat je doet door de leiders van dojo's (Gyms) verspreid over verschillende eilanden te verslaan met een team van zes monsters. Gevechten volgen een complexe variant van steen-papier-schaar: vuur-aanvallen zijn bijvoorbeeld sterk tegen gras, maar zwak tegen water.

In de tussentijd vang je steeds meer van die TemTem (pokémon) door TemCards (Pokéballs) te gooien. Je geneest je team gratis bij Temporiums (Pokémon Centers), maar kunt daar ook Balms (potions) voor gebruiken. Zit je vast in een grot of kerker? Dan ontsnap je met een ingekochte Smoke Bomb (Escape Rope). Wil je het maximale uit je team halen? Dan kun je nieuwe TemTem met goede statistieken fokken bij de Breeding Center (Pokémon Day Care).

©GMRimport

Een beetje lachwekkend

De gelijkenissen zijn op punten haast lachwekkend, al kunnen we het TemTem niet te veel aanrekenen. Gameformules lenen van concurrenten is haast zo oud als het medium zelf, en de systemen achter Pokémon zijn nog maar zelden gekopieerd. Bovendien is TemTem te spelen op totaal andere platformen dan waar zijn concurrent voor verschijnt: na de Early Access verschijnt de game op termijn ook op alle spelcomputers.

Bovendien bespeurden we tijdens onze speelsessie een aantal subtiele verschillen. Bij ieder gevecht neem je het bijvoorbeeld tegen twee monsters tegelijk op, terwijl je zelf ook een duo bedient. Zulke tweegevechten zitten al jaren in Pokémon, maar beperken zich vaak tot een klein aantal momenten en de multiplayeroptie. Omdat TemTem de nadruk legt op deze gevechten, ben je sneller geneigd om een andere strategie toe te passen dan je bij Pokémon gewend was. De ontwikkelaar speelt daarnaast op leuke wijze met dit systeem, door bijvoorbeeld bepaalde aanvallen sterker te maken als je een TemTem van een bepaald type aan je zijde hebt.

Aanvallen kunnen in TemTem niet missen en statuseffecten verdwijnen na verloop van tijd weer. Daarnaast vergt iedere aanval een deel van je stamina-balk om uit te voeren, waardoor je niet continu krachtige projectielen kunt blijven uitvoeren. Het zijn allemaal kleine nuances, die ervoor zorgen dat bepaalde strategieën uit Pokémon niet toepasbaar zijn in TemTem.

Waar Pokémon je vooral door het verhaal heen loodst, voelt iedere overwinning in TemTem als iets waar je voor moet werken

-

Moeilijk

Daarnaast is TemTem een veel uitdagendere game dan de meest recente Pokémon-spellen. In het vorig jaar verschenen Sword en Shield hoefden we op geen enkel moment te grinden of onze strategie aan te passen, maar in TemTem is dat bijna meteen al een noodzaak. De eerste dojo wist ons meermaals te verslaan, totdat we een sterker team hadden getraind om dit gevecht mee te winnen. Waar Pokémon je vooral door het verhaal heen loodst, voelt iedere overwinning in TemTem als iets waar je voor moet werken. Omdat niet automatisch je gehele team ervaringspunten krijgt, moet je bovendien beter nadenken over welke monsters je traint en welke je negeert.

Hierdoor voelt de game vaak als de eerste generatie Pokémon-games. Het verslaan van Brock was vroeger een vuurdoop die je klaarstoomde voor de volledige game. Wie onvoorbereid met een slecht team het gevecht aanging, kwam van een koude kermis thuis.

Het is wel overduidelijk dat TemTem zich nog in Early Access bevindt. Naast dat de helft van de gamewereld nog maar af is (wat overigens genoeg biedt voor een uur of veertig aan gameplay), zijn er nog veel bugs die voor problemen kunnen zorgen. Zo was het kort na verschijning bijvoorbeeld niet mogelijk om je monsters nieuwe aanvallen te leren en werd de game geplaagd door crashes. Deze problemen lijken inmiddels grotendeels opgelost dankzij frequente updates van de ontwikkelaar, maar dit voelt nog niet als een stabiele game.

©GMRimport

Amper mmo

De ontwikkelaar lijkt daarnaast nog maar amper werk te hebben gestoken in het mmorpg-gedeelte van de game. Je kunt het spel coöperatief uitspelen of anderen uitdagen, maar je vindt nog nergens dingen om samen met anderen te doen. Spelers negeren elkaar hierdoor nagenoeg altijd, waardoor het vooral voelt alsof je een sologame met meer mensen tegelijk aan het spelen bent.

Bovendien is er nog geen endgame om over te spreken. Heb je TemTem uitgespeeld, dan moet je jezelf maar bezighouden door bijvoorbeeld nieuwe monsters te fokken. Prima als je dat leuk vindt, en je progressie blijft bewaard in de uiteindelijke game. Maar verwacht niet dat je nu al honderden uren aan TemTem zult besteden.

Toch belooft TemTem iets bijzonders te worden. Kleine nuances zorgen ervoor dat de formule ietsje afwijkt van Pokémon, en de vele bugfixes van de fanatieke ontwikkelaars maken ons hoopvol voor de toekomst. Deze belooft dat de game nog jaren na verschijning updates gaat krijgen - en we dromen nu al een beetje van hoe de game er tegen die tijd uit zal zien.

TemTem is nu via Early Access verkrijgbaar op Steam. Wij speelden een door de ontwikkelaar verschafte testcode van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!