TemTem is het moeilijke Pokémon van vroeger
Nieuws

TemTem is het moeilijke Pokémon van vroeger

Pokémon heeft er met TemTem een nieuwe concurrent bij, maar is de Early Access-versie robuust genoeg om hem nu al te kopen? We namen de proef op de som.

Na een succesvolle Kickstarter-campagne is er nu eindelijk een vroege versie van de game speelbaar via Steam. Daarin zitten drie van de zes beloofde eilanden, waar sommige gebieden nog zijn afgekaderd met hekken en de tekst 'Work in progress'.

De wereld van TemTem is onmiskenbaar door Pokémon geïnspireerd. Je bent een TemTem-temmer (pokémon-trainer) die de beste wil worden, wat je doet door de leiders van dojo's (Gyms) verspreid over verschillende eilanden te verslaan met een team van zes monsters. Gevechten volgen een complexe variant van steen-papier-schaar: vuur-aanvallen zijn bijvoorbeeld sterk tegen gras, maar zwak tegen water.

In de tussentijd vang je steeds meer van die TemTem (pokémon) door TemCards (Pokéballs) te gooien. Je geneest je team gratis bij Temporiums (Pokémon Centers), maar kunt daar ook Balms (potions) voor gebruiken. Zit je vast in een grot of kerker? Dan ontsnap je met een ingekochte Smoke Bomb (Escape Rope). Wil je het maximale uit je team halen? Dan kun je nieuwe TemTem met goede statistieken fokken bij de Breeding Center (Pokémon Day Care).

©GMRimport

Een beetje lachwekkend

De gelijkenissen zijn op punten haast lachwekkend, al kunnen we het TemTem niet te veel aanrekenen. Gameformules lenen van concurrenten is haast zo oud als het medium zelf, en de systemen achter Pokémon zijn nog maar zelden gekopieerd. Bovendien is TemTem te spelen op totaal andere platformen dan waar zijn concurrent voor verschijnt: na de Early Access verschijnt de game op termijn ook op alle spelcomputers.

Bovendien bespeurden we tijdens onze speelsessie een aantal subtiele verschillen. Bij ieder gevecht neem je het bijvoorbeeld tegen twee monsters tegelijk op, terwijl je zelf ook een duo bedient. Zulke tweegevechten zitten al jaren in Pokémon, maar beperken zich vaak tot een klein aantal momenten en de multiplayeroptie. Omdat TemTem de nadruk legt op deze gevechten, ben je sneller geneigd om een andere strategie toe te passen dan je bij Pokémon gewend was. De ontwikkelaar speelt daarnaast op leuke wijze met dit systeem, door bijvoorbeeld bepaalde aanvallen sterker te maken als je een TemTem van een bepaald type aan je zijde hebt.

Aanvallen kunnen in TemTem niet missen en statuseffecten verdwijnen na verloop van tijd weer. Daarnaast vergt iedere aanval een deel van je stamina-balk om uit te voeren, waardoor je niet continu krachtige projectielen kunt blijven uitvoeren. Het zijn allemaal kleine nuances, die ervoor zorgen dat bepaalde strategieën uit Pokémon niet toepasbaar zijn in TemTem.

Waar Pokémon je vooral door het verhaal heen loodst, voelt iedere overwinning in TemTem als iets waar je voor moet werken

-

Moeilijk

Daarnaast is TemTem een veel uitdagendere game dan de meest recente Pokémon-spellen. In het vorig jaar verschenen Sword en Shield hoefden we op geen enkel moment te grinden of onze strategie aan te passen, maar in TemTem is dat bijna meteen al een noodzaak. De eerste dojo wist ons meermaals te verslaan, totdat we een sterker team hadden getraind om dit gevecht mee te winnen. Waar Pokémon je vooral door het verhaal heen loodst, voelt iedere overwinning in TemTem als iets waar je voor moet werken. Omdat niet automatisch je gehele team ervaringspunten krijgt, moet je bovendien beter nadenken over welke monsters je traint en welke je negeert.

Hierdoor voelt de game vaak als de eerste generatie Pokémon-games. Het verslaan van Brock was vroeger een vuurdoop die je klaarstoomde voor de volledige game. Wie onvoorbereid met een slecht team het gevecht aanging, kwam van een koude kermis thuis.

Het is wel overduidelijk dat TemTem zich nog in Early Access bevindt. Naast dat de helft van de gamewereld nog maar af is (wat overigens genoeg biedt voor een uur of veertig aan gameplay), zijn er nog veel bugs die voor problemen kunnen zorgen. Zo was het kort na verschijning bijvoorbeeld niet mogelijk om je monsters nieuwe aanvallen te leren en werd de game geplaagd door crashes. Deze problemen lijken inmiddels grotendeels opgelost dankzij frequente updates van de ontwikkelaar, maar dit voelt nog niet als een stabiele game.

©GMRimport

Amper mmo

De ontwikkelaar lijkt daarnaast nog maar amper werk te hebben gestoken in het mmorpg-gedeelte van de game. Je kunt het spel coöperatief uitspelen of anderen uitdagen, maar je vindt nog nergens dingen om samen met anderen te doen. Spelers negeren elkaar hierdoor nagenoeg altijd, waardoor het vooral voelt alsof je een sologame met meer mensen tegelijk aan het spelen bent.

Bovendien is er nog geen endgame om over te spreken. Heb je TemTem uitgespeeld, dan moet je jezelf maar bezighouden door bijvoorbeeld nieuwe monsters te fokken. Prima als je dat leuk vindt, en je progressie blijft bewaard in de uiteindelijke game. Maar verwacht niet dat je nu al honderden uren aan TemTem zult besteden.

Toch belooft TemTem iets bijzonders te worden. Kleine nuances zorgen ervoor dat de formule ietsje afwijkt van Pokémon, en de vele bugfixes van de fanatieke ontwikkelaars maken ons hoopvol voor de toekomst. Deze belooft dat de game nog jaren na verschijning updates gaat krijgen - en we dromen nu al een beetje van hoe de game er tegen die tijd uit zal zien.

TemTem is nu via Early Access verkrijgbaar op Steam. Wij speelden een door de ontwikkelaar verschafte testcode van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!