Take-Two-CEO vindt vakbonden voor game-industrie onnodig
Strauss Zelnick, de CEO van Take-Two, laat weten het idee van een vakbond voor de game-industrie onnodig te vinden. Dit meldt Zelnick tijdens een interview met GameIndustry.biz.
Het idee voor een vakbond in de gamewereld werd nieuw leven ingeblazen nadat Rockstar, de dochteronderneming van Take-Two, veel kritiek ontving over de werkomstandigheden omtrent de release van Red Dead Redemption 2. Als gevolg hiervan ontwikkelde zich een discussie over het potentieel vormen van een vakbond. Zelnick zegt nu dat het moeilijk voor te stellen is dat zo'n vakbond gevormd wordt, maar dat Take-Two bereid zou zijn om mee te werken indien dit gerealiseerd wordt.
"Vakbonden worden meestal gevormd naar aanleiding van slechte of onbestaande werkrelaties. En meestal zijn vakbonden voordelig wanneer het een industrie betreft waarbij het aantal werknemers groter is dan het aantal openstaande vacatures. Wij hebben minder werknemers dan banen en die worden erg goed betaald", aldus Zelnick.
©GMRimport
Hieraan voegt hij toe dat Take-Two momenteel 500 openstaande vacatures heeft, er 200.000 werknemers in de Verenigde Staten actief zijn in de game-industrie en meer dan 100.000 dollar per jaar verdienen. Hierdoor is het volgens de CEO moeilijk om voor te stellen waarom ze een vakbond willen vormen. "Maar we zijn een meegaand bedrijf dat bereid is om mee te werken indien collega's willen onderhandelen.
Met onderwerpen zoals crunch zijn vakbonden sinds kort vaker een discussiepunt geworden. Op dit moment bestaan er nog weinig vakbonden in de game-industrie, maar verschijnen er langzamerhand steeds meer. Zo was tijdens afgelopen E3 de vakbond Game Worker Unite aanwezig met de Game Developers Conference om het woord over vakbonden in de game-industrie te verspreiden.