System Shock-remake is 'goud gegaan', pc-versie komt op 30 mei uit
Nieuws

System Shock-remake is 'goud gegaan', pc-versie komt op 30 mei uit

Het is niet bekend wanneer het spel op consoles verschijnt

De remake van System Shock is 'goud gegaan'; oftewel de ontwikkeling is min of meer afgerond.

De term 'goud gaan' houdt in dat er een nagenoeg afgewerkte versie van de game klaarligt om gedrukt te worden, al betekent het tegenwoordig niet dat de ontwikkeling geheel is afgerond; vaak wordt er nog gewerkt aan diverse patches. Nightdive Studios bedankt op social media fans die de ontwikkelaar tijdens het proces hebben gesteund. 

Eerder dit jaar werd de remake van System Shock uitgesteld. De pc-versie komt nu op 30 mei uit, en de consoleversie moet ergens later uitkomen, al ontbreekt er een precieze releasedatum.

De remake van System Shock werd in 2015 als een remaster aangekondigd door Nightdive Studios. Later kondigde het bedrijf aan dat het een remake werd. Net als in de oorspronkelijke game bezoeken spelers in de System Shock-remake een ruimtestation waar een A.I. is losgeslagen. Deze A.I. draagt de naam Shodan. De System Shock-games zijn de spirituele voorlopers van de Bioshock-franchise.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Japanse Steam-pagina van Assassin's Creed Shadows verwijdert referenties naar samoerai
Nieuws

Japanse Steam-pagina van Assassin's Creed Shadows verwijdert referenties naar samoerai

Er hangt sinds de onthulling van de game enige controverse rondom het personage Yasuke

Ubisoft heeft de benaming 'samoerai' voor Yasuke, een van de hoofdpersonages uit Assassin's Creed Shadows, verwijderd van de Japanse Steam-pagina van de game.

Het Japanse woord voor samoerai (侍) is niet meer op de Steam-pagina van de game te vinden. In plaats daarvan wordt Yasuke nu een 'ikki tousen' (一騎当千 ) genoemd, wat vrij vertaald een 'machtige ridder die duizend vijanden kan verslaan' betekent. Alleen onderin de Steam-pagina in een kleine Engelse tekst valt het woord samoerai nog te vinden.

De wijziging is opvallend, met name omdat er toch al enige controverse rondom Yasuke en Assassin's Creed Shadow's Japanse setting hangt. De game ontvangt sinds release kritiek van sommige gamers omdat Yasuke een samoerai genoemd wordt. Dat strookt volgens sommige mensen niet met de huidskleur van het personage. Daarbij kwam er nog meer focus op het personage te liggen toen Elon Musk afgelopen mei op een tweet met artwork van Yasuke reageerde met de melding dat DEI (diversity, equity, and inclusion, oftewel diversiteit, billijkheid en inclusie) "kunst doodt".

Afgelopen zomer plaatste Ubisoft al een open brief om de controverse rondom de game te benoemen. Het bedrijf benadrukte toen dat Assassin's Creed Shadows "historische fictie" biedt, en dat het doel nooit is geweest om historisch accurate settings en verhalen te bevatten. "In plaats daarvan willen we nieuwsgierigheid wekken en spelers aanmoedigen om te verkennen en meer te leren over de historische setting waar wij onze inspiratie uit haalden."

In die brief reageerde Ubisoft ook op de controverse rondom Yusake. "Hoewel Yasuke als een samoerai wordt vertoond in Shadows, erkennen we dat hierover gediscussieerd wordt. We hebben dit voorzichtig in ons narratief verweeft. Samen met ons andere hoofdpersonage, de Japanse shinobi Naoe, die even belangrijk is in de game, zullen onze twee protagonisten verschillende gameplaystijlen leveren aan spelers."

Met het bovenstaande in het achterhoofd valt de wijziging op de Japanse Steam-pagina van de game dus des te meer op. Ubisoft heeft nog geen statement naar buiten gebracht over waarom het is gewijzigd, maar fans gaan er van uit dat het is gedaan om Japanse gamers die kritiek op de situatie hadden tegemoet te komen. Op de Japanse PlayStation Store wordt overigens nog wel het Japanse woord voor samoerai gebruikt, maar dat lijkt te komen omdat die pagina nog niet van een update voorzien is - er staat namelijk ook nog een oude releasedatum bij.

Afgelopen week werd Assassin's Creed Shadows al uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Lords of the Fallen-uitgever vermijdt 'sociale of politiek agenda's' in games
Nieuws

Lords of the Fallen-uitgever vermijdt 'sociale of politiek agenda's' in games

Studio wil nadruk leggen op 'meeslepende thema's en personages'

CI Games, de ontwikkelaar van de Lords of the Fallen-games, heeft benadrukt dat het "sociale of politieke agenda's" in diens games wil vermijden en de nadruk wil leggen op "meeslepende thema's en personages".

Marketing director Ryan Hill werd tijdens een gesprek met investeerders gevraagd naar de positie van CI Games op het gebied van DEI (de afkorting voor diversity, equity, and inclusion, oftewel diversiteit, gelijkheid en inclusie). Daarop werd geantwoord dat de studio de focus wil leggen op "geweldige gebruikerservaringen met meeslepende thema's en personages die specifiek voor het core en aangrenzende publiek zijn gecreëerd".

"Sommige games hebben recentelijk sociale of politieke agenda's gebruikt in hun ervaringen", zo vervolgt Hill. "Het is duidelijk dat veel spelers dit niet waarderen, en daarom hebben het afgelopen jaar meerdere grote releases onder verwachtingen gepresteerd. Onze games worden altijd ontwikkeld om het spelersgenot en het commerciële succes te maximaliseren. Daarom zullen we geen sociale of politieke agenda's in onze ervaringen bouwen, gezien het hoge risico dat dit oplevert."

Hill ging niet dieper in op de games die volgens hem dergelijke agenda's bevatten en welke daarvan commercieel hebben gefaald. Steeds meer spellen bevatten echter een groter scala aan diversiteit en inclusiviteit. Een van deze games is het multiplayerspel Concord, dat inderdaad is geflopt en kort na release weer offline werd gehaald. Dit gaat echter voorbij aan het feit dat diverse andere games met een draagvlak voor DEI, zoals Baldur's Gate 3 en The Last of Us: Part 2, wel een groot succes zijn geworden.

CI Games werkt op dit moment in ieder geval aan Lords of the Fallen 2. De eerste Lords of the Fallen is al een reboot nadat in 2014 een game met dezelfde naam verscheen. De in 2023 verschenen game speelt zich duizend jaar na het origineel af in een spelwereld hebben die meer dan vijf keer zo groot is. Naast typische rpg-elementen zoals een uitgebreid gevechtssysteem en de mogelijkheid om personages naar eigen smaak aan te passen, bevat het spel ook online co-op voor twee spelers. De gevechten in de game worden daarbij vaak met soulslikes vergeleken. Het vervolg moet ergens in 2026 verschijnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!