Pokémon Go zal volgens de makers, ondanks de overname van Niantics gamedivisie door Scopely, nooit opdringerige advertenties krijgen. Ook zal Saoedi-Arabië volgens de studio nooit persoonlijke informatie van spelers ontvangen.
Eerder deze maand bleek dat Scopely de gamedivisie van Niantic voor 3,5 miljard dollar koopt. Daarmee krijgt Scopely games als Pokémon Go, Monster Hunter Now en Pikmin Bloom in handen. Daarbij gaan alle werknemers van de gamedivisie van Niantic over naar Scopely. De overname moet nog wel goedgekeurd worden door wereldwijde waakhonden.
De senior product director van Pokémon Go, Michael Steranka, heeft aan Polygon verzekerd dat de overname van Scopely geen verregaande gevolgen voor de game zal hebben. Zo werd hij gevraagd of de overname er voor zou kunnen zorgen dat de mobiele game advertenties krijgt waarmee de gameplay wordt gepauzeerd, of dat spelers zelfs moeten wachten tot ze weer verder kunnen spelen tot er een bepaalde tijd is verstreken.
"Als er één ding is waarvan ik hoop dat spelers dit begrijpen, is dat dit absoluut nooit gaat gebeuren in Pokémon Go. Nu niet, nooit niet. Scopely erkent hoe uniek deze game is en ze hebben ons verteld dat het dom zou zijn om datgene dat de game zo'n groot succes maakt te veranderen. We gaan op geen manier opdringerige advertenties in onze games bouwen."
Scopely maakt sinds 2023 onderdeel uit van Savvy Games Group. Dat is weer een divisie van het Public Investment Fund van Saoedi-Arabië, dat in het leven is geroepen om Saoedi-Arabië minder afhankelijk van winst gebaseerd op olie te maken. Steranka reageert ook op de zorgen van spelers dat hun data bij Scopely of de overheid van Saoedi-Arabië terechtkomt.
"We verkopen geen spelersdata aan andere partijen, einde verhaal. We gebruiken data over de locatie van spelers alleen voor de game, en we slaan alle data die benodigd is voor de game op via Amerikaanse servers. We volgen een enorm streng reguleringsproces om deze data zo goed mogelijk te beschermen."