Super Meat Boy Forever is eindeloos teleurstellend
Gamer.nl
Reviews

Super Meat Boy Forever is eindeloos teleurstellend

Het ‘tweede album’ is een berucht moeilijk project. Na het succes van het eerste werk is het voor artiesten vaak moeilijk om dezelfde magie nogmaals te produceren. Dat geldt niet alleen voor muzikanten, maar ook voor kleine ontwikkelaars die met hun eerste game het tijdperk van de indiegames hebben ingeluid.

Het eerste succes evenaren is niet makkelijk, zo bewijst Team Meat helaas ook met het vervolg op Super Meat Boy. Dit vervolg heeft een hele lange, moeizame ontwikkeling gehad en heeft de pech dat het voor altijd vergeleken zal worden met een van de beste platformers ooit. Bij die vergelijking komt Forever er niet best uit: hoewel de twee games op het eerste gezicht veel op elkaar lijken, slaat het vervolg de plank behoorlijk mis.

©GMRimport

Beperkte controle

Super Meat Boy Forever is een autorunner met levels die uit willekeurig samengestelde blokken van obstakels bestaan. Dat betekent dat de controle over Meat Boy zelf maar beperkt is. Hij rent automatisch van links naar rechts en hij stopt pas met bewegen als hij tegen een muur aanloopt. Als speler kan je hem laten springen en bukken, en aanvallen doen om langs de gevaren te komen.

Super Meat Boy mag dan wel willekeurige elementen bevatten - een typische roguelike is het niet. De levels bestaan in werkelijkheid uit losse stukken die voor iedere speler in een andere volgorde staan. Het spel heeft duizenden van dit soort onderdelen, waardoor geen twee spelers exact dezelfde uitdagingen voor zich krijgen.

Het is jammer dat Super Meat Boy Forever zo tegenvalt, want het spel bouwt in andere opzichten wel goed voort op het eerste deel.

-

©GMRimport

Niet gemaakt om snel te gaan

Deze nieuwe opzet brengt tal van opvallende problemen met zich mee. De levelstukken sluiten soms bijvoorbeeld niet helemaal goed op elkaar aan, waardoor Meat Boy niet anders kan dan onmiddellijk in een cirkelzaag te vallen nadat hij net een lastig stuk heeft overleefd. Checkpoints zorgen ervoor dat dat geen ramp is, omdat er bij de start van een nieuw levelonderdeel begonnen mag worden, maar het voelt toch niet helemaal eerlijk.

Het is ook vervelend, omdat het de speler stimuleert om vooral zo snel mogelijk te gaan. Doodgaan kost ook kostbare secondes. Vlug even een level helemaal opnieuw opstarten om een lastig te bereiken collectible te pakken is er ook niet bij. Een retry-knop ligt voor de hand, maar ontbreekt om een of andere onlogische reden.

De besturing heeft ook zijn gebreken. Omdat de controle over Meat Boy veel beperkter is, wordt alles moeilijker. Fouten herstellen is bijna niet meer mogelijk door even af te remmen of een stukje terug te lopen. Het moet allemaal perfect gebeuren, waardoor levels en met name de eindbazen vooral bestaan uit memoriseren. Ook in Forever is de kleinste aanraking met iets scherps of vijandigs meteen fataal en zit er niets anders op dan opnieuw te beginnen.

©GMRimport

Gimmicks en parodieën

De levels in Forever zijn grotendeels om allerlei specifieke uitdagingen gebouwd. Zo is er een vijand die Meat Boy opslokt zodra hij voorbijloopt. Alleen door heel snel op de aanvalsknop te rammen kan hij ontsnappen voordat hij meegenomen wordt. In een ander level zijn er blokken waar Meat Boy pas op kan staan als hij er een keertje doorheen gelopen is. Maar ook deze gimmicks komen niet altijd uit de verf. In het level met verschijnende blokken is het mogelijk om compleet vast komen te zitten. De enige optie is dan het complete level opnieuw te starten.

Het is jammer dat Super Meat Boy Forever zo tegenvalt, want het spel bouwt in andere opzichten wel goed voort op het eerste deel. De tussenfilmpjes zijn een duidelijke verbetering op het origineel en ook de geheime levels zijn weer uiterst creatief. Nog meer dan in het vorige deel gaat Meat Boy aan de haal met andere videogames. De parodieën zijn gevat en gaan verder dan alleen knipogen. Wie goed zoekt vindt bijvoorbeeld een speelbare, F-Zero-achtige minigame. De bijbehorende vrij te spelen personages zijn minstens zo geestig, maar weten Forever uiteindelijk niet te redden.

Super Meat Boy Forever is verkrijgbaar op pc en Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
HBO's The Last of Us krijgt officieel een derde seizoen
Gamer.nl
Nieuws

HBO's The Last of Us krijgt officieel een derde seizoen

Het tweede seizoen begint aanstaande maandag

Er komt officieel een derde seizoen van HBO-televisieserie The Last of Us.

Dat werd via social media bevestigd. Het derde seizoen van de serie is nu bevestigd voordat het tweede seizoen van start gaat. Wanneer de productie van het derde seizoen begint is nog niet bekend - laat staan wanneer deze wordt uitgezonden.

Het was al bekend dat de showrunners van de serie meer seizoenen nodig hadden. Het tweede seizoen verfilmt namelijk maar een gedeelte van het in 2020 verschenen spel The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. Het is niet bekend of een derde seizoen volstaat om het complete verhaal te vertellen.

Het tweede seizoen, dat overwegend positief wordt gerecenseerd, bestaat in ieder geval uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt in de nacht van aankomende zondag op maandag op HBO Max.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Free-to-play Sonic Rumble komt op 8 mei uit
Gamer.nl
Nieuws

Free-to-play Sonic Rumble komt op 8 mei uit

Voor Steam, iOS en Android

Vanaf 8 mei is het free-to-play-spel Sonic Rumble speelbaar.

De vorig jaar onthulde game werd eerder al uitgesteld naar dit voorjaar, en nu is er dus een releasedatum bekend. Het spel komt naar Steam, iOS en Android en mensen kunnen zich er nu alvast voor registreren. Hoe meer mensen zich registreren, hoe meer beloningen er voor spelers op release beschikbaar komen, waaronder skins voor personages (zoals een Sonic-skin gebaseerd op de derde Sonic-film) en ringen (de in-game munteenheid).

Afgelopen jaar vond er al een 'soft launch' plaats voor de game op iOS en Android in 44 verschillende landen. Tegelijk met de aankomende release komt versie 1.2.0 beschikbaar, met nieuwe modi zoals Quick Rumble voor korte potjes en de mogelijkheid voor spelers om samen 'crews' te starten.

Sonic Rumble is ontwikkeld in samenwerking met Angry Birds-studio Rovio, en bevat verschillende "battle royale-uitdagingen" voor 32 gelijktijdige spelers. Tijdens de uitdagingen moeten spelers zoveel mogelijk ringen verzamelen. Daarbij zijn er diverse bekende personages uit het Sonic-universum om te besturen. De personages hebben daarbij een speelgoeduiterlijk.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!