Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is de leukste Mario-game
Nieuws

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is de leukste Mario-game

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Jacco met Super Mario 3D World + Bowser’s Fury.

2021 was voor mij het jaar van de heruitgaven. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl, Mass Effect: Legendary Edition, Nier Replicant ver.1.22474487139: veel games in mijn denkbeeldige toplijstje verschenen al eens eerder. Dat zegt iets over het afgelopen gamejaar, maar ook over onze gezamenlijke drang om terug te keren naar het vertrouwde. In die categorie was mijn persoonlijke hoogtepunt dit jaar Super Mario 3D World + Bowser’s Fury, de leukste Mario-game.

Dubieuze relatie

Voor iemand die een Nintendo-podcast host, heb ik een behoorlijk dubieuze relatie met Super Mario. Enerzijds was het m’n eerste Game Boy-game, mijn kennismaking met platformers en mijn eerste stappen in het medium an sich. Anderzijds heb ik die besnorde loodgieter na bijna twintig jaar nog steeds niet onder controle. Wanneer Mario namelijk vaart maakt, springt en vervolgens landt op een platform, heeft hij de neiging een stukje door te glijden. Die mechaniek is al zo oud als de weg naar Rome en voor velen een kwestie van spiergeheugen om te controleren. Voor mij is het de reden om voor de honderdste keer de afgrond in te storten.

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury, een uitgebreide remaster van de Wii U-game, maakt de situatie nog een stuk complexer. Hoewel levels relatief lineair zijn, zorgt het isometrische camerastandpunt ervoor dat het soms érg moeilijk is om te zien waar je met je pootjes terechtkomt. Tel daar de tijdsdruk, plakkerige kattenpootjes van Cat Mario en de mogelijkheid om elkaar - per ongeluk - op te tillen bij op, en 3D World voelt alsof ik voor het eerst Mario speel.

Het resultaat is dat ik ontzettend, maar dan ook ontzéttend slecht ben in de game. Het einde van een level halen zonder tig keer ten onder te gaan is al een uitdaging, laat staan ‘in samenwerking’ alle groene sterren in een level te verzamelen. Ik gooi m’n partner per ongeluk van een platform, ren in alle haast tegen een vijand op of presteer het om direct uit de ‘respawn-bubbel’ gekomen wéér te sterven.

Normaliter levert dat een bak frustratie op, zoals met name tweedimensionale Mario-games regelmatig bijna in de prullenbak belandden. 3D World heeft als enige Mario-game wonderbaarlijk genoeg het tegenovergestelde effect: pure hilariteit. Ik kan niet anders dan om mezelf lachen als ik de collectieve levens van m’n co-op-partners en mijzelf verspil, vaak zo hard dat spelen praktisch onmogelijk wordt. Het is jaren geleden dat een game dát wist te bewerkstelligen.

Partygame

Bovenstaande is niet per se een gevolg van mijn eigen onkunde, maar vooral van uitstekend gamedesign. Nintendo weet namelijk ontzettend goed waar de kracht van Super Mario 3D World ligt, al is de game daar altijd op afgerekend door puristen. 3D World hangt niet aan elkaar met ingenieuze platformpuzzels of een arsenaal aan complexe bewegingen voor Mario, maar gooit spelers samen met anderen in een onvoorspelbare wereld waarin je met een beetje aanklooien al een heel eind komt. Sterf je, dan is er eigenlijk vrij weinig aan de hand. Kortom: Mario 3D World is een pure partygame, geen platformer.

Ik kan niet anders dan om mezelf lachen als ik de collectieve levens van m’n co-op-partners en mijzelf verspil.

-

Daarom is Bowser’s Fury overigens zo’n boeiende toevoeging. Na forse kritiek op de grote hoeveelheid Nintendo-heruitgaven zonder noemenswaardige nieuwe content, is de kleinschalige extra Mario-game een welkome verrassing. Daarbij betreft het bijna het tegenovergestelde van 3D World: een open wereld met pure platformuitdagingen. Wie Mario wél onder controle heeft en ambieert alle Cat Shines in de wereld te verzamelen, heeft aan Bowser’s Fury een behoorlijke kluif. Ergens maakt dat de oorspronkelijke game compleet, en is het mogelijk een voorbode van welke richting de franchise inslaat.

Leukste, niet beste

Is 3D World de beste Mario-game? Natuurlijk niet. Die eer gaat nog altijd naar Super Mario Bros. 3, World, Mario 64 of Galaxy, afhankelijk van aan wie je het vraagt. Het is echter wel de leukste game in de franchise, juist omdat het onberispelijke co-op-fun boven klassieke platformgameplay stelt. Zelfs een Mario-veteraan, die de superloodgieter nog altijd niet onder controle heeft, wist er de leukste momenten van 2021 mee te beleven. Zo leuk dat hij al huilend van het lachen zijn broer met Covid besmette. Waren al die avonden plezier twee weken quarantaine waard? Stiekem wel.

Super Mario 3D World + Bowser's Fury is verkrijgbaar voor de Nintendo Switch. Lees hier de recensie van Gamer.nl.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!