Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is de leukste Mario-game
Nieuws

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury is de leukste Mario-game

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Jacco met Super Mario 3D World + Bowser’s Fury.

2021 was voor mij het jaar van de heruitgaven. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl, Mass Effect: Legendary Edition, Nier Replicant ver.1.22474487139: veel games in mijn denkbeeldige toplijstje verschenen al eens eerder. Dat zegt iets over het afgelopen gamejaar, maar ook over onze gezamenlijke drang om terug te keren naar het vertrouwde. In die categorie was mijn persoonlijke hoogtepunt dit jaar Super Mario 3D World + Bowser’s Fury, de leukste Mario-game.

Dubieuze relatie

Voor iemand die een Nintendo-podcast host, heb ik een behoorlijk dubieuze relatie met Super Mario. Enerzijds was het m’n eerste Game Boy-game, mijn kennismaking met platformers en mijn eerste stappen in het medium an sich. Anderzijds heb ik die besnorde loodgieter na bijna twintig jaar nog steeds niet onder controle. Wanneer Mario namelijk vaart maakt, springt en vervolgens landt op een platform, heeft hij de neiging een stukje door te glijden. Die mechaniek is al zo oud als de weg naar Rome en voor velen een kwestie van spiergeheugen om te controleren. Voor mij is het de reden om voor de honderdste keer de afgrond in te storten.

Super Mario 3D World + Bowser’s Fury, een uitgebreide remaster van de Wii U-game, maakt de situatie nog een stuk complexer. Hoewel levels relatief lineair zijn, zorgt het isometrische camerastandpunt ervoor dat het soms érg moeilijk is om te zien waar je met je pootjes terechtkomt. Tel daar de tijdsdruk, plakkerige kattenpootjes van Cat Mario en de mogelijkheid om elkaar - per ongeluk - op te tillen bij op, en 3D World voelt alsof ik voor het eerst Mario speel.

Het resultaat is dat ik ontzettend, maar dan ook ontzéttend slecht ben in de game. Het einde van een level halen zonder tig keer ten onder te gaan is al een uitdaging, laat staan ‘in samenwerking’ alle groene sterren in een level te verzamelen. Ik gooi m’n partner per ongeluk van een platform, ren in alle haast tegen een vijand op of presteer het om direct uit de ‘respawn-bubbel’ gekomen wéér te sterven.

Normaliter levert dat een bak frustratie op, zoals met name tweedimensionale Mario-games regelmatig bijna in de prullenbak belandden. 3D World heeft als enige Mario-game wonderbaarlijk genoeg het tegenovergestelde effect: pure hilariteit. Ik kan niet anders dan om mezelf lachen als ik de collectieve levens van m’n co-op-partners en mijzelf verspil, vaak zo hard dat spelen praktisch onmogelijk wordt. Het is jaren geleden dat een game dát wist te bewerkstelligen.

Partygame

Bovenstaande is niet per se een gevolg van mijn eigen onkunde, maar vooral van uitstekend gamedesign. Nintendo weet namelijk ontzettend goed waar de kracht van Super Mario 3D World ligt, al is de game daar altijd op afgerekend door puristen. 3D World hangt niet aan elkaar met ingenieuze platformpuzzels of een arsenaal aan complexe bewegingen voor Mario, maar gooit spelers samen met anderen in een onvoorspelbare wereld waarin je met een beetje aanklooien al een heel eind komt. Sterf je, dan is er eigenlijk vrij weinig aan de hand. Kortom: Mario 3D World is een pure partygame, geen platformer.

Ik kan niet anders dan om mezelf lachen als ik de collectieve levens van m’n co-op-partners en mijzelf verspil.

-

Daarom is Bowser’s Fury overigens zo’n boeiende toevoeging. Na forse kritiek op de grote hoeveelheid Nintendo-heruitgaven zonder noemenswaardige nieuwe content, is de kleinschalige extra Mario-game een welkome verrassing. Daarbij betreft het bijna het tegenovergestelde van 3D World: een open wereld met pure platformuitdagingen. Wie Mario wél onder controle heeft en ambieert alle Cat Shines in de wereld te verzamelen, heeft aan Bowser’s Fury een behoorlijke kluif. Ergens maakt dat de oorspronkelijke game compleet, en is het mogelijk een voorbode van welke richting de franchise inslaat.

Leukste, niet beste

Is 3D World de beste Mario-game? Natuurlijk niet. Die eer gaat nog altijd naar Super Mario Bros. 3, World, Mario 64 of Galaxy, afhankelijk van aan wie je het vraagt. Het is echter wel de leukste game in de franchise, juist omdat het onberispelijke co-op-fun boven klassieke platformgameplay stelt. Zelfs een Mario-veteraan, die de superloodgieter nog altijd niet onder controle heeft, wist er de leukste momenten van 2021 mee te beleven. Zo leuk dat hij al huilend van het lachen zijn broer met Covid besmette. Waren al die avonden plezier twee weken quarantaine waard? Stiekem wel.

Super Mario 3D World + Bowser's Fury is verkrijgbaar voor de Nintendo Switch. Lees hier de recensie van Gamer.nl.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden
Nieuws

Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden

'Het maakt onderdeel uit van de menselijke natuur'

Het aankomende The Witcher 4 zal net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden.

Dat meldde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamespot. Over romantische opties in games: "Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

In The Witcher 3 konden spelers met hoofdpersonage Geralt met een paar personages een romantische band opbouwen. Dit had vervolgens invloed op hoe bepaalde personages op Geralt reageerden. In het meest recente spel van CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, maken romantische relaties deel uit van meerdere missies.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards eerder deze maand werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!