Streets of Rage 4 wordt na 25 jaar een lekker respectvol vervolg
Nieuws

Streets of Rage 4 wordt na 25 jaar een lekker respectvol vervolg

Er is een wonderlijke ontwikkeling gaande in de game-industrie: indiestudio’s bestaande uit fans van klassiek werk krijgen zelf de kans om daarvan nieuwe delen te maken. En precies daarom ligt Streets of Rage 4 op koers om een nieuwe topper te worden.

Twee jaar geleden verscheen de beste Sonic The Hedgehog-platformgame in vele jaren. Sonic Mania was namelijk het resultaat van een groep fans die donders goed weten wat de franchise in het verleden zo goed maakte. Gezien de wijze waarop grote uitgevers normaliter omsprongen met zulke licenties, zou je je er echter nog steeds over kunnen verbazen dat Sega überhaupt toestond dat ‘modder’ Christian Whitehead en zijn team hiermee aan de slag gingen. Gelukkig zet de ooit zo grote Japanse uitgever die lijn door: nu is Streets of Rage aan de beurt.

©GMRimport

Yuzo Koshiro

Voor de ontwikkeling van Streets of Rage hebben namelijk drie onafhankelijke ontwikkelaars de handen ineengeslagen: Dotemu (bekend van onder meer Windjammers), Lizardcube (Wonder Boy: The Dragon’s Trap) en Guard Crush Games (Streets of Fury). Belangrijker nog voor échte fans van deze klassieke brawler en vooral de bijbehorende, pompende electrosoundtrack: de muziek wordt mede verzorgd door originele composers Yuzo Koshiro en Motohiro Kawashima.

Dergelijke muziek was in het even krappe als drukke Gamescom-hokje helaas nauwelijks verstaanbaar, maar in elk ander opzicht was onze allereerste kennismaking met Streets of Rage 4 buitengewoon aangenaam. In de eerste plaats omdat de visuele stijl vrij letterlijk de lijnen doortrekt die de franchise met het derde deel in 1994 voor het laatst liet zien. Niks drie dimensies, maar een haarscherpe, handgetekende comicstijl die de originele trilogie eer aandoet. Daarmee is de basisgameplay van de sidescrolling beat ‘em up, waarbij je steeds ook stukjes over de breedte-as kunt bewegen, eigenlijk volledig overeind gebleven.

©GMRimport

Tienjarige baard

Wel nieuw is de voorlopige selectie aan personages. Naast allround-hoofdrolspeler Axel Stone – ditmaal met baard, om aan te geven dat Streets of Rage 4 zich tien jaar na het derde deel afspeelt – is ook Blaze Fielding teruggekeerd, terwijl de rappe Cherry Hunter – de enige die kan rennen – nieuw is voor de Gamescom-build. Richting de lancering worden nog twee personages onthuld, waarbij naar alle waarschijnlijkheid meer nadruk op kracht ligt.

Gameplaytechnisch heeft het ontwikkelteam weinig veranderd: naast de basis van bewegen, springen en aanvallen zijn er wederom worpen en speciale aanvallen om de straten vrij letterlijk schoon te vegen van gespuis. Nieuw is een speciale aanval voor elk personage in de lucht én het feit dat het beetje levenskracht dat een speciale aanval kost teruggewonnen kan worden door direct enkele rake klappen uit te delen. Ook is het iets gemakkelijker om vijanden hoog te houden met combo’s. Ook op te pakken wapens (van messen tot heuse speren) keren terug, waarbij de kans om ze na een worp terug uit te lucht te vangen eveneens geheel nieuwe mogelijkheden opent tot combo’s. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de nieuwe effecten van vuur, zuur en elektrische schokken waarmee je kunt spelen richting vijanden in de omgevingen.

Watch on YouTube

Het is prijzenswaardig dat Sega zoveel vertrouwen geeft aan het even jonge als gepassioneerde ontwikkelteam achter Streets of Rage 4 – de enige invloed van de uitgever is het leveren van feedback op nieuwe builds. Fans van de roemruchte beat ‘em up-reeks weten dat in de afgelopen jaar meermaals sprake is geweest van een nieuw deel in ontwikkeling, maar steeds kwam het daar niet van. Het huidige project lijkt echter af te stevenen op het best mogelijke resultaat, ook al hebben we daar een behoorlijk lange tijd op moeten wachten.

Streets of Rage 4 is in ontwikkeling voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. De lanceringsdatum is nog niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!