Streets of Rage 4 wordt na 25 jaar een lekker respectvol vervolg
Nieuws

Streets of Rage 4 wordt na 25 jaar een lekker respectvol vervolg

Er is een wonderlijke ontwikkeling gaande in de game-industrie: indiestudio’s bestaande uit fans van klassiek werk krijgen zelf de kans om daarvan nieuwe delen te maken. En precies daarom ligt Streets of Rage 4 op koers om een nieuwe topper te worden.

Twee jaar geleden verscheen de beste Sonic The Hedgehog-platformgame in vele jaren. Sonic Mania was namelijk het resultaat van een groep fans die donders goed weten wat de franchise in het verleden zo goed maakte. Gezien de wijze waarop grote uitgevers normaliter omsprongen met zulke licenties, zou je je er echter nog steeds over kunnen verbazen dat Sega überhaupt toestond dat ‘modder’ Christian Whitehead en zijn team hiermee aan de slag gingen. Gelukkig zet de ooit zo grote Japanse uitgever die lijn door: nu is Streets of Rage aan de beurt.

©GMRimport

Yuzo Koshiro

Voor de ontwikkeling van Streets of Rage hebben namelijk drie onafhankelijke ontwikkelaars de handen ineengeslagen: Dotemu (bekend van onder meer Windjammers), Lizardcube (Wonder Boy: The Dragon’s Trap) en Guard Crush Games (Streets of Fury). Belangrijker nog voor échte fans van deze klassieke brawler en vooral de bijbehorende, pompende electrosoundtrack: de muziek wordt mede verzorgd door originele composers Yuzo Koshiro en Motohiro Kawashima.

Dergelijke muziek was in het even krappe als drukke Gamescom-hokje helaas nauwelijks verstaanbaar, maar in elk ander opzicht was onze allereerste kennismaking met Streets of Rage 4 buitengewoon aangenaam. In de eerste plaats omdat de visuele stijl vrij letterlijk de lijnen doortrekt die de franchise met het derde deel in 1994 voor het laatst liet zien. Niks drie dimensies, maar een haarscherpe, handgetekende comicstijl die de originele trilogie eer aandoet. Daarmee is de basisgameplay van de sidescrolling beat ‘em up, waarbij je steeds ook stukjes over de breedte-as kunt bewegen, eigenlijk volledig overeind gebleven.

©GMRimport

Tienjarige baard

Wel nieuw is de voorlopige selectie aan personages. Naast allround-hoofdrolspeler Axel Stone – ditmaal met baard, om aan te geven dat Streets of Rage 4 zich tien jaar na het derde deel afspeelt – is ook Blaze Fielding teruggekeerd, terwijl de rappe Cherry Hunter – de enige die kan rennen – nieuw is voor de Gamescom-build. Richting de lancering worden nog twee personages onthuld, waarbij naar alle waarschijnlijkheid meer nadruk op kracht ligt.

Gameplaytechnisch heeft het ontwikkelteam weinig veranderd: naast de basis van bewegen, springen en aanvallen zijn er wederom worpen en speciale aanvallen om de straten vrij letterlijk schoon te vegen van gespuis. Nieuw is een speciale aanval voor elk personage in de lucht én het feit dat het beetje levenskracht dat een speciale aanval kost teruggewonnen kan worden door direct enkele rake klappen uit te delen. Ook is het iets gemakkelijker om vijanden hoog te houden met combo’s. Ook op te pakken wapens (van messen tot heuse speren) keren terug, waarbij de kans om ze na een worp terug uit te lucht te vangen eveneens geheel nieuwe mogelijkheden opent tot combo’s. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de nieuwe effecten van vuur, zuur en elektrische schokken waarmee je kunt spelen richting vijanden in de omgevingen.

Watch on YouTube

Het is prijzenswaardig dat Sega zoveel vertrouwen geeft aan het even jonge als gepassioneerde ontwikkelteam achter Streets of Rage 4 – de enige invloed van de uitgever is het leveren van feedback op nieuwe builds. Fans van de roemruchte beat ‘em up-reeks weten dat in de afgelopen jaar meermaals sprake is geweest van een nieuw deel in ontwikkeling, maar steeds kwam het daar niet van. Het huidige project lijkt echter af te stevenen op het best mogelijke resultaat, ook al hebben we daar een behoorlijk lange tijd op moeten wachten.

Streets of Rage 4 is in ontwikkeling voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. De lanceringsdatum is nog niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!