Storyworld is het meest geeky museum van Nederland
Nieuws

Storyworld is het meest geeky museum van Nederland

In een splinternieuw cultuurcentrum in hartje Groningen stad bevindt zich een zeer interessant museum. Storyworld heeft als onderwerp verhaalvertelling binnen strips, animatie en videogames, wat reden genoeg is voor Gamer.nl om er een kijkje te nemen.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Storyworld. Lees hier wat dit betekent.

Achter de Grote Markt in Groningen, waar ooit een lelijke parkeergarage stond, reikt nu een moderne toren naar de hemel. Het Forum Groningen is eigenlijk een soort cultuurcentrum waarbinnen je de stadsbibliotheek, horeca, filmzalen en grote exposities kunt vinden.

In de hoek van de zesde verdieping in het Forum kan de oplettende liefhebber van popcultuur het levensgrote Spider-Man-beeld moeilijk over het hoofd zien: dat kan niet anders dan Storyworld zijn. Voor de ingang van dit museum is op een drietal informerende borden te zien wat de bezoeker ongeveer kan verwachten: we gaan de wereld induiken van strips, animatie en games, om er achter te komen hoe verhalen worden verteld in deze verschillende soorten media.

©GMRimport

“Storytelling is a gift”

Het idee dat aan de basis ligt van Storyworld is beeldcultuur in de brede zin, over het belang daarvan, en over hoe mensen elkaar verhalen vertellen met behulp van strip, animatie en video games. Arjan Terpstra, curator games bij Storyworld, vertelt dat het museum gaandeweg onderdeel werd van de plannen voor een multifunctioneel cultureel centrum achter de Grote Markt: “Iets specifieker: een deel van de collectie van het voormalig Stripmuseum dat een halfjaar voor Storyworld opende zijn deuren sloot vormt de basis van een nieuw, breder museum dan enkel strips.”

Vandaar het stripgedeelte van het museum, maar wat is de link met animatie en games?

Arjan: “Als je uitgaat van 'beeldcultuur' en comics, animatie en games alle drie ziet als media die gebruikt worden voor de expressie van makers, dan zie je opvallend veel parallellen. Iedereen zoekt naar een structuur om het verhaal in te vertellen, een plot. Iedereen zoekt de beste technieken om het verhaal in uit te drukken, of dat nou audio in games en animatie is of met expressieve kaders, zoals in comics. Omdat die speurtocht naar de beste technieken in alle drie de media veel overeenkomsten heeft, zie je bijvoorbeeld dat kunstenaars gemakkelijk van het ene medium naar het andere verhuizen: animators gaan naar games, striptekenaars tekenen de personages voor games et cetera.”

©GMRimport

Nederlandse scheppers

Door de gehele voorstelling is een duidelijke focus op Nederlandse creators merkbaar. Meteen in de eerste ruimte van Storyworld, dat heel toepasselijk begint met de woorden ‘een lege pagina’, gevolgd door vooral schetswerk, zien we al een aantal Hollandse namen langskomen. Michael Dudok de Wit bijvoorbeeld, waar we Ghibli-animatiefilm The Red Turtle aan te danken hebben, en Piet Kroon, die onder andere voor Ice Age en Shrek 2 animeerde. Ook in de gedeeltes over strips en games worden onder andere Guerrilla en Marten Toonder, de bedenker van Oliver B. Bommel, belicht.

Het blijkt al snel dat Storyworld een bijzonder interactief museum is. Kleintjes gaan zich hier niet vervelen, want in bijna elke ruimte is wel iets te doen. Het begint met een soort scherm in de vorm van een hoofd, waar je je gezicht op kan projecteren als je op de juiste plek staat. Op de wand naast het gezichtsscherm staan vier verschillende uitdrukkingen (boos, treurig, blij en verbaasd) en als je die imiteert, dan verandert je gezicht op het scherm in die emotie en krijg je een uitleg hoe je dittekent. Later in het museum volgen meer vermakelijke activiteiten: je eigen comic maken met behulp van een maquette, een prachtige geanimeerde achtergrond samenstellen, met behulp van een soort gokmachine tekenstijlen combineren… Steeds wordt de bezoeker verrast door nieuwe, originele bezigheden.

©GMRimport

Gaming in Storyworld

Het gamesgedeelte van Storyworld is voor velen van ons het hoogtepunt. De ‘entree’ alleen al - een soort gang bestaande uit een viertal schermen die een knap gemonteerd geschiedenislesje in gaming laten zien - is bijna net zo leuk als een aflevering van de Netflix-serie High Score. Maar er is meer videocontent, zoals eentje over de Decima Engine van Guerrilla Games. Arjan licht toe: “Het is een 'loop' die de invloeden van het licht, wind- en waterbewegingen toont op de omgeving in het spel. Deze lange loop heeft een hele dag-nacht cyclus (je kunt er behoorlijk lang naar kijken). Bijzonder is dat die rechtstreeks uit Horizon Zero Dawn komt - het is eigenlijk een door Guerrilla gemaakte in-game opname.”

Storyworld heeft ook unieke previewbeelden, zo vertelt Arjan: “De tweede video toont de game Unexplored 2, van Ludomotion uit Amsterdam. Die game is nog niet af, maar wij mochten alvast meekijken naar hoe zij procedurele code gebruiken om de spelwereld te bouwen. De derde video gaat over het maken van 3D-modellen voor Antegods van het Rotterdamse Codeglue. Ook dat spel is nog niet klaar, maar artist Lotta Andriesse heeft voor ons een stap-voor-stap video gemaakt van hoe zij een 3D-model maakt op basis van een schetstekening.”

Steeds wordt de bezoeker verrast door nieuwe, originele bezigheden.

-

Zelf gamen in Storyworld

Een museum met zoveel interactie als Storyworld moet natuurlijk iets te spelen hebben in het gamesgedeelte. Dus kan de bezoeker spelenderwijs meer te weten komt over hoe je verhalen vertelt in games, aan de hand van demo’s die speciaal voor de expositie gemaakt zijn. Een van de games vertelt over lore, oftewel achtergrondverhaal, en laat je in een 3D-grot op zoek gaan naar drie sleutels om een kist in het midden van het level mee te openen. Bij elke sleutel die je vindt krijg je een beetje verhaal mee. Als je eenmaal de kist opent nadat je alle sleutels hebt gevonden, wordt je ondervraagd over deze verhaalelementen.

In het midden van de ruimte bevindt zich een co-op game genaamd ibb & obb. Het is volgens Arjan een mooi voorbeeld “van hoe je in een game samen een verhaal beleeft. Ibb & obb is een game rond samenwerken: er lukt helemaal niks als je niet overlegt, samen puzzelt en dus samen een verhaal maakt. Het is voor het eerst dat deze game zo groot is getoond (in een speciaal voor de tentoonstelling gemaakte versie, zodat de echt moeilijke puzzels wegblijven) en het formaat werkt denk ik heel goed. Bezoekers grijpen spontaan de joysticks en beginnen te praten: ga jij op mijn hoofd staan? Dan spring ik daar op! Dat is precies zoals designers Roland IJzermans en Richard Boeser het spel bedoeld hebben.”

©GMRimport

Wakawaka!

De laatste ruimte van Storyworld is een wisseltentoonstelling. Toen Gamer.nl het museum bezocht, ging deze over de stripserie Suske en Wiske. Je leert hier alles over Tante Sidonia, Jerom, Lambik en hun makers, Willy Vandersteen en Paul Geerts. Vanaf 3 oktober staat dit gedeelte helemaal in het teken van PAC-MAN, een expositie die de hilarische naam Wakawaka! heeft gekregen. Arjan heeft dit natuurlijk geregeld, dus hij weet er meer over te vertellen: “Het is een tijdelijke tentoonstelling over onze gele vriend die laat zien wat een enorme hoeveelheid goede ideeën er eigenlijk in die game zitten.”

Hij vervolgt: “PAC-MAN is het eerste spel met een verhaal (de korte animaties zijn de eerste in-game animaties), met een duidelijk hoofdpersonage en met een aantrekkingskracht die ongekend is. We zijn een heel eind met de voorbereidingen en ik kan alvast verklappen dat we bijzondere materialen uit Japan laten zien, allemaal PAC-MAN-merchandise uit de VS uit de vroege jaren '80. Ook hebben we originele films over arcade gaming in de jaren '80 en er worden vier verschillende en speelbare PAC-MAN-arcadekasten neergezet zodat je zelf PAC-MAN opnieuw kunt ervaren. Heel bijzonder is dat we de medewerking hebben van BANDAI NAMCO Entertainment Inc., die ook spullen aan ons uitlenen - ik denk dat het heel gaaf wordt.”

©GMRimport

Een dagje geeky genot

Storyworld is een unieke beleving dat zich ergens tussen het NEMO Science Museum te Amsterdam en de Science Fiction-expositie in de Rotterdamse Kunsthal verhoudt; een bijzondere mix tussen entertainment en informatie. Elke meter is volgepropt met zaken die de interesse wekken van popcultuurliefhebbers en fans van verhalen; van prachtig artwork tot boeiende storyboards, van uiteenzettingen over hoe een verhaal opgebouwd moet worden tot flashy video’s die enthousiasmeren over popcultuur. Als bonus weet het de Nederlandse trots een extra impuls te geven en bevindt het zich in een van de mooiste steden van ons land, waarmee Storyworld een perfect dagje uit is.

©GMRimport

Neem ook een kijkje

Is jouw interesse gewekt om zelf ook een bezoekje aan Storyworld te brengen, dan hebben we goed nieuws: we hebben een speciale actiecode, waarmee je een kaartje voor 8 euro aan kunt schaffen in plaats van de reguliere ticketprijs van 9 euro. Die code is te gebruiken is tot en met 31 oktober. Genoeg tijd om én de Suske en Wiske tentoonstelling én vanaf 3 oktober die van PAC-MAN mee te pakken dus. Voer de code puckman in bij het bestellen van je tickets op de website van Storyworld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!