Storyworld is het meest geeky museum van Nederland
Nieuws

Storyworld is het meest geeky museum van Nederland

In een splinternieuw cultuurcentrum in hartje Groningen stad bevindt zich een zeer interessant museum. Storyworld heeft als onderwerp verhaalvertelling binnen strips, animatie en videogames, wat reden genoeg is voor Gamer.nl om er een kijkje te nemen.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Storyworld. Lees hier wat dit betekent.

Achter de Grote Markt in Groningen, waar ooit een lelijke parkeergarage stond, reikt nu een moderne toren naar de hemel. Het Forum Groningen is eigenlijk een soort cultuurcentrum waarbinnen je de stadsbibliotheek, horeca, filmzalen en grote exposities kunt vinden.

In de hoek van de zesde verdieping in het Forum kan de oplettende liefhebber van popcultuur het levensgrote Spider-Man-beeld moeilijk over het hoofd zien: dat kan niet anders dan Storyworld zijn. Voor de ingang van dit museum is op een drietal informerende borden te zien wat de bezoeker ongeveer kan verwachten: we gaan de wereld induiken van strips, animatie en games, om er achter te komen hoe verhalen worden verteld in deze verschillende soorten media.

©GMRimport

“Storytelling is a gift”

Het idee dat aan de basis ligt van Storyworld is beeldcultuur in de brede zin, over het belang daarvan, en over hoe mensen elkaar verhalen vertellen met behulp van strip, animatie en video games. Arjan Terpstra, curator games bij Storyworld, vertelt dat het museum gaandeweg onderdeel werd van de plannen voor een multifunctioneel cultureel centrum achter de Grote Markt: “Iets specifieker: een deel van de collectie van het voormalig Stripmuseum dat een halfjaar voor Storyworld opende zijn deuren sloot vormt de basis van een nieuw, breder museum dan enkel strips.”

Vandaar het stripgedeelte van het museum, maar wat is de link met animatie en games?

Arjan: “Als je uitgaat van 'beeldcultuur' en comics, animatie en games alle drie ziet als media die gebruikt worden voor de expressie van makers, dan zie je opvallend veel parallellen. Iedereen zoekt naar een structuur om het verhaal in te vertellen, een plot. Iedereen zoekt de beste technieken om het verhaal in uit te drukken, of dat nou audio in games en animatie is of met expressieve kaders, zoals in comics. Omdat die speurtocht naar de beste technieken in alle drie de media veel overeenkomsten heeft, zie je bijvoorbeeld dat kunstenaars gemakkelijk van het ene medium naar het andere verhuizen: animators gaan naar games, striptekenaars tekenen de personages voor games et cetera.”

©GMRimport

Nederlandse scheppers

Door de gehele voorstelling is een duidelijke focus op Nederlandse creators merkbaar. Meteen in de eerste ruimte van Storyworld, dat heel toepasselijk begint met de woorden ‘een lege pagina’, gevolgd door vooral schetswerk, zien we al een aantal Hollandse namen langskomen. Michael Dudok de Wit bijvoorbeeld, waar we Ghibli-animatiefilm The Red Turtle aan te danken hebben, en Piet Kroon, die onder andere voor Ice Age en Shrek 2 animeerde. Ook in de gedeeltes over strips en games worden onder andere Guerrilla en Marten Toonder, de bedenker van Oliver B. Bommel, belicht.

Het blijkt al snel dat Storyworld een bijzonder interactief museum is. Kleintjes gaan zich hier niet vervelen, want in bijna elke ruimte is wel iets te doen. Het begint met een soort scherm in de vorm van een hoofd, waar je je gezicht op kan projecteren als je op de juiste plek staat. Op de wand naast het gezichtsscherm staan vier verschillende uitdrukkingen (boos, treurig, blij en verbaasd) en als je die imiteert, dan verandert je gezicht op het scherm in die emotie en krijg je een uitleg hoe je dittekent. Later in het museum volgen meer vermakelijke activiteiten: je eigen comic maken met behulp van een maquette, een prachtige geanimeerde achtergrond samenstellen, met behulp van een soort gokmachine tekenstijlen combineren… Steeds wordt de bezoeker verrast door nieuwe, originele bezigheden.

©GMRimport

Gaming in Storyworld

Het gamesgedeelte van Storyworld is voor velen van ons het hoogtepunt. De ‘entree’ alleen al - een soort gang bestaande uit een viertal schermen die een knap gemonteerd geschiedenislesje in gaming laten zien - is bijna net zo leuk als een aflevering van de Netflix-serie High Score. Maar er is meer videocontent, zoals eentje over de Decima Engine van Guerrilla Games. Arjan licht toe: “Het is een 'loop' die de invloeden van het licht, wind- en waterbewegingen toont op de omgeving in het spel. Deze lange loop heeft een hele dag-nacht cyclus (je kunt er behoorlijk lang naar kijken). Bijzonder is dat die rechtstreeks uit Horizon Zero Dawn komt - het is eigenlijk een door Guerrilla gemaakte in-game opname.”

Storyworld heeft ook unieke previewbeelden, zo vertelt Arjan: “De tweede video toont de game Unexplored 2, van Ludomotion uit Amsterdam. Die game is nog niet af, maar wij mochten alvast meekijken naar hoe zij procedurele code gebruiken om de spelwereld te bouwen. De derde video gaat over het maken van 3D-modellen voor Antegods van het Rotterdamse Codeglue. Ook dat spel is nog niet klaar, maar artist Lotta Andriesse heeft voor ons een stap-voor-stap video gemaakt van hoe zij een 3D-model maakt op basis van een schetstekening.”

Steeds wordt de bezoeker verrast door nieuwe, originele bezigheden.

-

Zelf gamen in Storyworld

Een museum met zoveel interactie als Storyworld moet natuurlijk iets te spelen hebben in het gamesgedeelte. Dus kan de bezoeker spelenderwijs meer te weten komt over hoe je verhalen vertelt in games, aan de hand van demo’s die speciaal voor de expositie gemaakt zijn. Een van de games vertelt over lore, oftewel achtergrondverhaal, en laat je in een 3D-grot op zoek gaan naar drie sleutels om een kist in het midden van het level mee te openen. Bij elke sleutel die je vindt krijg je een beetje verhaal mee. Als je eenmaal de kist opent nadat je alle sleutels hebt gevonden, wordt je ondervraagd over deze verhaalelementen.

In het midden van de ruimte bevindt zich een co-op game genaamd ibb & obb. Het is volgens Arjan een mooi voorbeeld “van hoe je in een game samen een verhaal beleeft. Ibb & obb is een game rond samenwerken: er lukt helemaal niks als je niet overlegt, samen puzzelt en dus samen een verhaal maakt. Het is voor het eerst dat deze game zo groot is getoond (in een speciaal voor de tentoonstelling gemaakte versie, zodat de echt moeilijke puzzels wegblijven) en het formaat werkt denk ik heel goed. Bezoekers grijpen spontaan de joysticks en beginnen te praten: ga jij op mijn hoofd staan? Dan spring ik daar op! Dat is precies zoals designers Roland IJzermans en Richard Boeser het spel bedoeld hebben.”

©GMRimport

Wakawaka!

De laatste ruimte van Storyworld is een wisseltentoonstelling. Toen Gamer.nl het museum bezocht, ging deze over de stripserie Suske en Wiske. Je leert hier alles over Tante Sidonia, Jerom, Lambik en hun makers, Willy Vandersteen en Paul Geerts. Vanaf 3 oktober staat dit gedeelte helemaal in het teken van PAC-MAN, een expositie die de hilarische naam Wakawaka! heeft gekregen. Arjan heeft dit natuurlijk geregeld, dus hij weet er meer over te vertellen: “Het is een tijdelijke tentoonstelling over onze gele vriend die laat zien wat een enorme hoeveelheid goede ideeën er eigenlijk in die game zitten.”

Hij vervolgt: “PAC-MAN is het eerste spel met een verhaal (de korte animaties zijn de eerste in-game animaties), met een duidelijk hoofdpersonage en met een aantrekkingskracht die ongekend is. We zijn een heel eind met de voorbereidingen en ik kan alvast verklappen dat we bijzondere materialen uit Japan laten zien, allemaal PAC-MAN-merchandise uit de VS uit de vroege jaren '80. Ook hebben we originele films over arcade gaming in de jaren '80 en er worden vier verschillende en speelbare PAC-MAN-arcadekasten neergezet zodat je zelf PAC-MAN opnieuw kunt ervaren. Heel bijzonder is dat we de medewerking hebben van BANDAI NAMCO Entertainment Inc., die ook spullen aan ons uitlenen - ik denk dat het heel gaaf wordt.”

©GMRimport

Een dagje geeky genot

Storyworld is een unieke beleving dat zich ergens tussen het NEMO Science Museum te Amsterdam en de Science Fiction-expositie in de Rotterdamse Kunsthal verhoudt; een bijzondere mix tussen entertainment en informatie. Elke meter is volgepropt met zaken die de interesse wekken van popcultuurliefhebbers en fans van verhalen; van prachtig artwork tot boeiende storyboards, van uiteenzettingen over hoe een verhaal opgebouwd moet worden tot flashy video’s die enthousiasmeren over popcultuur. Als bonus weet het de Nederlandse trots een extra impuls te geven en bevindt het zich in een van de mooiste steden van ons land, waarmee Storyworld een perfect dagje uit is.

©GMRimport

Neem ook een kijkje

Is jouw interesse gewekt om zelf ook een bezoekje aan Storyworld te brengen, dan hebben we goed nieuws: we hebben een speciale actiecode, waarmee je een kaartje voor 8 euro aan kunt schaffen in plaats van de reguliere ticketprijs van 9 euro. Die code is te gebruiken is tot en met 31 oktober. Genoeg tijd om én de Suske en Wiske tentoonstelling én vanaf 3 oktober die van PAC-MAN mee te pakken dus. Voer de code puckman in bij het bestellen van je tickets op de website van Storyworld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!