Starfield-spelwereld groter dan alle andere Bethesda-games
De spelwereld van Starfield moet de grootste oppervlakte in een Bethesda-game ooit bieden.
Dat laat regisseur Todd Howard weten in een interview voor de Develop: Brighton-conferentie. De map moet groter worden dan die van Fallout 76. Die map was al vier keer zo groot als die van The Elder Scrolls 5: Skyrim.
Om zoveel oppervlakte te creëren, wordt een gedeelte van de spelwereld procedureel gegenereerd. Dat is volgens Howard een goede manier om snel veel landmassa te creëren. Specifieke gedeeltes die als oriëntatiepunten dienen worden wel nog met de hand gemaakt. Dit is vergelijkbaar met hoe de meeste openwereldgames tegenwoordig worden ontwikkeld.
Daarbij laat Howard weten dat steden in Starfield en The Elder Scrolls 6 levendiger aan moeten voelen in vergelijking met voorgaande Bethesda-games. Dit wordt zowel bereikt door een groter oppervlakte als door meer computergestuurde personages toe te voegen. Deze personages moeten ook een "grotere rol" krijgen.
Howard laat ook weten dat de Creation-engine van Bethesda op de schop gaat. Dit moet voor een grotere stap vooruit zorgen dan de stap van Morrowind naar Oblivion. Howard noemt met name renderen, animatie en AI als gebieden waar grote sprongen vooruit worden gemaakt.
Starfield krijgt tot slot geen multiplayercomponenten. Zowel Starfield als The Elder Scrolls 6 komen op de dag van release op Xbox Game Pass uit, door de geplande overname van moederbedrijf ZeniMax door Microsoft. Het is nog niet bekend of de games ook op andere platforms uitkomen. Releasedata zijn er ook nog niet. Hieronder is het complete interview te bekijken.