Star Wars: The Force Unleashed brak alle regels
Nieuws

Star Wars: The Force Unleashed brak alle regels

Aangezien alle moderne Star Wars-games onderdeel zijn van de moderne ‘canon’, voelen ze soms een beetje veilig aan. Voor de overname van Lucasfilm door Disney in 2012 leek er meer geëxperimenteerd te worden, van halfbakken filmgames en fantastische spacecombatgames tot aardige strategiegames en obscure spin-offs als Ewoks: Wicket and the Dandelion Warriors. Het in 2008 verschenen Star Wars: The Force Unleashed is een perfect voorbeeld van hoe het Wilde Westen aan Star Wars-games fantastische titels voortbracht.

LucasArts herhaalde haar motto voor The Force Unleashed tijdens de ontwikkeling bijna dagelijks: een game waarin je ‘kont schopt’ met de Force. De regels gingen overboord, zo bleek al uit een trailer waarin protagonist Starkiller – gebaseerd op Luke Skywalkers oorspronkelijke naam – een gigantische Star Destroyer eigenhandig uit de lucht trekt. Dat die opzet weerstand teweegbracht onder Star Wars-fanaten maakte niet uit, want het in 2008 verschenen eindproduct was de ultieme power-fantasie.

©GMRimport

Tour de Force

Een groot deel daarvan is te danken aan de vernuftige physics-engines die LucasArts implementeerde. Ze maken het niet alleen mogelijk om meerdere objecten op te pakken en met hoge snelheid weg te smijten, maar ze zorgen er ook voor dat materialen op een realistische manier breken, buigen of uiteenspatten. Bovendien zorgt het AI-systeem er voor dat hulpeloos rondzwevende Stormtroopers en andere vijanden zich aan elkaar vastklampen, wat het hilarisch maakt om met ze te klooien.

Je voelt je als geheime leerling van Darth Vader daarom oppermachtig. Met één Force Push gooi je tientallen vijanden omver, een goedgeplaatste bom veroorzaakt een kettingreactie aan explosies en het geluid van een lightsaber die links en rechts door lichamen schroeit klinkt heerlijk. Nergens is The Force Unleased zo strak als bijvoorbeeld Devil May Cry, dat de nadruk legt op een verscheidenheid aan combinaties. De game is ontworpen als een ware tour de Force, en wordt daar alleen maar effectiever in naarmate je Starkillers krachten uitbreidt gedurende de game.

Dat terwijl het daadwerkelijke vechtsysteem naar huidige maatstaven vrij simpel is. Anno 2022 valt vooral op dat je slechts één pure aanvalsknop tot je beschikking hebt, waar actiegames tegenwoordig standaard een lichte en een zware aanval bieden. Ook vergt de game bijzonder weinig strategie om de verschillende vijanden, van imposante Rancors en AT-RT’s tot simpele eindbaasgevechten tegen Jedi, baas te zijn. Met een flinke bliksemzee en een paar halen met de lightsaber kom je vaak al een heel eind.

©GMRimport

Grimmige toon

The Force Unleashed is ook een bijzonder duister Star Wars-verhaal, onderstreept door het sepia-grijze uiterlijk dat veel titels uit die tijd toepasten. De game speelt zich namelijk af na de welbekende Order 66, dat slechts een paar Jedi weet te overleven. Tijdens een aanval op de Wookieplaneet Kashyyyk plukt Vader de jonge Starkiller uit zijn warme huis om hem op te leiden tot een moordmachine en de overgebleven Jedi een voor een op te ruimen. Die klopjacht is voor Star Wars-begrippen bijzonder grimmig; spelers stappen immers in de schoenen van het kwaad dat ze in andere games bestrijden.

Ook de invloed van George Lucas zelf is duidelijk merkbaar in de plot. Lucas gaf opvallend genoeg zijn zege voor niet alleen bovenstaande premisse, maar ook voor het gebruik van iconische personages als prinses Leia. De overige cast is daarbij erg herkenbaar: Master Kota als de oude mentor, Proxy als de komische robot en pilote Juno als romantisch aspect. Moderne films als Rogue One bewijzen dat die standaardformule nog steeds kan werken, maar in het geval van The Force Unleashed worden de personages te weinig verkend om ook maar een beetje indruk te maken.

Unieke versies

The Force Unleashed is ook wat ontwikkeling betreft duidelijk een game uit een ander tijdperk. LucasArts ontwikkelde de game voor zoveel mogelijk systemen, naast de toen nog recentelijk verschenen Xbox 360 en PlayStation 3. De studio ging onder andere in zee met THQ en Aspyr Media – waarvan laatstgenoemde op dit moment werkt aan een remake van Star Wars: Knights of the Old Republic – om specifieke versies voor PlayStation 2, PlayStation Portable, Nintendo Wii en Nintendo DS te ontwikkelen. Sommige versies beschikten zelfs over exclusieve content, zoals een complete multiplayermodus en bewegingsbesturing op de Wii en klassieke momenten uit de films op PSP. Het is lang geleden dat ontwikkelaars zo hard hun best deden om gebruikers van elk platform op hun wenken te bedienen.

LucasArts had dan ook grote plannen voor The Force Unleashed als IP. Er verschenen een roman, een stripboek en verschillende actiefiguren om de game te promoten. Met 7 miljoen verscheepte exemplaren was The Force Unleashed succesvol genoeg voor een vervolg, dat door zijn korte speelduur en merkwaardig plot rondom een kloon van Starkiller behoorlijk tegenviel. Een derde deel werd, tot ongenoegen van onder andere acteur Sam Witwer, geannuleerd.

©GMRimport

Een veilig universum

Niet dat een derde The Force Unleashed, dat ongetwijfeld nóg meer over de top zou zijn, binnen Disneys huidige strategie zou passen. Daar breekt de gamereeks immers te veel regels voor. Een personage als Starkiller naast Jedi: Fallen Orders nieuwe held Kal Kestis valt niet te verantwoorden, dus poogt Disney binnen haar eigen uitgemeten universum nieuwe verhalen te creëren.

De toekomst van Star Wars-games is desondanks rooskleurig. Vergelijkbaar met Marvel-games werkt er momenteel een breed scala aan gerenommeerde ontwikkelaars aan rpg’s, shooters, adventuregames en andere veelbelovende titels. Denk aan een vervolg op Star Wars Jedi: Fallen Order, een shooter van Respawn Entertainment en een openwereldgame van The Division-makers bij Ubisoft, die ongetwijfeld hun plek binnen het universum verdienen. Maar of ze net zo gedurfd zijn als Star Wars: The Force Unleashed valt nog te bezien.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!