Star Wars Jedi: Fallen Order voelt geforceerd
Reviews

Star Wars Jedi: Fallen Order voelt geforceerd

Vol hoop werd uitgekeken naar dit Star Wars-avontuur van Respawn Entertainment. Een groots en meeslepend singleplayeravontuur zonder multiplayer of microtransacties. En dat van uitgever EA, dat games zonder online component een paar jaar geleden nog doodverklaarde. Liefhebbers van singleplayergames kunnen opgelucht ademhalen: Star Wars Jedi: Fallen Order is leuk, maar misschien niet zo episch als gehoopt.

Padawan Cal Kestis slijt zijn dagen op een sombere planeet, waar hij neergestorte schepen plundert om te overleven. Zijn Force-krachten kan hij maar beter geheimhouden: deze game speelt zich af tussen Episodes III en IV, in een tijd waarin de geringe overgebleven Jedi worden opgejaagd door de Empire. In de eerste vijf minuten redt hij zijn beste vriend door de Force te gebruiken en offert diezelfde vriend zich op om Cal te beschermen. Nog voordat je de kans krijgt om emotioneel betrokken te raken bij deze personages, sleept de game je mee naar de volgende locatie.

Het zal niet de laatste keer zijn dat het verhaal van Fallen Order wat afgeraffeld aanvoelt. Personages worden geïntroduceerd alsof ze van groot belang zijn, om kort daarna weer te worden afgedankt. Uiteindelijk draait het avontuur van Cal om het vinden van een belangrijke informatiebron, die de toekomst van de Jedi kan maken of breken. Het is een simpele opzet die bedoeld is om de speler op een zoektocht door het hele universum te sturen. Op een handjevol planeten volgt Cal als een intergalactische Lara Croft het spoor naar deze data.

©GMRimport

Vrij zijn

In de aanloop naar de game werd hierbij de vergelijking gemaakt met metroidvania’s, maar dat is te veel eer. In essentie is Fallen Order een erg lineaire game: het is altijd duidelijk wat je doel is en hoe je daar moet komen. Wel verdien je gaandeweg nieuwe krachten, zoals het wegduwen van barrières met de Force, waardoor je op eerder bezochte locaties nieuwe paden kunt openen. Dit lijkt meer op de opzet van God of War: het zijn kleine zijpaden die naar een extra beloning leiden, maar zijn geen essentiële onderdelen van de game die je op grote ontdekkingstochten sturen.

Die beloningen zijn overigens vaak de moeite niet waard. Een nieuwe kleur voor je robotmaatje of je ruimteschip die je zelden van buiten ziet, zijn nou niet bepaald bevredigend. Het meest bizarre is dat je constant nieuwe handvaten en knopjes voor je lichtzwaard vindt, maar je moet echt met je neus bovenop de tv zitten om die kleine details te zien. Andere collectables zijn wel interessant: ze horen allemaal bij een serie die uiteindelijk een miniverhaaltje vertelt over een gebeurtenis. Zo vind je bijvoorbeeld sporen van een gevecht, zie je waar de slachtoffers zich daarna verstopten en hoe ze later weer ontsnapten.

©GMRimport

Star Warsig

Het verhaal is dus niet zo meeslepend als Star Wars-fans ongetwijfeld hadden gehoopt, maar de manier waarop de licentie gebruikt wordt zal ze meer kunnen bekoren. Dit is duidelijk een Star Wars-game, maar wrijft dat niet constant in je gezicht. Je wordt niet om de oren geslagen met Kenobi’s, Palpatines of Vaders, maar door kleine verwijzingen blijft het altijd duidelijk dat je in hetzelfde universum rondloopt. De game haalt zijn inspiratie liever uit de verscheidene animatieseries en comics, met meerdere personages en locaties die de grootste fans wel gaan herkennen. En op de spaarzame momenten dat de game wel uitpakt met iconische fanservice, komt dat ook extra hard aan.

Ook de combat draagt bij aan het echte Star Wars-gevoel, want de lichtzwaarden en Force-krachten worden hier uitmuntend gebruikt. Fallen Order is geen snel actiespel, maar een game waarin goed uitgekiende mêleeaanvallen de boventoon voeren. Cal moet op het juiste moment pareren, ontwijken en vervolgens toeslaan. De vergelijking met Sekiro is al snel gemaakt, al is dit wel een stuk vergeeflijker.

Het kan even duren voordat je de combat onder de knie hebt. Lange tijd voelt het misschien alsof je gewoon maar wat op de knoppen drukt, zonder dat Cal altijd goed naar je luistert. Wie even doorspeelt, ziet al gauw dat de gevechten best strak in elkaar zitten. Met wat oefenen en nieuw vrijgespeelde vaardigheden, rijg je de combo’s en Force-krachten aan elkaar. Het voelt heerlijk om met de Force wat vijanden de afgrond in te duwen, een aanval net te ontwijken en dan met een zwiepend lichtzwaard toe te slaan.

Als je een game zoekt die 15 tot 20 uur Star Wars-geluiden maakt, ga je je hier geen buil aan vallen

-

Alleen als er meerdere mêlee-tegenstanders tegelijk op je af komen, zijn je opties niet altijd toereikend. Je hebt dan bijvoorbeeld net perfect gepareerd om daarna een counteraanval uit te voeren, maar wordt door de tweede tegenstander geraakt omdat je je animatie niet meer kunt stoppen.

Ook de meditatiepunten waar je de game kunt saven, putten inspiratie uit de Souls-likes. Hier kun je uitrusten om je gezondheid bij te vullen, maar dan komen wel alle vijanden weer terug in de wereld. Zo leer je om spaarzaam om te gaan met je gezondheid. Je wil natuurlijk niet al die hordes vijanden nóg een keer over de kling moeten jagen.

Met de combat zit het dus wel snor, maar het bewegen en platformen is soms tenenkrommend. Deze game denkt dat het een veel betere platformer is dan het waar kan maken. Cal springt constant mis: touwen; boomstammen; alles gaat gemakkelijk fout. Het zijn echter vooral de secties waarin hij a la Uncharted van een modderberg of ijsbaan naar beneden glijdt die snel vervelen. De game presenteert dit soms als grote spektakelstukken, maar het glijden is saai en moeilijk te besturen, waardoor je constant van de rand valt.

©GMRimport

Technisch gepruts

Op technisch vlak laat Fallen Order heel wat steken vallen. Vooral de framerate heeft het soms flink te verduren. We kregen af en toe medelijden met onze standaard Xbox One. Gevechten met meerdere vijanden die lasers schieten, zijn soms zelfs ondoenlijk doordat de framerate omlaag duikelt. Zelfs in tussenfilmpjes kwamen we soms haperingen tegen. En verbazingwekkend genoeg bleef de game tijdens een wandeling in de spelwereld soms plotseling tien seconden hangen, met alleen een draaiend logootje onder in beeld als teken van leven. De normale consoles lijken soms dus niet helemaal opgewassen tegen de pracht en praal van Star Wars, maar ook onze collega’s met een Xbox One X klagen dat de game niet helemaal soepel loopt en dat de framerate te wensen overlaat.

Daarnaast zijn de graphics wisselvallig te noemen. Soms is de game bloedmooi, met prachtige planeten en spetterende effecten. Het volgende moment word je echter geconfronteerd met lelijke personagemodellen (let op de Wookies!) of vergezichten die meer lijken op een abstract schilderij. Bovendien kampt het spel met nogal heftige pop in: textures worden ingeladen terwijl je aan het spelen bent.

Uiteindelijk blijft het gevoel hangen dat de game een beetje is afgeraffeld. Zo sluiten filmpjes vaak niet op elkaar aan: om te landen op een nieuwe planeet moet je bijvoorbeeld in een stoel in de cockpit gaan zitten, maar twee seconden later staat je hele crew ineens om een tafel heen. Animaties spelen niet altijd goed af, bijvoorbeeld wanneer je een kist opent onder water. En op meerdere plekken liepen we tegen clipping-problemen aan, waardoor Cal ineens door de vloer heen leek te zakken.

©GMRimport

Toch leuk

Er is dus veel aan te merken op Fallen Order, maar uiteindelijk is het wel leuk om te spelen. Als je een game zoekt die 15 tot 20 uur Star Wars-geluiden maakt, ga je je hier geen buil aan vallen. Zeker de hoofdpersonages tillen het voorspelbare verhaal naar een hoger niveau. Cal zelf is een wat nietszeggend hoofdpersoon, maar de bemanning van zijn schip spreekt meer tot de verbeelding. Vooral de robot BD-1, die deuren voor je hackt en health potions naar je gooit, steelt de show. Met aandoenlijke bliepjes en bloepjes praat hij constant tegen Cal en uiteindelijk heeft die kleine droid de meest bevredigende verhaallijn in de hele game.

Met wat meer tijd had Respawn hier echt iets speciaals van kunnen maken, maar er zitten nu te veel haken en ogen aan Fallen Order om de game bij de toppers van het jaar te kunnen scharen. Alle losse onderdelen komen niet op een geloofwaardige manier samen. Maar als we geen meesterwerk kunnen krijgen, is een goede singleplayer Star Wars-game nog altijd beter dan niks.

Deze game is getest op een Xbox One. Star Wars Jedi: Fallen Order is nu verkrijgbaar op Xbox One, PlayStation 4 en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Waar Star Wars-fans hoopten op de ultieme verlossing, is Star Wars Jedi: Fallen Order gewoon een goede game, niets meer en niets minder. De combat is lekker en het Star Wars-gevoel is sterk, maar technische mankementen en een kabbelend verhaal parkeren Fallen Order net boven de middenmoot.

Plus- en minpunten
  • Lekkere combat, goed gebruik van de licentie, veel geheimen te ontdekken, aardige personages
  • Voelt afgeraffeld qua verhaal en uiterlijk, technische mankementen, tergende platformsecties, niet zo veel vrijheid als gehoopt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!