EA komt later dit jaar met het vervolg op de reboot van Star Wars Battlefront uit 2015. Tijdens de persconferentie liet de gamemaker weten de kritieken te hebben gehoord en beloofden ze de shooter op alle vlakken te verbeteren. Op het zonnige EA Play-evenement in Hollywood nam Gamer.nl een kijkje naar de multiplayer-modus om te kijken of deze beloftes worden nagekomen.
Star Wars Battlefront 2 is net als zijn voorgangers een shooter waarin spelers op bekende locaties het in teams tegen elkaar opnemen en allerlei objectives voltooien. Ontwikkelaar Dice maakt natuurlijk weer volop gebruik van de licentie en laat fans genieten van al het moois dat het Star Wars-universum te bieden heeft. De zorgvuldig nagemaakte omgevingen, wapens, personages, geluiden en overige bouwstenen moeten weer volop zorgen voor ultiem plezier bij fans van de franchise die zich volledig willen laten onderdompelen in het bekende Star Wars-sfeertje.
Een fri e gameplayervaring
Waar het vorige deel alleen de era van de originele filmreeks besloeg, is bij Battlefront 2 het hek van de dam en worden ook levels en personages uit de prequels en de nieuwste films ingezet. In onze speelse ie konden we gelijk de thematische veranderingen ervaren. De driedelige strijd vond plaats op de planeet Naboo uit The Phantom Menace en de bekende gezichten van onder andere Darth Maul en Rey kwamen we tegen in de strijd tu en Battle droids en Clone troopers. Door deze toevoeging voelt het spelen van Battlefront 2 toch flink anders dan zijn voorganger, waar het gebruik van alleen de originele trilogie toch een beetje karig aanvoelde.
Nieuw in Battlefront 2 is de manier waarop wapens en andere vaardigheden worden gekozen. Je stelt niet meer zelf een loadout samen, maar kiest uit vier kla es: A ault, Heavy, Specialist of Officer. Hierdoor is het wi elen tu en een soldaat met schild en stevig geschut of een sniper in een handomdraai gedaan. Uiteraard kunnen deze kla es uitgebreid worden aangepast, maar het concept van vaste kla es motiveert je om meer te experimenteren tijdens het spelen. Dit is vooral aan te raden tu en de verschillende fases van een potje, die behoorlijk verschillend kunnen zijn. Zo begeef je je in eerste instantie in de grote stad Theed met veel grote ruimtes, waarna je in de tweede fase de smalle gangen van het koninklijke palies moet beschermen.
Vechten voor je eigen genoegen
Terwijl je tu en de verschillende kla es aan het wi elen bent, verdien je hopelijk ook Battle Points door tegenstanders uit te schakelen of door bij te dragen aan objectives. Als je hier genoeg van hebt gespaard, kun je deze uitgeven om bijvoorbeeld als prettig behendige Jump Trooper te mogen spelen of met tanks en starfighters het tij te keren. In Battlefront uit 2015 ging dit nog door op willekeurige plekken op de map pickups te vinden. Dat je deze nu verdient met mooie acties én dat je zelf mag kiezen hoe je je punten besteedt voegt een extra dimensie toe aan de gameplay, waar dit eerder als een geinig extraatje aanvoelde.
Even wennen in Battlefront 2 is dat het iets langer duurt om terug keren naar de actie nadat je bent neergeschoten. Een andere nieuwe toevoeging is namelijk dat je extra Battle Points kunt verdienen door in de buurt van je team te blijven. Deze bestaat uit maximaal vier spelers en wordt samengesteld nadat je een kla e hebt gekozen. De paar seconden die je moet wachten tot deze is gevormd lijken tergend lang te duren wanneer je zo snel mogelijk terug wilt keren om revanche te nemen op die vervelende droid. Wel geeft deze extra tijd je iets meer ruimte om na te denken over je strategie, wat met de verschillende opties stiekem wel handig kan zijn.
Naast de multiplayer-modus is het nog even afwachten hoe de singeplayer-campagne precies uit gaat pakken. Een aantal details zijn al bekendgemaakt, maar over de structuur van deze modus weten we nog niets. Hopelijk lukt het EA om een unieke draai te geven aan dit veelgevraagde gedeelte van de game. Met een beetje geluk spelen we niet alleen verschillende multiplayer-modi tegen de cpu met fraaie cutscenes tu endoor maar kunnen we gameplaymomenten verwachten die specifiek zijn bedoeld voor liefhebbers van verhalende campagnes.
Onze ervaringen met de speelse ie en de beloftes tijdens de persconferentie maken duidelijk dat de ontwikkelaars achter Battlefront 2 goed snappen wat er verbeterd moet worden. De besli ing om geen betaalde season pa uit te brengen is tevens een goede manier om de community niet te segmenteren, wat veelbelovend is voor de toekomst van Battlefront 2. Het lijkt erop dat EA op de goede weg is om de fouten uit het vorige deel te herstellen en een Star Wars-shooter af te leveren die dichter in de buurt komt van de geliefde franchise zoals we die kennen uit het tijdperk van Pandemic.
Star Wars Battlefront 2 is vanaf 17 november beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.