Spoiler: Nieuwe Assassin's Creed-dlc bepaalt seksualiteit van protagonist
Nieuws

Spoiler: Nieuwe Assassin's Creed-dlc bepaalt seksualiteit van protagonist

Ontwikkelaar Ubisoft heeft in dlc voor Assassin's Creed Odyssey de seksualiteit van de protagonist vastgesteld. In de tweede episode genaamd Shadow Heritage van de uitbreiding Legacy of the First Blade krijgen spelers geen keus om zelf de seksualiteit van de protagonist te bepalen.

In de nieuw verschenen episode 'Shadow Heritage' moeten spelers, als Alexios of Kassandra, de eerste Assassin Darius en zijn zoon Natakas (of dochter Neema wanneer met Alexios gespeeld wordt) helpen te vluchten van de zogenoemde Order of the Ancients. In Shadow Heritage moet de speler strijden tegen The Tempest, een gevaarlijke commandant van de marine.

Wanneer de speler erin slaagt de strijd op zee te overwinnen gaan de protagonist en Darius met zijn zoon of dochter uit elkaar en gaan ze beiden hun eigen pad. De protagonist reist naar een verlaten huis uit een eerder deel van het verhaal en ziet later Darius met zijn zoon of dochter terugkeren. Daarna speelt er zich een scène af waarin te zien is hoe het trio het verlaten huis opknapt en de protagonist op de markt boodschappen aan het halen is.

©GMRimport

Hierna is te zien dat de protagonist een kind heeft gekregen genaamd Elpidios. De protagonist eindigt bij de tweede episode met een kind en wordt in de game geleid om een heteroseksuele relatie te beginnen met de zoon of dochter van Darius. Dit is met name opvallend, omdat de speler in Assassin's Creed Odyssey normaliter de keuze hebben om zelf hun seksualiteit te bepalen. Het is niet de eerste keer dat de protagonist in een Assassin's Creed-game een relatie krijgt wat leidt tot het krijgen van een kind. Zo kreeg Altair in Assassin's Creed 2 een relatie met de Templar Maria en kregen ze samen een kind.

De plotse verandering waarbij spelers niet langer de keus hebben om de seksuele geaardheid te bepalen heeft voor veel ophef gezorgd. Spelers voelen zich bedrogen met het feit dat het gekozen personage een kind krijgt na het uitsluitend aangaan van homoseksuele relaties. Deze onvrede wordt ook uitgebreid geuit op Reddit. "Ik was blij dat ik de optie had om een personage zoals mijzelf te spelen op dezelfde manier dat mannen en heteroseksuele vrouwen games spelen. Ubisoft heeft nog veel waarde gehecht aan het feit dat men zelf de seksuele geaardheid kon beslissen in de game. Het was onderdeel van hun marketingcampagne. Zij hebben duidelijk een leugen gebruikt om de game te kunnen verkopen."

©GMRimport

De uitspraak dat Ubisoft veel waarde hechtte aan de seksuele geaardheid van de protagonist verwijst mogelijk naar een artikel van Entertainment Weekly. In dat artikel spreekt creative director Jonathan Dumont over de relaties in de game.

"Sinds het verhaal is gebaseerd op de keuzes die spelers maken, forceren wij de spelers nooit om zich in romantische situaties te begeven waar zij zich niet comfortabel bij voelen. Spelers bepalen zelf of zij zich al dan niet met de protagonist in romantische situaties verwikkelen. Ik ben ervan overtuigd dat spelers hiermee relaties kunnen opbouwen die zij zelf willen, wat op die manier iedereen zijn of haar speelstijl respecteert", aldus Dumont.

Toch koos Ubisoft ervoor om de seksualiteit in de tweede episode vast te stellen. In een verklaring van Ubisoft over de keuze zegt het bedrijf tegen Kotaku dat het zijn excuses aanbiedt aan de spelers die verrast zijn door het plotse afloop. In de verklaring benadrukt de ontwikkelaar dat er in maart nog een episode verschijnt voor de uitbreiding Legacy of the First Blade waarin de redenen voor de keuzes van de protagonist duidelijk worden gemaakt.

Shadow Heritage is nu beschikbaar als onderdeel van de Assassin's Creed Odyssey-dlc Legacy of the First Blade. Deze uitbreiding is verkrijgbaar via de Season Pass op pc, Xbox One en PlayStation 4.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error