Spoiler: Nieuwe Assassin's Creed-dlc bepaalt seksualiteit van protagonist
Nieuws

Spoiler: Nieuwe Assassin's Creed-dlc bepaalt seksualiteit van protagonist

Ontwikkelaar Ubisoft heeft in dlc voor Assassin's Creed Odyssey de seksualiteit van de protagonist vastgesteld. In de tweede episode genaamd Shadow Heritage van de uitbreiding Legacy of the First Blade krijgen spelers geen keus om zelf de seksualiteit van de protagonist te bepalen.

In de nieuw verschenen episode 'Shadow Heritage' moeten spelers, als Alexios of Kassandra, de eerste Assassin Darius en zijn zoon Natakas (of dochter Neema wanneer met Alexios gespeeld wordt) helpen te vluchten van de zogenoemde Order of the Ancients. In Shadow Heritage moet de speler strijden tegen The Tempest, een gevaarlijke commandant van de marine.

Wanneer de speler erin slaagt de strijd op zee te overwinnen gaan de protagonist en Darius met zijn zoon of dochter uit elkaar en gaan ze beiden hun eigen pad. De protagonist reist naar een verlaten huis uit een eerder deel van het verhaal en ziet later Darius met zijn zoon of dochter terugkeren. Daarna speelt er zich een scène af waarin te zien is hoe het trio het verlaten huis opknapt en de protagonist op de markt boodschappen aan het halen is.

©GMRimport

Hierna is te zien dat de protagonist een kind heeft gekregen genaamd Elpidios. De protagonist eindigt bij de tweede episode met een kind en wordt in de game geleid om een heteroseksuele relatie te beginnen met de zoon of dochter van Darius. Dit is met name opvallend, omdat de speler in Assassin's Creed Odyssey normaliter de keuze hebben om zelf hun seksualiteit te bepalen. Het is niet de eerste keer dat de protagonist in een Assassin's Creed-game een relatie krijgt wat leidt tot het krijgen van een kind. Zo kreeg Altair in Assassin's Creed 2 een relatie met de Templar Maria en kregen ze samen een kind.

De plotse verandering waarbij spelers niet langer de keus hebben om de seksuele geaardheid te bepalen heeft voor veel ophef gezorgd. Spelers voelen zich bedrogen met het feit dat het gekozen personage een kind krijgt na het uitsluitend aangaan van homoseksuele relaties. Deze onvrede wordt ook uitgebreid geuit op Reddit. "Ik was blij dat ik de optie had om een personage zoals mijzelf te spelen op dezelfde manier dat mannen en heteroseksuele vrouwen games spelen. Ubisoft heeft nog veel waarde gehecht aan het feit dat men zelf de seksuele geaardheid kon beslissen in de game. Het was onderdeel van hun marketingcampagne. Zij hebben duidelijk een leugen gebruikt om de game te kunnen verkopen."

©GMRimport

De uitspraak dat Ubisoft veel waarde hechtte aan de seksuele geaardheid van de protagonist verwijst mogelijk naar een artikel van Entertainment Weekly. In dat artikel spreekt creative director Jonathan Dumont over de relaties in de game.

"Sinds het verhaal is gebaseerd op de keuzes die spelers maken, forceren wij de spelers nooit om zich in romantische situaties te begeven waar zij zich niet comfortabel bij voelen. Spelers bepalen zelf of zij zich al dan niet met de protagonist in romantische situaties verwikkelen. Ik ben ervan overtuigd dat spelers hiermee relaties kunnen opbouwen die zij zelf willen, wat op die manier iedereen zijn of haar speelstijl respecteert", aldus Dumont.

Toch koos Ubisoft ervoor om de seksualiteit in de tweede episode vast te stellen. In een verklaring van Ubisoft over de keuze zegt het bedrijf tegen Kotaku dat het zijn excuses aanbiedt aan de spelers die verrast zijn door het plotse afloop. In de verklaring benadrukt de ontwikkelaar dat er in maart nog een episode verschijnt voor de uitbreiding Legacy of the First Blade waarin de redenen voor de keuzes van de protagonist duidelijk worden gemaakt.

Shadow Heritage is nu beschikbaar als onderdeel van de Assassin's Creed Odyssey-dlc Legacy of the First Blade. Deze uitbreiding is verkrijgbaar via de Season Pass op pc, Xbox One en PlayStation 4.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!