Splitgate wil een AAA-game worden
Nieuws

Splitgate wil een AAA-game worden

De multiplayergame Splitgate maakte in 2021 furore als een unieke samensmelting van Halo en Portal. Het spel is al een tijdje te downloaden als een soort bèta. Splitgate is dus nog niet officieel uit. Waarom niet? Dat vroegen we aan de oprichter van de studio achter de game. “We willen een AAA-studio worden, en Splitgate wordt onze eerste AAA-game.”

Een succesverhaal is Spitgate zeker, zoveel is duidelijk. In korte tijd is het spelersaantal van de free-to-play-game exponentieel gegroeid. Zoals gezegd moet je bij de gameplay denken aan een soort Halo. Deze supersnelle multiplayershooter bevat zelfs alle modi die je kent van Halo: Oddball, Capture the Flag, Team Slayer - ze heten zelfs hetzelfde.

De game speelt ook hetzelfde als Halo, met de nadruk op die welbekende Halo-driehoek van granaten gooien, slaan en natuurlijk schieten. De wapens lijken dusdanig op elkaar dat we zelfs van mening zijn dat de battle rifle in Splitgate beter is dan die in Halo Infinite. 

Maar er zijn ook verschillen. De maps zijn bijvoorbeeld veel groter dan in Halo. Dat is waar de link met Portal om de hoek komt kijken. Natuurlijk, Halo heeft ook portalen. Daar loop je gewoon in en dan loop je ergens aan de andere kant van de map weer uit een portaal naar buiten. Splitgate leent ze daarentegen van Portal. Dan weet je waarschijnlijk al genoeg.

Indie?

Dit gameplay-haakje is onwijs cool, zeker als je doorkrijgt dat je de portalen als een soort interactieve achteruitkijkspiegel kunt gebruiken. Voor je het weet sta je achter een vijand die net nog op je stond te schieten. Enfin, inmiddels is Splitgate bekend genoeg dat de tactische mogelijkheden geen verdere uitleg meer behoeven. Splitgate is een indie-kassucces.

In 2021 is de game 15 miljoen keer gedownload op alle platformen (pc, Xbox One en PlayStation 4, de current-gen versies volgen nog). De huidige beurswaarde van 1047 Games is maar liefst anderhalf miljard. Niet slecht voor een indie-ontwikkelaar, denk je misschien. En dat is precies het punt dat het hoofd van 1047 Games, Ian Proulx, wil maken.

Indie, zo noemt 1047 Games zichzelf al lang niet meer. Niet intern althans.

Ambitie is veelbelovend, maar ambitie verkoopt zichzelf al lang niet meer in het overbevolkte free-to-play-klimaat.

-

“Niets ging zoals gepland”, vertelt Proulx. “We wilden eigenlijk aan het begin van de zomer uitkomen met Splitgate na een maandje bèta, maar al snel werd duidelijk dat dat niet mogelijk was. De game was zo’n groot succes, dat we meteen wisten dat er meer in zat. Neem de servers. Die ondersteunden eerst 400 spelers tegelijkertijd. Die teller staat nu op 200.000 spelers.”

Splitgate is snel groter geworden. Sterker nog, de officiële lancering werd alsmaar uitgesteld en is nog steeds in open bèta. Wanneer dat verandert is nog niet duidelijk. Het doel is immers ambitieus: een AAA-game worden die wordt gemaakt door een AAA-uitgever. De eerste stap die richting AAA-status wordt gezet is Season 1, de opvolger van, jawel, Season 0.

Season 0

De inhoud is redelijk overzichtelijk, zeker op papier. Een map editor, nieuwe skins, een oude map die een inhoudelijke en grafische revisie krijgt (“met een echt AAA-uiterlijk”) en twee nieuwe, maar tamelijk veilige modi - namelijk One Flag Capture the Flag én Evolution, een variant van het bestaande Showdown.

“Het is enkel het begin”, zegt Proulx. Nu denk je misschien hetzelfde als wij toen we dit hoorden: tja, dat kun je wel zeggen, maar hoe speel je dat klaar? Grote claims kennen we wel uit de industrie. Die vraag stelden we ook aan Proulx. Leuk en aardig natuurlijk, die ambitie, maar wat is hier nou eigenlijk de end-game?

“Van een klein team is 1047 Games in enkele maanden geëvolueerd tot een ontwikkelaar met vijftig werknemers”, duidt Proulx. “Binnen een halfjaar tot een jaar willen we dat aantal werknemers verdubbelen. We groeien snel, het is mogelijk. Kijk hoe onze designers een map volledig hebben omgetoverd naar een map met AAA-uiterlijk. Dat is enkel het begin.”

Die nieuwe Season 1-map ziet er inderdaad goed uit. De belichting is stukken beter dan in huidige maps en de textures zijn stukken beter dan we van Splitgate gewend zijn. De map bestaat uit heel veel groen, maar heeft nog steeds die herkenbare Splitgate-feel, met dat e-sports-achtige neon-uiterlijk. Ook de nieuwe map editor lijkt veelbelovend, vooral vanwege de mogelijkheid om een map te maken met zeven andere spelers tegelijkertijd.

Wel ogen de gemaakte maps met de editor heel erg kaal, in tegenstelling tot normale maps. Dat komt omdat je de textures nog niet kunt aanpassen en de map daarom nauwelijks kunt aankleden. Hoe je de maps kunt gaan delen met andere spelers is evenmin duidelijk, al moet dat volgens Proulx uiteindelijk wel mogelijk zijn.

Eerlijk

Maar laten we eerlijk zijn: zelfs een hele goede map editor gaat niemand overtuigen van die AAA-ambities, laat staan één mooie map. En daar wringt de schoen na de korte presentatie van deze open bèta van Season 1. Ambitie is veelbelovend, maar ambitie verkoopt zichzelf al lang niet meer in het overbevolkte free-to-play-klimaat.

Zeker niet als de inspirator zich nu in hetzelfde klimaat bevindt met Halo Infinite. Sowieso is dat een interessante botsing van belangen. Splitgate vecht het nu daadwerkelijk uit tegen Halo, zou je zegen. Volgens Proulx valt dat allemaal wel mee. Sterker nog, hij gooit er de klassieker in: “We concurreren vooral met onszelf.” Proulx had in dat opzicht profvoetballer kunnen worden.

Toegegeven, er is geen game die schieten en portalen combineert zoals Splitgate dat doet. Die portalen zijn naast de heerlijke pacing en zeer vloeiende gameplay waarschijnlijk de reden dat de game zo’n groot succes is. Maar om nou zo hard van stapel te lopen dat Season 1 een duidelijke eerste stap wordt in het traject om een AAA-game te worden?

Mwoah. In dat opzicht gooien we er ook zelf graag nog een klassieker in: Season 1 is vooral leuk voor de fans. 

Splitgate is nog in bèta en is uit op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
F-Zero 99 ontvangt nieuwe content, twee F-Zero-games naar Switch Online
Nieuws

F-Zero 99 ontvangt nieuwe content, twee F-Zero-games naar Switch Online

Vijf nieuwe circuits toegevoegd

Nintendo heeft vandaag nieuwe content aan F-Zero 99 toegevoegd. Daarnaast verschijnen er later deze maand twee klassieke F-Zero-games voor Nintendo Switch Online.

De gratis update voor F-Zero 99 voegt vijf nieuwe circuits toe aan de game via de Ace League Grand Prix. Deze vijf circuits komen uit de Satellaview-versie van SNES-game F-Zero, die alleen in Japan verkrijgbaar was. Ook zijn er nieuwe decals voor voertuigen toegevoegd en is de oefenmodus uitgebreid. F-Zero 99 is gratis beschikbaar voor alle Nintendo Switch Online-leden.

Daarnaast worden er op 11 oktober twee klassieke F-Zero-games via de Game Boy Advance-app op de Switch toegevoegd. Het gaat om F-Zero: GP Legend en F-Zero Climax. Eerstgenoemde game kwam in 2003 uit en is gebaseerd op de anime met dezelfde naam. F-Zero Climax verscheen een jaar later en is vergelijkbaar - tot de release van F-Zero 99 was het de meest recente game in de reeks.

De GBA-app op Switch kan alleen gedownload worden voor mensen die zowel een abonnement op Nintendo Switch Online als het uitbreidingspakket hebben. Dat kost in totaal 39,99 euro per jaar.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bijna drie uur aan gameplay van Until Dawn-remake getoond
Nieuws

Bijna drie uur aan gameplay van Until Dawn-remake getoond

De game komt aanstaande vrijdag uit op PS5 en pc

Ondanks dat de game officieel pas vrijdag uitkomt, zijn er al bijna drie uur aan gameplaybeelden van de Until Dawn-remake uitgezonden op Twitch.

Streamer Nikolai7PT had blijkbaar de game al in het bezit en besloot de game te streamen. De beelden tonen de eerste uren van het spel en kunnen hier bekeken worden. Logischerwijs bevatten de beelden wel spoilers voor de eerste uren van de game.

Until Dawn is opnieuw opgebouwd voor PS5 en pc - het origineel verscheen op PlayStation 4 - en bevat diverse toegankelijkheidsopties. Het proloog is vernieuwd, de game draait op Unreal Engine 5 en er zijn nieuwe verzamelbare items te vinden. De game komt zoals gezegd op 4 oktober uit - hier kunnen de systeemeisen voor de pc-versie worden gevonden.

In Until Dawn komt een groep jongvolwassenen vast te zitten in een skihut terwijl er iets jacht op hun maakt. Spelers kunnen diverse keuzes maken die invloed hebben op het verhaal en het lot van de personages. Diverse bekende acteurs vertolkten de rollen van de personages in de games, waaronder Rami Malek, Hayden Panettiere en Peter Stormare. Het origineel is ontwikkeld door Supermassive Games, ook bekend van de The Dark Pictures Anthology.

Onlangs bleek al dat de opnames van de Until Dawn-film zijn begonnen. De regie is in handen van David F. Sandberg, de maker van horrorfilm Annabelle: Creation en de Shazam-films. Ook is duidelijk dat Peter Stormare een rol heeft in de film. De acteur was al in de game te zien als Dr. Hill en de kans is groot dat hij deze rol opnieuw op zich neemt. Andere castleden zijn Ella Rubin, Michael Cimino, Ji-young Yoo en Odessa A’zion.

Begin september vielen er veel ontslagen bij Ballistic Moon, de ontwikkelaar van deze remake. "Terwijl de game-industrie te maken blijft hebben met complexe uitdagingen, worden we bij Ballistic Moon geconfronteerd met de harde realiteit", zo viel in een statement te lezen. "Met veel spijt en verdriet maken we de moeilijke beslissing om ons team significant te krimpen om de toekomst van onze studio veilig te stellen. Dit komt na de ontwikkeling van Until Dawn op PS5 en pc."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft stopt met productie van Hololens 2
Nieuws

Microsoft stopt met productie van Hololens 2

Eerder gingen er al geruchten dat de Hololens 3 geschrapt is

Microsoft zet de productie van de Hololens 2 stop.

Dat heeft Microsoft aan The Verge bevestigd. De reden is niet bekend, maar Microsoft geeft aan dat het wel blijft investeren in mixedreality met software en diensten en samen zal werken met leveranciers van andere mixedrealityhardware.

De Hololens 2 is de in 2019 verschenen opvolger van de eerste Hololens. In beide gevallen gaat het om een augmented realityheadset waarbij de zichtbare omgeving van gebruikers met virtuele effecten wordt gecombineerd.

Tot 31 december 2027 blijven er wel beveiligingsupdates voor de Hololens 2 uitkomen. Onlangs stopte Microsoft al met de ondersteuning voor Windows Mixed Reality, nadat er twee jaar geleden al geruchten de ronde gingen dat Microsoft plannen voor een derde versie van de Hololens geschrapt had.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!