Splatoon 3 voert broodnodige veranderingen door
Nieuws

Splatoon 3 voert broodnodige veranderingen door

Nintendo’s Hisashi Nogami is even onzichtbaar als belangrijk in de geschiedenis van het bedrijf. Hij bedacht Animal Crossing, speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van Super Mario World 2: Yoshi’s Island en boekte recent succes met Splatoon. De games in die laatste franchise volgen elkaar nu in zo’n rap tempo op dat menig speler zich afvraagt of Splatoon 3 wel gerechtvaardigd is.

In de vorige twee games is de kern van de opvallende multiplayertitel namelijk onveranderd gebleven. In Nogami’s koddige wereld strijden zogenaamde Inklings in verschillende modi tegen Octolings door met kleurrijke inkt elkaar uit te schakelen en territorium te veroveren. Splatoon 2 breidde na het origineel uit 2015 de solocontent uit, voegde het coöperatieve Salmon Run toe en wist de franchise neer te zetten als Nintendo’s eerste echte servicegame.

Niet elk facet van dat laatste is perfect of logisch. Samen met vrienden een paar potjes spelen werkt verrassend omslachtig, de rotatie van een klein aantal maps maakt lange sessies gauw eentonig en de Salmon Run is – hou je vast –slechts op een aantal momenten van de dag beschikbaar. De verbeteringen van Splatoon 3 bestaan daarom vooral uit verfijningen van dergelijke problemen. 

©GMRimport

In de geest van vriendschap

Neem de Flipper, een vernieuwde lobby die spelers vanuit het centrale Splatsville kunnen bezoeken. Niet alleen fungeert het als een gezellig aangekleed sportcafé, het is ook een centrale omgeving waar spelers ‘ghosts’ van vrienden zien rondlopen om zich direct bij een potje aan te kunnen sluiten. Een informatieblokje geeft aan welke modus ze spelen en eenmaal in een party wordt de groep niet meer gescheiden. Fijn, maar ook essentieel in een shooter die samenwerking aanmoedigt.

Ook van uitrusting wisselen is eenvoudiger geworden. Tijdens het wachten zijn spelers vrij om rond te wandelen op de schietbaan en gekozen wapens en accessoires uit te testen. Die accessoires bestaan zoals voorheen uit kledingstukken met passieve bonussen, zoals meer weerstand tegen vijandelijke inkt en een extra grote tank.

Splatoon 3 moet vol zitten met dat soort kleine, cosmetisch aantrekkelijke veranderingen. Dingen als naambordjes, een volledig in te delen locker en Miiverse-achtige tekeningen vervullen feitelijk geen enkele rol, maar geven de game net wat meer sfeer dan de gemiddelde multiplayershooter.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

In de praktijk is er verder weinig veranderd; een potje Turf War met acht spelers voelt zoals altijd als een georganiseerde chaos. Inkt vliegt in het rond, pompende muziek overstemt vrolijke geluidseffecten en iedereen kan direct uit de voeten. Naast twee nieuwe wapens – de verdraaid handige Splatana, dat zowel als slagwapen als afstandswapen fungeert, en Triospanner-pijl en boog – moeten enkele nieuwe bewegingsopties het spel iets dynamischer maken. Met name de zogenaamde muurboost, een extra duwtje in de rug tijdens het omhoog zwemmen, maakt voortbewegen in levels net iets vlotter.

Bovenstaande aanpassingen zijn voor de competitieve speler ongetwijfeld een big deal, maar voor de gemiddelde kliederaar bewijst de verhitte wedstrijd dat Splatoon 3 nog altijd Splatoon is. Dat letterlijk alle wapens en maps uit de voorgaande game terugkeren, plus een aantal nieuwe arena’s, bevestigt dat sentiment alleen maar.

©GMRimport

Niet louter een leerschol

Daarom is de verhaalmodus wellicht de meest interessante toevoeging aan Splatoon 3. Nintendo heeft duidelijk gekeken naar het succes van de briljante Octo Expansion van Splatoon 2 en combineert dergelijke losstaande levels met grotere werelden om te verkennen. Het is nog niet helemaal duidelijk hoeveel daarin te doen valt, maar enkele npc’s, waardevolle verzamelobjecten en pittigere, optionele levels bieden in elk geval wat afwisseling.

De hoofmoot blijft echter de losstaande levels, waarin spelers in ruil voor viseieren - de in-game valuta - uitdagingen aangaan. Hoewel de beschikbare levels in onze speelsessie nog niet de hoogtes van Octo Expansion bereiken, gaan ze op een soortgelijke, creatieve manier om met de mechanieken van de franchise. Zo moeten we een schot van de exploderende Triospanner-pijl goed timen om anders onverslaanbare vijanden te splatten en is het huisdier Salimini de sleutel tot enkele platformpuzzels.

Het valt te bezien of de uiteindelijke levels net zo uitdagend en creatief worden als bovengenoemde uitbreiding op Splatoon 2; volgens een woordvoerder van Nintendo is de verhaalmodus dan ook iets toegankelijker. Hoe dan ook lijkt de singleplayermodus van Splatoon eindelijk meer dan een veredelde tutorial voor de multiplayermodus.

©GMRimport

Weinig risico’s

Uiteraard keert ook het populaire Salmon Run terug, dat nu gelukkig op elk moment van de dag beschikbaar is. Veel meer dan een aantal nieuwe bazen biedt de coöperatieve modus echter niet, al maken ze je wel het leven zuur. Op een moeilijkheidsgraad van vijftien procent – wellicht de meest welkome verandering van de modus is dat je deze nu zelf kunt instellen – weten we de drie golven aan vijanden maar nipt te overleven.

De willekeurige wapens en constant wijzigende grootte van de arena houden de boel daarbij fris. Ook is de optie om viseieren, waarvan er elke ronde een oplopend aantal bemachtigd moet worden, in het verzamelnet te gooien een verademing ten opzichte van de vorige versie. Niet constant heen en weer hoeven te lopen en het ei fysiek naar het doel brengen maakt scoren een stuk prettiger.

©GMRimport

Maar ook dat zijn kleine zaken die sporadische Splatoon-spelers pas spelenderwijs zullen opmerken en voor nieuwe spelers niet meer dan logisch zijn. Enerzijds maakt dat Splatoon 3 een vervolg dat weinig durft te veranderen aan een succesvolle IP. Anderzijds kan er daarom nog maar weinig misgaan. Met een ambitieus tweejarenplan voor ondersteuning en een aanvullende uitbreiding houdt Nintendo de Splatoon-franchise voorlopig in de schijnwerpers.

Splatoon 3 verschijnt op 9 september voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!