Spiritfarer is een prachtige managementgame over leven en dood
Reviews

Spiritfarer is een prachtige managementgame over leven en dood

De Dood maakt voor niemand een uitzondering, maar zijn werkwijze is op zijn minst mysterieus te noemen. Soms kondigt hij zijn bezoek ver van tevoren aan, dan weer verschijnt hij plotseling. De vraag blijft hetzelfde: wanneer ben je er klaar voor? De een verwelkomt hem met open armen, de ander smeekt vergeefs om uitstel. In managementgame Spiritfarer help je jouw dierbaren met loslaten. Of je houdt ze juist heel stevig vast.

De combinatie van managementspel en metroidvania lijkt geen vanzelfsprekende. Pas in tweede instantie zie je dat het eigenlijk heel logisch is. De ontwikkelaar van Spiritfarer maakte eerder namelijk Sundered, een op het werk van H.P. Lovecraft gebaseerde metroidvania. Spiritfarer bevat duidelijk een stukje DNA van die game, maar is bovenal een diepgaande managementsim.

De een zijn dood is de ander haar boot

Het spel begint met de meest voor de hand liggende - maar daarom niet minder schokkende - plottwist van het leven: iedereen gaat dood. De eindbestemming is bekend, maar het is aan kersverse kapitein Stella en haar kat Daffodil om de reis zo aangenaam mogelijk te maken voor haar gasten. Je hebt daarbij beschikking over een boot die je steeds verder uitbouwt en waarmee je de open wateren verkent, op zoek naar ronddolende geesten om tot hun laatste rustplaats te begeleiden.

Je geeft hen als het ware tijdelijk onderdak op je boot, net zolang tot ze hebben verwerkt hebben wat ze moesten verwerken en klaar zijn om het leven definitief achter zich te laten. Tot hun tijd daar is, help je ze met de dingen waar ze mee worstelen. Of het nou spijt is vanwege een verloren liefde, het missen van hun gezin of een innerlijke strijd tussen lichaam en geest. Ontwikkelaar Thunder Lotus had dit prima in een verhalende game van een paar uurtjes kunnen vertellen, maar de opzet als managementsimulatie is veel interessanter en doeltreffender. Door je verantwoordelijk te maken voor het hele reilen en zeilen, ga je je ook echt verantwoordelijk voelen.

Hiernamaal

Je hebt als speler sowieso meerdere petten op, niet alleen die van kapitein. Je bent tegelijkertijd kok, tuinier, boer, smid, timmerman, molenaar, ga zo maar door. Vraagt een van je dieren om een eigen huis? Dan moet je dat zelf bouwen. En daarvoor heb je hout nodig, dat je eerst moet hakken in een van de vele bossen die de spelwereld rijk is.

Snakt een gast naar popcorn, omdat dit hem herinnert aan de filmavondjes met zijn kinderen? In Spiritfarer is dat een verrassend complex verzoek, op te delen in allerlei afzonderlijke taken. Voor popcorn heb je maiskolven nodig en die groeien niet op je rug. Je gaat dus eerst op zoek naar maiskorrels, zaait die in je eigen veldje (dat je eerst hebt aangelegd), geeft de plant netjes water en na een gezonde dosis geduld kun je de kolven eindelijk oogsten. Om er vervolgens popcorn van te maken door ze een paar seconden in de oven te stoppen. Die je - je raadt het al - zelf hebt moeten installeren.

De bewoners hebben allemaal zo hun eigen wensen en behoeftes en je wilt ze echt niet teleurstellen. Niet dat er dan iets ergs gebeurt, maar je hart breekt ieder keer een beetje meer.

-

Met-de-boot-vania

Levensmiddelen kun je grotendeels zelf verbouwen, maar voor bouwmateriaal moet je de wijde wereld in. Daarbij komt het metroidvania-aspect om de hoek kijken. De wereld zit vol met eilandjes, dorpjes, grote steden en andere bezienswaardigheden. Je hebt weliswaar een hele zee om te verkennen, maar sommige delen zijn nog niet meteen te bereiken. Daarvoor heb je bepaalde upgrades nodig en die kun je uiteraard pas vrijspelen nadat je tig materialen hebt verzameld. Deze gameplaycyclus, zowel binnen als buiten de boot, herhaalt zich iedere dag en wordt steeds uitgebreider hoe meer gebouwen en dieren je sloep huist.

Nu klinkt dat als werk, maar je doet het met liefde en uit verantwoordelijkheidsgevoel. De bewoners hebben allemaal zo hun eigen wensen en behoeftes en je wilt ze echt niet teleurstellen. Niet dat er dan iets ergs gebeurt, maar je hart breekt ieder keer een beetje meer. Halverwege het spel sprint en spring je daarom als een volleerd multitasker naar de kippenren om eieren te rapen, melk je ondertussen nog even snel de koe en trek je, nu je er toch bent, gelijk even wat radijzen en kroppen sla uit de grond. Op dat moment gaat de kookwekker af en haal je de Franse frietjes uit de oven, helemaal zelfgemaakt met versgeperste zonnebloemolie en aardappelen uit eigen grond. En dat allemaal om een glimlach op het gezicht van je geliefde diertjes te toveren. Waarna je ze een stevige knuffel geeft en ze helemaal gaan stralen. Het leven is goed op de boot van Stella.

Vaarwel

‘Helaas’ blijft het daar niet bij. Op een gegeven moment kun je niets meer voor je dierbaren doen. Letterlijk. Je hebt ze een prachtig onderkomen gegeven, ze gevoed, getroost, met ze gelachen en bent er samen op uit gegaan om al hun losse eindjes aan elkaar te knopen. En dan is het tijd voor ze om te sterven. Daar is geen ontkomen aan, hoe lang je het ook uitstelt en hoe vaak je ze ook paait met hun favoriete maal. Om verder te komen, moet je ze laten gaan. Die wrange gewaarwording blijft het hele spel in je achterhoofd spoken. Iedere keer als je moet lachen om wat ze zeggen, of vertederd raakt door hun verhaal, besef je dat er een einde komt aan jullie samenzijn.

Het is bijna vervelend dat Spiritfarer zo leuk geschreven en prachtig geanimeerd is. Alle dieren hebben hun eigen manieren van bewegen, knuffelen en praten. Er zit zoveel karakter in dat je echt om ze gaat geven, ook al ben je maar relatief kort samen. Het blijkt precies lang genoeg om ze niet kwijt te willen raken. We waren even heel sip toen Atul de kikker er niet meer was. Nooit meer zouden we hem al in het ochtendgloren enthousiast zien klussen op de boot. En het doet nog steeds pijn dat we nooit hebben ontdekt wat nou het lievelingseten van Astrid de lynx is. Wie had er ook alweer moeite met loslaten?

Er valt nog van alles te vertellen over Spiritfarer, want het spel zit tot aan de nok vol met goed bedachte mechanieken. Zoals de manier waarop je tijdens het zagen van planken met je analoge stick de zaaglijn van een boomstam kunt volgen, in ruil voor wat bonusplanken. Zo hebben de ontwikkelaars voor alle geestdodende klusjes wel iets bedacht, waardoor de sleur er nooit in komt. Of wat te denken van de manier waarop traditionele platformtechnieken als twee keer kunnen springen en zweven zijn verweven in het verder verkennen van land op zee? En dan hebben we het nog niet eens gehad over het Tetris-achtige effect van je huisjes en werkplekken zo bouwen dat ze perfect op elkaar aansluiten. We kunnen nog wel even doorgaan over hoe leuk, mooi en lief Spiritfarer is, maar het is tijd om afscheid te nemen.

Sprititfarer is nu verkrijgbaar op pc, Mac, Linux, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en Google Stadia.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Animal Crossing en Metroid is geen alledaagse combinatie, maar in Spiritfarer werkt het uitzonderlijk goed. Het managen van je eigen boot vol kleurrijke dieren gaat erg goed samen met het vrij verkennen van land en zee. De game behandelt bovendien op een mooie en lieve manier een zwaar onderwerp: de dood.

Plus- en minpunten
  • Ontzettend lief en leuk, prachtige handgetekende animaties, geslaagde combinatie tussen managementspel en metroidvania, doeltreffende minigames voorkomen verveling

    Aanbevolen voor jou

    Reacties

    Login of maak een account en praat mee!
    ▼ Volgende artikel
    Silent Hill 2 krijgt snelle patch omdat de ondertiteling het einde spoilt
    Nieuws

    Silent Hill 2 krijgt snelle patch omdat de ondertiteling het einde spoilt

    Oeps

    De remake van Silent Hill 2, die gisteren is uitgekomen, heeft een snelle patch gekregen om er mogelijk een grote fout in de ondertiteling stond.

    Het gaat om de Italiaanse ondertiteling, die aan het begin van de game al een gigantische spoiler zou verklappen. Hoofdpersoon James, die op zoek is naar zijn vrouw Mary, vindt aan het begin van het spel een radio die hem helpt om monsters op te sporen. Als hij die voor het eerst oppakt, zijn een paar regels tekst te horen van Mary. De audio is hevig verstoord door ruis en nauwelijks te verstaan.

    De ondertiteling lost dat in de meeste talen op door slechts een paar letters weer te geven met een hoop puntjes. De Italiaanse versie vertaalde een van de zinnen blijkbaar per ongeluk, waarmee het uiteindelijke lot van Mary - en de grootste plottwist van de game - wordt verklapt.

    Italiaanse spelers wordt dus aangeraden om de net uitgebrachte patch 1.003.000 te downloaden voordat ze aan de slag gaan. De fout werd aangehaald door een speler op Reddit (pas op voor spoilers), die zegt de ontwikkelaar erop te hebben aangesproken, waarna het met een patch kon worden verholpen.

    Silent Hill 2 is afgelopen dinsdag uitgekomen op PlayStation 5 en pc. De game kan op goede kritieken rekenen: het gemiddelde op Metacritic is op moment van schrijven een 86.

    Aanbevolen voor jou

    Reacties

    Login of maak een account en praat mee!
    ▼ Volgende artikel
    16-jarige speelt als eerste Tetris 'uit': game begint opnieuw bij level 0
    Nieuws

    16-jarige speelt als eerste Tetris 'uit': game begint opnieuw bij level 0

    Da's knap

    Een 16-jarige Amerikaan is er als eerste ter wereld in geslaagd om Tetris zo ver 'uit' te spelen, dat de game weer opnieuw begint.

    De nieuwe recordhouder heet Michael Artiaga. Hij speelde Tetris zo ver door, dat de game weer teruggezet werd naar level 0, een zogenoemde 'rebirth'. Dat is tot nu toe nooit iemand gelukt: een eerder record strandde bij level 157, omdat de game daar vastliep. Met wat aanpassingen in het spel kon Artiaga wel verder gaan zonder te crashen.

    Artiaga had 82 minuten nodig voor om het record op zijn naam te schrijven op een NES. Na level 255 schakelde het spel door naar level 0. Daarna speelde de tiener nog door en haalde hij in totaal 29,4 miljoen punten, wat een absoluut wereldrecord is. Artiaga streamde zijn poging en zei na afloop: "Ik ben zo blij dat de wedstrijd voorbij is. Ik wil dit spel nooit meer spelen."

    De vorige recordhouder was BlueScuti, oftewel de 13-jarige Willis Gibson, die begin dit jaar de game dus wist te crashen bij level 157. Het is nu voor het eerst dat een speler na dat punt is doorgespeeld.

    Watch on YouTube

    Aanbevolen voor jou

    Reacties

    Login of maak een account en praat mee!
    ▼ Volgende artikel
    Hotel Barcelona uitgesteld naar begin 2025
    Nieuws

    Hotel Barcelona uitgesteld naar begin 2025

    Game komt naar PS5, Xbox Series en pc

    Hotel Barcelona, de nieuwe game van Hidetaka ‘Swery’ Suehiro en Goichi ‘Suda51’ Suda, is uitgesteld naar een release ergens begin 2025.

    De game stond eigenlijk gepland voor een release later dit jaar, maar dat blijkt niet meer haalbaar, zo werd aan Game Reactor verteld. “Op dit moment vissen we de bugs uit de game en willen we het spel blijven verbeteren. Idealiter komt de game begin 2025 uit”, aldus Swery.

    In 2019 kondigden Goichi 'Suda51' Suda en Hidetaka 'Swery' Suehiro - bekend van games als No More Heroes en Deadly Premonition - al aan dat ze samen aan een horrorgame genaamd Hotel Barcelona werkten. Swery neemt de hoofdontwikkeling op zich, al is het concept door beide heren bedacht.

    Hotel Barcelona is een parodie op slasherfilms en biedt 2.5D-actie. Het spel speelt zich af in Hotel Barcelona, waar onder andere een kampeerterrein en een casino te vinden zijn. Er zijn in totaal zeven gebieden die samen de spelwereld vormen, waarbij volgens de makers elk gebied een aantal "bizarre trucjes" heeft, alsmede een eindbaas.

    Het doel is om de zeven werelden uit te spelen en de eindbazen te verslaan. Daarbij zijn de eindbazen geïnspireerd door diverse subgenres binnen horror, zoals zombiehorror, zomerkamphorror en slasherfilms. Er zitten echter niet specifieke, echt bestaande horrorpersonages in het spel.

    Hotel Barcelona is in ontwikkeling voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc (Steam). Een Switch-versie staat zover bekend niet op de planning, maar Swery grapte dat het spel in de toekomst mogelijk door AI naar Switch wordt overgezet.

    Watch on YouTube

    Aanbevolen voor jou

    Reacties

    Login of maak een account en praat mee!