Spider-Man: Edge of Time (hands-on) | Gamer.nl

Spider-Man: Edge of Time (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Het tijdreizen komt om de hoek kijken dankzij Walker Sloan, een wetenschapper in het jaar 2099 die terug in de tijd reist om zijn bedrijf eerder op te richten en zo de machtigste man op aarde te worden. Een onverwacht gevolg hiervan: Spider-Man (Peter Parker) gaat dood na een gevecht met Anti-Venom. Het is alleen niet zo definitief als het klinkt omdat Miguel O’Hara, oftewel Spider-Man 2099, te hulp schiet vanuit de toekomst. Nu moeten beide heren dus samenwerken om niet alleen de dood van Spider-Man te voorkomen, maar ook de tijd weer te herstellen.

Je speelt dus niet echt alleen, want via een picture-in-picture pop-up zie je regelmatig waar de andere Spider-Man mee bezig is of geeft hij je tips en opdrachten. Het springen tu en beide heren gebeurt wel op vaste momenten, volgens ontwikkelaar Beenox om het een gestroomlijnd geheel te houden. Er zijn daarom niet echt lo e levels meer maar gewoon een doorlopend verhaal, waarin beide Spider-men evenveel in actie moeten komen. Het is zelfs zo dat uitdagingen die je tijdens je avontuur tegenkomt, zoals binnen een minuut de bodem van een liftschacht bereiken, verweven zitten in de verhaalmodus en niet meer als lo taand onderdeel zijn ondergebracht. Het nadeel van deze gestroomlijnde aanpak is dat het gevoel van vrijheid in een open wereld ontbreekt, in ieder geval tijdens onze speelse ie. Het is altijd duidelijk waar je heen moet en het slingeren aan je web gebruik je slechts om korte stukken te overbruggen. Jammer.

Actie-reactie

Het is grappig om de directe uitwerking van je acties in het verleden in de toekomst te zien dankzij een ‘actie-reactie’ systeem. Zo staan we bijvoorbeeld met Spider-Man 2099 in een laboratorium en zien originele Spider-Man een muur slopen in datzelfde laboratorium, maar dan in het verleden. Plots verandert de omgeving om ons heen en staan we niet meer in een hal, maar in een gang en stromen de vijanden op ons af. Even later, als we in de schoenen van de originele Spider-Man staan, zien we Spider-Man 2099 in de problemen zitten met een meute mutanten. We moeten nu snel de omgeving afspeuren met onze spider-sense om deze creaturen nu al uit te schakelen en zo de tegenstand voor onze toekomstige ik weg te nemen. Het gevoel dat je met jezelf samenwerkt komt in ieder geval al lekker uit de verf.

De samenwerking moet echter niet beperkt blijven tot dit soort simpele ‘puzzeltjes’. Door in level te stijgen en nieuwe moves vrij te spelen moeten beide Spider-men uiteindelijk ook een soort gedeelde moveset creëren waarbij ze unieke vaardigheden van elkaar combineren. Dit hebben we nog niet in actie kunnen zien, maar we kunnen ons wel een voorstelling maken. Beide heren spelen namelijk erg verschillend dankzij hun unieke vaardigheden. Tegenwoordige tijd Spider-Man is snel en acrobatisch en gebruikt zijn web om tegenstanders van een afstand aan te vallen of vast te zetten. Als speciale aanval beschikt hij over zijn spider-sense waardoor hij korte tijd ‘onsterfelijk’ is omdat niemand hem kan raken.

Spider-Man 2099 daarentegen moet het vooral van brute kracht en aanvallen op de korte afstand hebben. Zijn web gebruikt hij daarom om vijanden naar zich toe te trekken of zichzelf in hun richting te lanceren. Met zijn speciale aanval creëert hij een hologram van zichzelf als afleiding om dichterbij te komen. Deze holografische kracht moeten we ook kort gebruiken voor een puzzel. Een zware deur die bewaakt wordt door raketafweergeschut blokkeert onze doortocht . We positioneren onszelf voor de deur en als de turret ons in het vizier heeft laten we een holgram achter en zetten het op een lopen. Het is een simpel puzzeltje, maar het is goed om te zien dat de krachten die je tijdens het vechten gebruikt, ook daarbuiten een logisch nut tonen.

Concurrentie

We hinken op twee gedachten na onze korte introductie met Spider-Man: Edge of Time. Aan de ene kant mi en we vooral een grote wereld waar we vrij in kunnen rondslingeren, helemaal nu concurrent Batman in Arkham City wel zijn vleugels verder kan spreiden. Aan de andere kant zijn we positief verrast door de gestroomlijnde opzet van de tijdsmechaniek-gameplay en de totaal verschillende speelstijlen die goed uit de verf komen. Edge of Time dreigt met een week voor Batman: Arkham City eigenlijk alleen in de verkeerde periode uit te komen.

Volg de Gamescom op Gamer.nl


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou