Speler ontdekt 'Minus World' in The Legend of Zelda
Nieuws

Speler ontdekt 'Minus World' in The Legend of Zelda

Een speler heeft een zogenoemde 'Minus World' ontdekt in de originele The Legend of Zelda. Deze verborgen wereld werd ontdekt nadat de speler in kwestie de code van de game had aangepast waardoor Link de grens van de speelbare wereld kon overschrijden.

De speler legt op zijn YouTube-kanaal SKELUX uit hoe hij zes uur bezig was om de code zodanig aan te passen dat zijn personage de grens van de speelbare wereld kon verleggen. Deze zogenoemde Minus World werd al eerder ontdekt in Super Mario Bros. Dit verborgen gebied fungeert in veel gevallen als opslagruimte van overige data. Bij The Legend of Zelda is de Minus World niet te betreden voor de normale speler door het gebruiken van een zogenoemd hexadecimaal systeem die de positie van Link bepaalt.

Binnen dit systeem kunnen er coördinaten worden vastgelegd met cijfers die aan horizontaal en verticaal kunnen variëren van nul tot en met zestien. Dit biedt de mogelijkheid om het grid van het speelveld uit te breiden tot een grootte van zestien bij zestien blokken. In The Legend of Zelda is er echter voor spelers slechts de mogelijkheid om op een grid van maximaal zestien bij acht blokken te spelen. Dit betekent dat de andere helft van het bestaande grid niet toegankelijk is voor de normale speler en wordt gebruikt als opslagruimte voor overige data van de game.

Watch on YouTube

Spelers kunnen normaliter dit gebied niet betreden, doordat ontwikkelaars door middel van het hexadecimale systeem de coördinaten van de Minus World hebben ingesteld met negatieve cijfers. Wanneer de speler probeert de grens te overschrijden van de normale wereld wordt er een negatief getal gedetecteerd in de coördinaten. Dit heeft tot gevolg dat spelers weer automatisch worden teruggezet naar een locatie op de speelbare wereld. Nu is SKULEX na het aanpassen van de code erin geslaagd met Link het verborgen gebied te betreden zonder automatisch teruggezet te worden.

In de video is te zien wat er zich allemaal afspeelt in de Minus World. Het is met name opvallend dat veel vijanden er anders uitzien en handelen door middel van meerdere glitches. Daarnaast is te zien dat voorwerpen op willekeurige locaties zijn geplaatst, maar biedt tegelijkertijd de mogelijkheid om met Link zonder al te veel problemen zich te verplaatsen in het verborgen gebied. Met de video maakt de speler duidelijk dat er veel meer oude games zijn die een Minus World bevatten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zelda: Tears of the Kingdom grote winnaar tijdens Japan Game Awards
Nieuws

Zelda: Tears of the Kingdom grote winnaar tijdens Japan Game Awards

Ook Street Fighter 6 viel in de prijzen

Het vorig jaar verschenen The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom is uitgeroepen tot game van het jaar tijdens de Japan Game Awards.

Games die tussen 1 april 2023 en 31 maart 2024 uitkwamen maakten kans op de prijs. Winnaars zijn gekozen door een combinatie van publieke stemmen en de mening van Japan Game Awards Selection Committee.

Capcom won de Special Award voor Street Fighter 6, mede dankzij de vernieuwende features binnen het genre en de uitgebreide toegankelijkheidsopties. Andere spellen, zoals Dragon's Dogma 2, Final Fantasy 16, Armored Core 6, Super Mario Bros. Wonder, Like a Dragon: Infinite Wealth en Unicorn Overlord hebben een 'Award for Excellence' ontvangen.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom verscheen vorig jaar voor Nintendo Switch. De game ontving een 10 van Ron Vorstermans in de Gamer.nl-review: "The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom vindt het wiel niet opnieuw uit, maar maakt jou de uitvinder van het wiel. Deze zandbak om in aan te klooien gaat jarenlang nieuwe ontdekkingen opleveren. In Tears of the Kingdom ben je eigenlijk continu onder de indruk. Is het niet van de weergaloze spelwereld en puzzels, dan is het wel van je eigen inventiviteit."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn
Nieuws

Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn

In plaats daarvan moet duidelijk worden dat consumenten alleen een licentie aanschaffen

Gamebedrijven moeten in de Amerikaanse staat Californië consumenten op de hoogte stellen van het feit dat gekochte games in digitale winkels op elk moment weer voorgoed verwijderd kunnen worden.

Een wet, die door gouverneur Gavin Newsom is goedgekeurd (via The Verge), maakt dit in de loop van volgend jaar verplicht in Californië. Dat geldt overigens niet alleen voor games, maar ook voor andere digitale producten zoals films, muziek en e-boeken.

Wanneer de wet van toepassing wordt, mogen er in digitale winkels zoals Steam en de PlayStation Store geen termen als "kopen" of "aankoop" worden gebruikt, tenzij duidelijk wordt gecommuniceerd dat consumenten geen onvoorwaardelijke toegang tot de game krijgen en houden.

Digitale winkels moeten transparant zijn in het feit dat consumenten met hun geld een licentie kopen waarmee ze de game mogen spelen, en dat bedrijven deze licentie op elk moment weer terug kunnen trekken - waarmee de game dus voorgoed onspeelbaar wordt. Bedrijven die zich niet aan de wet houden, kunnen boetes krijgen voor misleidende marketing.

"Nu winkels steeds minder vaak fysieke media verkopen, is het steeds belangrijker om de digitale media-aankopen van consumenten te beschermen", aldus vergaderingslid Jacqui Irwin. "Ik bedank de gouverneur voor het goedkeuren van deze wet, zodat misleidende marketing van verkopers van digitale marketing zal verdwijnen."

De wet geldt niet voor digitale winkels die producten nadat ze gedownload zijn permanent offline beschikbaar stellen, aangezien het daardoor voor consumenten wel mogelijk is het product voor altijd te blijven gebruiken. De wet houdt uitgevers overigens niet tegen om gekochte games voorgoed te verwijderen, maar hierdoor zal de communicatie hierover in ieder geval transparant worden.

De wet geldt alleen voor Californië, maar het is niet ondenkbaar dat andere staten of zelfs landen uiteindelijk volgen. Daarbij zou het voor veel bedrijven die digitale winkels runnen wellicht handiger zijn om de communicatie in hun winkels wereldwijd gelijk te trekken.

De nieuwe wetgeving komt niet uit de lucht vallen: soms worden digitale games voorgoed verwijderd, waardoor ze niet meer speelbaar zijn voor mensen die er hun geld aan hebben uitgegeven. Een voorbeeld hiervan is Ubisofts racegame The Crew. Het bedrijf communiceerde later naar buiten dat de vervolgen op deze game wel voorgoed speelbaar zouden blijven via offline modi. Een ander voorbeeld is dat Sony vorig jaar meldde dat het aangeschafte content van Discovery uit de PlayStation-bibliotheken van gebruikers zou verwijderen, al werd dit besluit na hevige kritiek teruggedraaid.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter
Nieuws

Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter

Het bedrijf probeerde al tweemaal eerder een shooter binnen de franchise te maken

Blizzard zou aan een shooter gebaseerd op Starcraft werken.

Dat claimt de betrouwbare Bloomberg-journalist Jason Schreier in zijn nieuwe boek, 'Play Nice: The Rise, Fall and Future of Blizzard Entertaint', dat op 8 oktober uitkomt. In de IGN Podcast vertelt hij meer over de shooter.

De game zou ontwikkeld worden door een team binnen Blizzard onder leiding van Dan Hay, de voormalige producent van de Far Cry-games die in 2021 vertrok bij Ubisoft. Schreier meldt in de podcast dat de game zover hij weet nog in ontwikkeling is - of in ieder geval toen hij het boek schreef. "Ze werken aan een Starcraft-shooter. Starcraft is niet dood bij Blizzard."

Het bedrijf heeft al tweemaal eerder geprobeerd een shooter gebaseerd op Starcraft te maken. De geannuleerde games heetten Starcraft Ghost en Ares.

Schreier meldt overigens dat zijn nieuwe boek niet bedoeld is om allerlei scoops de wereld in te helpen, maar dat hij een verhaal probeert te vertellen over Blizzard en dat dit daar onderdeel van uitmaakt.

Over Starcraft gesproken: gisteren werd aangekondigd dat zowel Starcraft: Remastered als de campagne van Starcraft 2 op 5 november naar Game Pass voor pc komen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!