Space Punks is een snelle twin-stick looter shooter
Nieuws

Space Punks is een snelle twin-stick looter shooter

De Poolse ontwikkelaar Flying Wild Hog is vooral bekend van Hard Reset en de Shadow Warrior-franchise, twee snelle first-person shooters gecombineerd met mêleegevechten. Hun nieuwe game Space Punks is een isometrische twin-stick looter shooter vol met snelle actie, punkrock en Pow!’s van stripboeken uit de jaren 90. Na een aantal uren in een gesloten bèta en een gesprek met Flying Wild Hog weten we zo ongeveer wat deze explosieve game gaat bieden.

Het is duidelijk dat ook Space Punks een mengelmoes is van shooters en actiegames als Helldivers en Diablo. Daar waar je in veel games op een afstand hordes aan vijanden neerschiet, brengt Space Punks schieten en mêlee bij elkaar met uiteenlopende abilities en verschillende wapens. Dat alles speelt zich af in een sci-fi wereld dat mede door de cel-shaded graphics erg doet denken aan Borderlands.

©GMRimport

Losjes en over de top

Space Punks bevat in Early Access vier speelbare personages met unieke abilities. Elk personage is geschikt voor een bepaalde speelstijl. De geïnfecteerde Eris kan bijvoorbeeld vijanden vastzetten in spikes. Hierdoor worden zij doelwitten voor de mijnen van sprinkhaan-techneut Bob. De allrounder Duke lijkt een verre neef van Marvel-held Star Lord en Finn is een paars zwijn in een bomberjack die zich niet bepaald aan de anderhalve meterregel houdt. Het zijn kleurrijke personages die flauwe grappen maken en verschillende, uitgesproken karakters hebben.

Met andere spelers verken je de verschillende planeten, op zoek naar loot en nieuwe vijanden om te verslaan. Elk personage heeft verschillende skill trees en abilities die spelers kunnen upgraden. Ook is er een groot aanbod aan geweren en mêleewapens. Wil je een tragere hamer gebruiken in combinatie met een shotgun? Je bepaalt zelf de combinatie. Hierdoor ben je niet gebonden aan één speelstijl, ook al blinkt elk personage ergens in uit. Elk van de personages voelt even vloeiend aan dankzij de dashes die ze kunnen inzetten.

©GMRimport

Space Punks neemt zichzelf duidelijk niet te serieus. De over-de-top actie wordt gecombineerd met een sfeertje dat eer doet aan de titel van de game. Tijdens verhaalmissies wordt er tegen je gepraat door gekke personages met flauwe en zelfbewuste teksten. De bombastische gameplay wordt bijgestaan door Wow!’s en Boom!’s uit stripboeken en opzwepende rock op de achtergrond. Space Punks tapt duidelijk uit hetzelfde vaatje als andere Flying Wild Hog-games als Shadow Warrior en is tegelijkertijd losjes in stijl en gameplay.

Spacelands

De game heeft in Early Access twee planeten om te bezoeken. In een woestijnachtige mijn vergaren industriële robots speciale kristallen , terwijl er ook een jungle is dat geteisterd wordt door infecties, waardoor het vol zit met gemuteerde beesten. De twee gebieden verschillen erg van elkaar in opbouw en gameplay, mede dankzij de variatie in vijanden. Ondanks dat twee planeten vooralsnog wat aan de karige kant is, is op de kaart te zien dat er nog twee planeten in de maak zijn.

De gebieden zijn verrassend interactief in combinatie met het geweld dat je aanbrengt. Schieten op stenen in de omgeving zorgt er voor dat ze afbrokkelen. Het maakt weliswaar geen nieuw pad vrij, maar geeft de omgeving een dynamisch karakter. Wel zijn er verschillende objecten zoals elektrische kristallen en planten vol met giftig gas, die je door er op te schieten in je voordeel kunt gebruiken.

©GMRimport

Zoals gezegd hebben de spelwerelden een grote variatie aan vijanden. De een teleporteert achter je en de ander duikt meermaals opzij. Regelmatig kom je tussenbazen tegen en soms mondt een missie uit in een groot baasgevecht met een vijand die verschillende aanvalsfases heeft. Ook zijn er in de levels lootboxen te vinden. Hierin zit altijd currency en soms ook nieuwe uitrusting. De missies verschillen van nesten uitroeien tot robots escorteren.

Free-to-play

Wanneer je missies hebt voltooid, kom je terug in de Devil’s Gambit. In deze hub wordt het verdienmodel van deze game duidelijk, want Space Punks is gratis om te spelen. In de hub zit een premium store waar louter cosmetische items gekocht kunnen worden. Flying Wild Hog benadrukt dat ze geen gameplay achter een betaalmuur willen zetten en dus alleen cosmetische items aanbieden voor echt geld. Wel staat er een battle pass op de planning.

In de hub zijn verder npc’s te vinden die quests geven. De vault is de plek waar je je inventory kunt beheren. Dit kan niet tijdens je bezoek aan planeten. Dat is erg jammer, want soms wil je nieuw gevonden uitrusting direct bekijken of aandoen. Hetzelfde geldt voor je abilities. Deze kunnen ook alleen bij een npc in de hub van upgrades worden voorzien. Naast het kopen van wapens en uitrusting kun je deze ook zelf maken middels een craftingsysteem. Spelers kunnen gevonden materialen gebruiken om een wapen naar keuze te maken en deze zelf in te richten met speciale perks.

©GMRimport

Space Punks geeft je genoeg opties om je personage aan te passen naar jouw speelstijl en in de praktijk loont dat. Tijdens onze speelsessies hebben we van alles kunnen kopen en craften, puur door te spelen. Dagelijkse en wekelijkse missies geven constant extra currency en voor de Trophy-jagers onder ons zijn er trofeeën te behalen die currency voor cosmetics geven. Echter waren er nog geen cosmetics in de versie die wij speelden; de premium store was leeg.

Toegankelijk

Hoewel een free-to-play-model een kanttekening voor velen is, maakt het Space Punks wel makkelijk om op te pakken met een paar vrienden. Flying Wild Hog is bereid de game lang te ondersteunen en uit te breiden met nieuwe planeten, personages en andere content, al zijn dit soort beloftes wel vaak afhankelijk van hoe succesvol een game is. Ze krijgen daarbij hulp van Runescape-ontwikkelaar Jagex. In hoeverre nieuwe content gratis blijft is nog onbekend.

Ook het verhaal wilde Flying Wild Hog nog niet veel over kwijt. Deze ontbreekt ook grotendeels in de EarlyA-versie en wordt volledig in een later stadium geïntroduceerd. Wat de game wel biedt, is snelle, over de top gameplay waarin abilities en wapens gemixt worden in actievolle twin-stick looter shooter. Het is nog de vraag hoelang de soepele gameplay leuk blijft en wat de endgame gaat bieden. Het scheelt dat we niets hoeven te betalen en daarom is Space Punks op dit moment op z’n minst een lekker tussendoortje. Maar wat lijkt het visueel gezien toch verdraaid veel op Borderlands!

©GMRimport

Space Punks is vanaf 14 juli beschikbaar als Early Access-game in de Epic Games Store. Een open bèta volgt deze winter met een consolerelease in 2022.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!