Space Punks is een snelle twin-stick looter shooter
Nieuws

Space Punks is een snelle twin-stick looter shooter

De Poolse ontwikkelaar Flying Wild Hog is vooral bekend van Hard Reset en de Shadow Warrior-franchise, twee snelle first-person shooters gecombineerd met mêleegevechten. Hun nieuwe game Space Punks is een isometrische twin-stick looter shooter vol met snelle actie, punkrock en Pow!’s van stripboeken uit de jaren 90. Na een aantal uren in een gesloten bèta en een gesprek met Flying Wild Hog weten we zo ongeveer wat deze explosieve game gaat bieden.

Het is duidelijk dat ook Space Punks een mengelmoes is van shooters en actiegames als Helldivers en Diablo. Daar waar je in veel games op een afstand hordes aan vijanden neerschiet, brengt Space Punks schieten en mêlee bij elkaar met uiteenlopende abilities en verschillende wapens. Dat alles speelt zich af in een sci-fi wereld dat mede door de cel-shaded graphics erg doet denken aan Borderlands.

©GMRimport

Losjes en over de top

Space Punks bevat in Early Access vier speelbare personages met unieke abilities. Elk personage is geschikt voor een bepaalde speelstijl. De geïnfecteerde Eris kan bijvoorbeeld vijanden vastzetten in spikes. Hierdoor worden zij doelwitten voor de mijnen van sprinkhaan-techneut Bob. De allrounder Duke lijkt een verre neef van Marvel-held Star Lord en Finn is een paars zwijn in een bomberjack die zich niet bepaald aan de anderhalve meterregel houdt. Het zijn kleurrijke personages die flauwe grappen maken en verschillende, uitgesproken karakters hebben.

Met andere spelers verken je de verschillende planeten, op zoek naar loot en nieuwe vijanden om te verslaan. Elk personage heeft verschillende skill trees en abilities die spelers kunnen upgraden. Ook is er een groot aanbod aan geweren en mêleewapens. Wil je een tragere hamer gebruiken in combinatie met een shotgun? Je bepaalt zelf de combinatie. Hierdoor ben je niet gebonden aan één speelstijl, ook al blinkt elk personage ergens in uit. Elk van de personages voelt even vloeiend aan dankzij de dashes die ze kunnen inzetten.

©GMRimport

Space Punks neemt zichzelf duidelijk niet te serieus. De over-de-top actie wordt gecombineerd met een sfeertje dat eer doet aan de titel van de game. Tijdens verhaalmissies wordt er tegen je gepraat door gekke personages met flauwe en zelfbewuste teksten. De bombastische gameplay wordt bijgestaan door Wow!’s en Boom!’s uit stripboeken en opzwepende rock op de achtergrond. Space Punks tapt duidelijk uit hetzelfde vaatje als andere Flying Wild Hog-games als Shadow Warrior en is tegelijkertijd losjes in stijl en gameplay.

Spacelands

De game heeft in Early Access twee planeten om te bezoeken. In een woestijnachtige mijn vergaren industriële robots speciale kristallen , terwijl er ook een jungle is dat geteisterd wordt door infecties, waardoor het vol zit met gemuteerde beesten. De twee gebieden verschillen erg van elkaar in opbouw en gameplay, mede dankzij de variatie in vijanden. Ondanks dat twee planeten vooralsnog wat aan de karige kant is, is op de kaart te zien dat er nog twee planeten in de maak zijn.

De gebieden zijn verrassend interactief in combinatie met het geweld dat je aanbrengt. Schieten op stenen in de omgeving zorgt er voor dat ze afbrokkelen. Het maakt weliswaar geen nieuw pad vrij, maar geeft de omgeving een dynamisch karakter. Wel zijn er verschillende objecten zoals elektrische kristallen en planten vol met giftig gas, die je door er op te schieten in je voordeel kunt gebruiken.

©GMRimport

Zoals gezegd hebben de spelwerelden een grote variatie aan vijanden. De een teleporteert achter je en de ander duikt meermaals opzij. Regelmatig kom je tussenbazen tegen en soms mondt een missie uit in een groot baasgevecht met een vijand die verschillende aanvalsfases heeft. Ook zijn er in de levels lootboxen te vinden. Hierin zit altijd currency en soms ook nieuwe uitrusting. De missies verschillen van nesten uitroeien tot robots escorteren.

Free-to-play

Wanneer je missies hebt voltooid, kom je terug in de Devil’s Gambit. In deze hub wordt het verdienmodel van deze game duidelijk, want Space Punks is gratis om te spelen. In de hub zit een premium store waar louter cosmetische items gekocht kunnen worden. Flying Wild Hog benadrukt dat ze geen gameplay achter een betaalmuur willen zetten en dus alleen cosmetische items aanbieden voor echt geld. Wel staat er een battle pass op de planning.

In de hub zijn verder npc’s te vinden die quests geven. De vault is de plek waar je je inventory kunt beheren. Dit kan niet tijdens je bezoek aan planeten. Dat is erg jammer, want soms wil je nieuw gevonden uitrusting direct bekijken of aandoen. Hetzelfde geldt voor je abilities. Deze kunnen ook alleen bij een npc in de hub van upgrades worden voorzien. Naast het kopen van wapens en uitrusting kun je deze ook zelf maken middels een craftingsysteem. Spelers kunnen gevonden materialen gebruiken om een wapen naar keuze te maken en deze zelf in te richten met speciale perks.

©GMRimport

Space Punks geeft je genoeg opties om je personage aan te passen naar jouw speelstijl en in de praktijk loont dat. Tijdens onze speelsessies hebben we van alles kunnen kopen en craften, puur door te spelen. Dagelijkse en wekelijkse missies geven constant extra currency en voor de Trophy-jagers onder ons zijn er trofeeën te behalen die currency voor cosmetics geven. Echter waren er nog geen cosmetics in de versie die wij speelden; de premium store was leeg.

Toegankelijk

Hoewel een free-to-play-model een kanttekening voor velen is, maakt het Space Punks wel makkelijk om op te pakken met een paar vrienden. Flying Wild Hog is bereid de game lang te ondersteunen en uit te breiden met nieuwe planeten, personages en andere content, al zijn dit soort beloftes wel vaak afhankelijk van hoe succesvol een game is. Ze krijgen daarbij hulp van Runescape-ontwikkelaar Jagex. In hoeverre nieuwe content gratis blijft is nog onbekend.

Ook het verhaal wilde Flying Wild Hog nog niet veel over kwijt. Deze ontbreekt ook grotendeels in de EarlyA-versie en wordt volledig in een later stadium geïntroduceerd. Wat de game wel biedt, is snelle, over de top gameplay waarin abilities en wapens gemixt worden in actievolle twin-stick looter shooter. Het is nog de vraag hoelang de soepele gameplay leuk blijft en wat de endgame gaat bieden. Het scheelt dat we niets hoeven te betalen en daarom is Space Punks op dit moment op z’n minst een lekker tussendoortje. Maar wat lijkt het visueel gezien toch verdraaid veel op Borderlands!

©GMRimport

Space Punks is vanaf 14 juli beschikbaar als Early Access-game in de Epic Games Store. Een open bèta volgt deze winter met een consolerelease in 2022.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Final Fantasy 14 Mobile bevat geen gacha-mechanismen
Nieuws

Final Fantasy 14 Mobile bevat geen gacha-mechanismen

De game wordt daarnaast free-to-play

Het eerder deze week onthulde Final Fantasy 14 zal geen gacha-achtige spelmechanismen bevatten.

Met gacha-games worden over het algemeen spellen bedoeld waarin spelers geld moeten uitgeven om random items te verkrijgen, vergelijkbaar met lootboxes. Volgens Square Enix-ontwikkelaar Naoki 'Yoshi-P' Yoshida hoeven fans niet te vrezen dat dit onderdeel van de mobiele free-to-play-game gaat uitmaken.

"Mensen vragen mij hoe we geld gaan verdienen aan de mobiele game. Sommige spellen hebben gacha-mechanismen om zoveel mogelijk geld te verdienen. Daar is het ons niet om te doen. We hebben de mobiele game met de oorspronkelijke FF14 in gedachten ontwikkeld, en willen erachter komen hoelang een mobiele gebruiker dit spel kan spelen."

Hij vervolgt: "We willen dat elke speler zo lang mogelijk van Final Fantasy 14 kan genieten. Daarom is ons doel om zoveel mogelijk mensen de game zo lang mogelijk te laten spelen, en maar ene klein beetje geld via gegenereerde inkomsten te verdienen. Maak je dus niet druk over hoeveel het gaat kosten. Ik zal blij zijn als je simpelweg van de ervaring kan genieten!"

Dat beantwoordt natuurlijk nog steeds niet hoe Square Enix precies geld gaat verdienen aan het spel, maar dit lijkt wel duidelijk te maken dat spelers niet veel geld in de game kunnen uitgeven om zo beter te worden.

Final Fantasy 14 Mobile wordt ontwikkeld door LightSpeed Studios, een dochteronderneming van Tencent Games, en de ontwikkeling wordt overzien door FF14-regisseur Naoki Yoshida. Een precieze releasedatum is er nog niet, maar er worden binnenkort in China speeltests gehouden en een wereldwijde release moet kort daarna volgen.

Yoshida noemde Final Fantasy 14 Mobile eerder al een "zuster van Final Fantasy 14". Het gaat dus niet om een directe port van de game die op pc en consoles verkrijgbaar is, al moeten wel "de grootsheid van het verhaal en de gevechtsmechanismen naar mobiele apparaten gebracht worden". Duidelijk is ook dat negen 'jobs' op release beschikbaar zullen zijn.

Ook wordt benadrukt dat diverse ontspannende bezigheden beschikbaar zullen zijn in het spel. Zo kan men met chocobo's racen en een Triple Triad-kaartspel spelen. Ook kunnen spelers hun huis naar eigen smaak aanpassen, meedoen aan diverse seizoensgebonden evenementen en diverse outfits passen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Zombies-map verschijnt op 5 september in Call of Duty: Black Ops 6
Nieuws

Nieuwe Zombies-map verschijnt op 5 september in Call of Duty: Black Ops 6

Citadelle des Morts speelt zich af in en rondom een Europees kasteel

De nieuwe Zombies-map voor Call of Duty: Black Ops 6 verschijnt op 5 december.

Dat heeft Treyarch laten weten. Het bedrijf maakte voor het begin van het eerste seizoen al bekend dat het nieuwe level - genaamd Citadelle des Morts - ergens gedurende dit seizoen zou verschijnen, maar nu is er dus een precieze datum bekend. In de tweet hieronder is ook het logo te zien.

Black Ops 6 had op release al twee nieuwe Zombies-maps en daar komt op 5 december dus een derde nieuwe bij. Hoewel het nog niet bevestigd is dat de tweede helft van het eerste seizoen, dat ook wel 'Reloaded' wordt genoemd, ook op die dag begint, ligt dat wel in de lijn der verwachting.

Citadelle des Morts speelt zich in ieder geval af in en rondom een groot Europees kasteel. Het verhaal wordt na de gebeurtenissen uit de Terminus-easter-egg-missie voortgezet.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!