Space Punks is een snelle twin-stick looter shooter
Nieuws

Space Punks is een snelle twin-stick looter shooter

De Poolse ontwikkelaar Flying Wild Hog is vooral bekend van Hard Reset en de Shadow Warrior-franchise, twee snelle first-person shooters gecombineerd met mêleegevechten. Hun nieuwe game Space Punks is een isometrische twin-stick looter shooter vol met snelle actie, punkrock en Pow!’s van stripboeken uit de jaren 90. Na een aantal uren in een gesloten bèta en een gesprek met Flying Wild Hog weten we zo ongeveer wat deze explosieve game gaat bieden.

Het is duidelijk dat ook Space Punks een mengelmoes is van shooters en actiegames als Helldivers en Diablo. Daar waar je in veel games op een afstand hordes aan vijanden neerschiet, brengt Space Punks schieten en mêlee bij elkaar met uiteenlopende abilities en verschillende wapens. Dat alles speelt zich af in een sci-fi wereld dat mede door de cel-shaded graphics erg doet denken aan Borderlands.

©GMRimport

Losjes en over de top

Space Punks bevat in Early Access vier speelbare personages met unieke abilities. Elk personage is geschikt voor een bepaalde speelstijl. De geïnfecteerde Eris kan bijvoorbeeld vijanden vastzetten in spikes. Hierdoor worden zij doelwitten voor de mijnen van sprinkhaan-techneut Bob. De allrounder Duke lijkt een verre neef van Marvel-held Star Lord en Finn is een paars zwijn in een bomberjack die zich niet bepaald aan de anderhalve meterregel houdt. Het zijn kleurrijke personages die flauwe grappen maken en verschillende, uitgesproken karakters hebben.

Met andere spelers verken je de verschillende planeten, op zoek naar loot en nieuwe vijanden om te verslaan. Elk personage heeft verschillende skill trees en abilities die spelers kunnen upgraden. Ook is er een groot aanbod aan geweren en mêleewapens. Wil je een tragere hamer gebruiken in combinatie met een shotgun? Je bepaalt zelf de combinatie. Hierdoor ben je niet gebonden aan één speelstijl, ook al blinkt elk personage ergens in uit. Elk van de personages voelt even vloeiend aan dankzij de dashes die ze kunnen inzetten.

©GMRimport

Space Punks neemt zichzelf duidelijk niet te serieus. De over-de-top actie wordt gecombineerd met een sfeertje dat eer doet aan de titel van de game. Tijdens verhaalmissies wordt er tegen je gepraat door gekke personages met flauwe en zelfbewuste teksten. De bombastische gameplay wordt bijgestaan door Wow!’s en Boom!’s uit stripboeken en opzwepende rock op de achtergrond. Space Punks tapt duidelijk uit hetzelfde vaatje als andere Flying Wild Hog-games als Shadow Warrior en is tegelijkertijd losjes in stijl en gameplay.

Spacelands

De game heeft in Early Access twee planeten om te bezoeken. In een woestijnachtige mijn vergaren industriële robots speciale kristallen , terwijl er ook een jungle is dat geteisterd wordt door infecties, waardoor het vol zit met gemuteerde beesten. De twee gebieden verschillen erg van elkaar in opbouw en gameplay, mede dankzij de variatie in vijanden. Ondanks dat twee planeten vooralsnog wat aan de karige kant is, is op de kaart te zien dat er nog twee planeten in de maak zijn.

De gebieden zijn verrassend interactief in combinatie met het geweld dat je aanbrengt. Schieten op stenen in de omgeving zorgt er voor dat ze afbrokkelen. Het maakt weliswaar geen nieuw pad vrij, maar geeft de omgeving een dynamisch karakter. Wel zijn er verschillende objecten zoals elektrische kristallen en planten vol met giftig gas, die je door er op te schieten in je voordeel kunt gebruiken.

©GMRimport

Zoals gezegd hebben de spelwerelden een grote variatie aan vijanden. De een teleporteert achter je en de ander duikt meermaals opzij. Regelmatig kom je tussenbazen tegen en soms mondt een missie uit in een groot baasgevecht met een vijand die verschillende aanvalsfases heeft. Ook zijn er in de levels lootboxen te vinden. Hierin zit altijd currency en soms ook nieuwe uitrusting. De missies verschillen van nesten uitroeien tot robots escorteren.

Free-to-play

Wanneer je missies hebt voltooid, kom je terug in de Devil’s Gambit. In deze hub wordt het verdienmodel van deze game duidelijk, want Space Punks is gratis om te spelen. In de hub zit een premium store waar louter cosmetische items gekocht kunnen worden. Flying Wild Hog benadrukt dat ze geen gameplay achter een betaalmuur willen zetten en dus alleen cosmetische items aanbieden voor echt geld. Wel staat er een battle pass op de planning.

In de hub zijn verder npc’s te vinden die quests geven. De vault is de plek waar je je inventory kunt beheren. Dit kan niet tijdens je bezoek aan planeten. Dat is erg jammer, want soms wil je nieuw gevonden uitrusting direct bekijken of aandoen. Hetzelfde geldt voor je abilities. Deze kunnen ook alleen bij een npc in de hub van upgrades worden voorzien. Naast het kopen van wapens en uitrusting kun je deze ook zelf maken middels een craftingsysteem. Spelers kunnen gevonden materialen gebruiken om een wapen naar keuze te maken en deze zelf in te richten met speciale perks.

©GMRimport

Space Punks geeft je genoeg opties om je personage aan te passen naar jouw speelstijl en in de praktijk loont dat. Tijdens onze speelsessies hebben we van alles kunnen kopen en craften, puur door te spelen. Dagelijkse en wekelijkse missies geven constant extra currency en voor de Trophy-jagers onder ons zijn er trofeeën te behalen die currency voor cosmetics geven. Echter waren er nog geen cosmetics in de versie die wij speelden; de premium store was leeg.

Toegankelijk

Hoewel een free-to-play-model een kanttekening voor velen is, maakt het Space Punks wel makkelijk om op te pakken met een paar vrienden. Flying Wild Hog is bereid de game lang te ondersteunen en uit te breiden met nieuwe planeten, personages en andere content, al zijn dit soort beloftes wel vaak afhankelijk van hoe succesvol een game is. Ze krijgen daarbij hulp van Runescape-ontwikkelaar Jagex. In hoeverre nieuwe content gratis blijft is nog onbekend.

Ook het verhaal wilde Flying Wild Hog nog niet veel over kwijt. Deze ontbreekt ook grotendeels in de EarlyA-versie en wordt volledig in een later stadium geïntroduceerd. Wat de game wel biedt, is snelle, over de top gameplay waarin abilities en wapens gemixt worden in actievolle twin-stick looter shooter. Het is nog de vraag hoelang de soepele gameplay leuk blijft en wat de endgame gaat bieden. Het scheelt dat we niets hoeven te betalen en daarom is Space Punks op dit moment op z’n minst een lekker tussendoortje. Maar wat lijkt het visueel gezien toch verdraaid veel op Borderlands!

©GMRimport

Space Punks is vanaf 14 juli beschikbaar als Early Access-game in de Epic Games Store. Een open bèta volgt deze winter met een consolerelease in 2022.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oplettende Age of Empires 2-spelers spotten PlayStation-gebruikers in lobby
Nieuws

Oplettende Age of Empires 2-spelers spotten PlayStation-gebruikers in lobby

Weer een Microsoft-game naar PlayStation?

Age of Empires 2: Definitive Edition is mogelijk de volgende Microsoft-game die de overstap maakt naar PlayStation-consoles.

Op de subreddit van Age of Empires 2 werd door een oplettende speler een afbeelding geplaatst. Daarop zijn PlayStation-logo's te zien bij twee spelers in een multiplayer-lobby. De game is echter nooit uitgekomen voor PlayStation, dus het zou mogelijk om testers kunnen gaan.

Age of Empires 2: Definitive Edition verscheen in 2019 voor pc, maar kwam vorig jaar ook uit op Xbox-consoles. Het is een van de games die eerder dit jaar in geruchten genoemd werden en waarvan Microsoft zou overwegen om ze op andere platforms uit te brengen. Tot nu toe is een overstap naar PlayStation echter nooit bevestigd.

Bij die geruchten van journalist Tom Warren werd ook een remake van de eerste Halo-game genoemd, die mogelijk ook naar PlayStation-consoles zou komen. Andere games die volgens Warren overwogen worden voor een multiplatformrelease, zijn Starfield, Senua's Saga: Hellblade 2 en Age of Mythology. Hij meldde daarnaast dat Gears 6, Fable en South of Midnight vooralsnog niet worden overwogen voor een multiplatformrelease.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
BioWare tempert verwachtingen voor aankomende Mass Effect-dag
Nieuws

BioWare tempert verwachtingen voor aankomende Mass Effect-dag

Niet zo massaal

BioWare heeft aangegeven dat fans geen groot nieuws hoeven te verwachten op Mass Effect-dag.

Komende donderdag is het 7 november, wat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot Mass Effect-dag. Het is een verwijzing naar N7, een speciale eenheid binnen het leger van de System Alliance in de gamewereld.

Ontwikkelaar BioWare heeft echter aangegeven dat er dit jaar weinig nieuws te verwachten valt. Dat heeft alles te maken met het feit dat de studio net hun nieuwste game heeft uitgebracht, Dragon Age: The Veilguard. Ongetwijfeld wil de ontwikkelaar zichzelf niet voor de voeten rijden.

"We hopen dat iedereen geniet van hun tijd in Dragon Age: The Veilguard", schrijft BioWare op X. "Over een paar dagen is het N7 Day, en dit jaar wordt stiller vanwege de release." De studio geeft wel aan dat ze iets zullen doen voor de speciale dag, maar dat het niets groots zal zijn. "Maar kom wel terug voor iets leuks!"

Vorig jaar werd er tijdens N7 Day een korte teaser getoond voor het aankomende Mass Effect 5. Onlangs werd nog bekend dat het nieuwe deel een realistische stijl zal aanhouden, in tegenstelling tot het nieuwste deel in de Dragon Age-serie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!