Sony: 'Singleplayergames zijn bloeiende'
Ondanks de populariteit van multiplayergames, is de markt voor singleplayergames bloeiende, zo claimt Sony.
Het bedrijf meldde dat vorig jaar in een briefing naar ontwikkelaars waar Vice Games onlangs aan is gekomen. De briefing is onderdeel van een tweedelige presentatie waarin Activities worden uitgelegd aan ontwikkelaars. Activities op PlayStation 5 tonen spelers in een oogopslag wat er nog in een game gedaan kan worden, en geven spelers de optie om meteen naar het juiste gebied of level te transporteren.
De presentatie begint met de melding dat "iedereen weet dat singleplayer aan het sterven is", waarna een lijst met populaire PlayStation 4-games wordt getoond, waaronder Grand Theft Auto 5 en Call of Duty: Black Ops 3. Het succes van deze games wordt voor een groot deel aan de aanwezige online modi toegeschreven. Vervolgens meldt Sony dat uit interne data blijkt dat "singleplayer bloeiende is", en dat PlayStation-gamers vaak meer tijd offline dan online spenderen.
Om uit te leggen waarom Activities op PlayStation 5 kunnen helpen met het nog populairder maken van singleplayergames, toont Sony in de presentatie enkele problemen waar gamers op stuiten. Zo is een probleem dat mensen geen idee hebben hoeveel tijd activiteiten in games kosten en ze dus niet spelen tenzij ze twee of meer uur vrije tijd beschikbaar hebben. Een ander probleem is dat mensen een tijdje de betreffende game niet hebben gespeeld, vervolgens terugkeren en het moeilijk vinden om weer verder te spelen waar ze zijn gebleven.
Activities moeten deze obstakels volgens Sony verkleinen. "We kunnen 'moet ik beginnen met spelen?' veranderen naar 'welk gedeelte moet ik gaan spelen?' De opties zijn er. De keuzes zijn duidelijk. De game roept de speler. Pak die controller. Het is tijd om te spelen."
©GMRimport