Sony koopt Bungie voor 3,6 miljard dollar
Nieuws

Sony koopt Bungie voor 3,6 miljard dollar

Sony heeft aangekondigd dat het Bungie koopt voor 3,6 miljard dollar - omgerekend zo'n 3,21 miljard euro.

De Destiny-franchise blijft multiplatform. Bungie blijft daarnaast de mogelijkheid houden om geheel onafhankelijk te kiezen waar hun games op verschijnen. Ze mogen ook zelf games blijven uitgeven op platforms naar keuze.

"We hebben sinds het ontstaan van de Destiny-franchise een goede samenwerking met Bungie en kunnen niet blijer zijn om ze te verwelkomen bij de PlayStation-familie", aldus PlayStation-baas Jim Ryan aan Games Industry. "Dit is een belangrijke stap in onze strategie om PlayStation bij een nog breder publiek te krijgen."

"Met Sony Interactive Entertainment hebben we een partner gevonden die ons onvoorwaardelijk steunt in alles wat we zijn en die onze visie steunt om entertainment over meerdere generaties te verspreiden, terwijl we de creatieve onafhankelijkheid die in Bungie's hart klopt kunnen waarborgen", aldus een artikel op de Bungie-website. "Sony gelooft net ons dat gamewerelden louter het begin zijn van wat onze IP's kunnen worden. Samen delen we de droom om iconische franchises te koesteren die vrienden over de wereld, families verspreid over verschillende generaties en fans verspreid over meerdere platforms en entertainmentvormen verenigen."

Bungie werd in 2000 gekocht door Microsoft en ontwikkelde de eerste Halo-games voor het bedrijf. In 2007 kondigde Bungie aan dat het weer een onafhankelijke studio was, waarna het Destiny en Destiny 2 maakte. Het bedrijf sloot een deal met Activision Blizzard om die games uit te geven, maar zette die deal in 2019 stop. Bungie blijft updates en uitbreidingen voor Destiny 2 uitbrengen en werkt ook aan een compleet nieuwe IP, waar nog niets over bekend is. Verder kondigde het eerder aan dat het in 2022 een nieuwe studio in Amsterdam wil openen.

Eerder in januari werden twee andere grote overnames binnen de game-industrie bekendgemaakt. Microsoft is van plan om Activision Blizzard voor 68,7 miljard dollar over te nemen en Take-Two gaat Zynga voor 12,7 miljard dollar overnemen.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!