Somerville-ontwikkelaar: 'Xbox Game Pass schaadt verkoop van games'
Gamer.nl
Nieuws

Somerville-ontwikkelaar: 'Xbox Game Pass schaadt verkoop van games'

Ontwikkelaar wees daarnaast een deal van acht cijfers met Google Stadia af

Volgens Dino Patti, de medeoprichter van Somerville-maker Jumpship, kan Xbox Game Pass een negatief effect op de verkoop van games hebben.

Dat meldt hij in een interview met Video Games SI. Toen Dino Patti - die voorheen Limbo- en Inside-studio Playdead oprichtte - net met zijn nieuwe studio Jumpship begon, pitchte het bedrijf diens eerste game Somerville aan Google Stadia.

Uiteindelijk werd besloten om samen te werken met Microsoft om de game op release meteen op Xbox Game Pass te zetten. Patti laat weten dat de deal die ze sloten met het bedrijf "best goed" was, maar dat het wel effect had op de losse verkoop. "Ik denk dat het schadelijk is voor de verkoop. Want veel mensen proberen het en investeren er niet in. Vinden ze het in de eerste tien minuten niet leuk? Dan houdt het op."

Hij vervolgt: "Ik vind (Game Pass) oké. Het is niet m'n favoriet. Mijn favoriet is het oude premium model, waar ik met een trailer en screenshots dertig dollar van je verdien. En daarna moet ik zien te leveren. Ik hoef niet op een later moment nog geld van je te krijgen."

Daarbij moet wel gezegd worden dat Somerville geen lovende recensies kreeg: de Xbox Series-versie van de game bijvoorbeeld staat gemiddeld op een score van 68 op Metacritic. Jari Klapwijk gaf een 6,5 aan het spel op Gamer.nl.

Patti liet in het interview ook weten waarom de samenwerking met het inmiddels opgeheven Google Stadia niet doorging. "We hebben nee gezegd omdat ik niet geloofde in streamen. Daar ben ik nu wel blij mee, want streamen is niet groot geworden." Google bood de studio blijkbaar een bedrag van acht cijfers voor de komma.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!