Somerville-ontwikkelaar: 'Xbox Game Pass schaadt verkoop van games'
Ontwikkelaar wees daarnaast een deal van acht cijfers met Google Stadia af
Volgens Dino Patti, de medeoprichter van Somerville-maker Jumpship, kan Xbox Game Pass een negatief effect op de verkoop van games hebben.
Dat meldt hij in een interview met Video Games SI. Toen Dino Patti - die voorheen Limbo- en Inside-studio Playdead oprichtte - net met zijn nieuwe studio Jumpship begon, pitchte het bedrijf diens eerste game Somerville aan Google Stadia.
Uiteindelijk werd besloten om samen te werken met Microsoft om de game op release meteen op Xbox Game Pass te zetten. Patti laat weten dat de deal die ze sloten met het bedrijf "best goed" was, maar dat het wel effect had op de losse verkoop. "Ik denk dat het schadelijk is voor de verkoop. Want veel mensen proberen het en investeren er niet in. Vinden ze het in de eerste tien minuten niet leuk? Dan houdt het op."
Hij vervolgt: "Ik vind (Game Pass) oké. Het is niet m'n favoriet. Mijn favoriet is het oude premium model, waar ik met een trailer en screenshots dertig dollar van je verdien. En daarna moet ik zien te leveren. Ik hoef niet op een later moment nog geld van je te krijgen."
Daarbij moet wel gezegd worden dat Somerville geen lovende recensies kreeg: de Xbox Series-versie van de game bijvoorbeeld staat gemiddeld op een score van 68 op Metacritic. Jari Klapwijk gaf een 6,5 aan het spel op Gamer.nl.
Patti liet in het interview ook weten waarom de samenwerking met het inmiddels opgeheven Google Stadia niet doorging. "We hebben nee gezegd omdat ik niet geloofde in streamen. Daar ben ik nu wel blij mee, want streamen is niet groot geworden." Google bood de studio blijkbaar een bedrag van acht cijfers voor de komma.