Somerville-ontwikkelaar: 'Xbox Game Pass schaadt verkoop van games'
Nieuws

Somerville-ontwikkelaar: 'Xbox Game Pass schaadt verkoop van games'

Ontwikkelaar wees daarnaast een deal van acht cijfers met Google Stadia af

Volgens Dino Patti, de medeoprichter van Somerville-maker Jumpship, kan Xbox Game Pass een negatief effect op de verkoop van games hebben.

Dat meldt hij in een interview met Video Games SI. Toen Dino Patti - die voorheen Limbo- en Inside-studio Playdead oprichtte - net met zijn nieuwe studio Jumpship begon, pitchte het bedrijf diens eerste game Somerville aan Google Stadia.

Uiteindelijk werd besloten om samen te werken met Microsoft om de game op release meteen op Xbox Game Pass te zetten. Patti laat weten dat de deal die ze sloten met het bedrijf "best goed" was, maar dat het wel effect had op de losse verkoop. "Ik denk dat het schadelijk is voor de verkoop. Want veel mensen proberen het en investeren er niet in. Vinden ze het in de eerste tien minuten niet leuk? Dan houdt het op."

Hij vervolgt: "Ik vind (Game Pass) oké. Het is niet m'n favoriet. Mijn favoriet is het oude premium model, waar ik met een trailer en screenshots dertig dollar van je verdien. En daarna moet ik zien te leveren. Ik hoef niet op een later moment nog geld van je te krijgen."

Daarbij moet wel gezegd worden dat Somerville geen lovende recensies kreeg: de Xbox Series-versie van de game bijvoorbeeld staat gemiddeld op een score van 68 op Metacritic. Jari Klapwijk gaf een 6,5 aan het spel op Gamer.nl.

Patti liet in het interview ook weten waarom de samenwerking met het inmiddels opgeheven Google Stadia niet doorging. "We hebben nee gezegd omdat ik niet geloofde in streamen. Daar ben ik nu wel blij mee, want streamen is niet groot geworden." Google bood de studio blijkbaar een bedrag van acht cijfers voor de komma.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!