Slechts 15 procent van Europese spelers is geïnteresseerd in streamingdiensten
Nieuws

Slechts 15 procent van Europese spelers is geïnteresseerd in streamingdiensten

Slechts 15 procent van de Europese spelers zegt interesse te hebben in streamingdiensten als Google Stadia, Project xCloud en PlayStation Now. Het niet kunnen downloaden van games wordt hierbij gezien als groot obstakel, in tegenstelling tot de vereiste internetsnelheid.

Uit het GameTrack-onderzoek van marktonderzoeksbedrijf Ipsos Mori blijkt dat slechts 15 procent van de Europese spelers geïnteresseerd zijn in het gebruiken van streamingdiensten. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van GamesIndustry.biz en ondervroeg gamers uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Spanje. Het is niet bekend hoeveel mensen er in totaal ondervraagd zijn.

In tegenstelling tot de 15 procent die zegt wél geïnteresseerd te zijn in streamingdiensten, heeft maar liefst 70 procent van de ondervraagde gamers, die voor dit onderzoek zijn gedefinieerd als iedereen die games speelt op elk soort apparaat, geen interesse in diensten als Google Stadia, Project xCloud en PlayStation Now. 12 procent zegt niet te weten of ze een streamingdienst zouden gebruiken of maken hier al gebruik van, terwijl slechts 3 procent van de ondervraagden 'heel geïnteresseerd' is.

Streamingdiensten zijn het populairst in het Verenigd Koninkrijk, waar 23 procent van de ondervraagden zegt hier interesse in te hebben. In Frankrijk en Spanje is dit percentage, met 14 procent, al een stuk lager en in Duitsland is het enthousiasme het laagst. Hier zegt slechts 10 procent van de spelers geïnteresseerd te zijn in streamingdiensten, in tegenstelling tot de 75 procent die geen interesse heeft.

Uit het onderzoek van Ipsos Mori blijkt dat de snelheid van de internetverbinding van spelers over het algemeen niet wordt gezien als een obstakel bij het gebruik maken van een streamingdienst. Iets minder dan een kwart (23 procent) van de ondervraagden zegt namelijk te denken dat hun verbinding niet snel genoeg is, terwijl 43 procent hier wel vertrouwen in heeft.

Het is opvallend dat ondanks dat slechts 15 procent van de Europese spelers interesse heeft in streamingdiensten, 27 procent van de ondervraagden zegt meer interesse te hebben als games gedownload kunnen worden naar de harde schijf. Bijna een derde (32 procent) van alle ondervraagden heeft namelijk zorgen over het niet kunnen streamen van games, wanneer hun internetverbinding wegvalt.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!