Sky: Children of the Light beste iPhone-game 2019
Nieuws

Sky: Children of the Light beste iPhone-game 2019

Tijdens Apple’s jaarlijkse verkiezingen van de beste apps van het jaar is Sky: Children of the Light verkozen tot de Beste iPhone-game en Hyper Light Drifter tot Beste iPad-game van het jaar. Sayonara Wild Hearts, Wonder Boy: The Dragon’s Trap en GRIS werden verkozen tot respectievelijk Beste Apple Arcade-, Beste Apple TV- en Beste Mac-game van het jaar.

In New York heeft Apple afgelopen dinsdag de winnaars van de beste apps van 2019 bekendgemaakt. De techgigant deelde prijzen uit in een aantal categorieën, waaronder Beste iPhone-app en Beste iPad-app, maar ook beste iPhone-, iPad-, Mac-, Apple TV- en Apple Arcade-game. Sky: Children of the Light, van ontwikkelaar thatgamecompany achtte Apple de beste iPhone-game, voor iPad voor Hyper Light Drifter in de prijzen. Het bedrijf koos zelf de genomineerden en winnaars uit.

Jenny Kong, een van de makers van Sky: Children of Light, vindt het een eer dat de studio de titel heeft verworven: “We hebben zes jaar gewerkt aan Sky, en al meer dan tien jaar aan andere titels als Journey en Flowers, met als doel games te maken die gedreven zijn door positiviteit”, stelt ze. Het feit dat Sky eerst op iOS is verschenen, en niet op console, zoals eerder genoemde voorgangers, heeft volgens haar een hele simpele reden: “We willen onze game beschikbaar maken voor zoveel mogelijk mensen, dus niet alleen degene met een gameconsole. En omdat zoveel spelers sowieso hun mobiele telefoon gebruiken om sociaal bezig te zijn, vinden we het een ideaal platform om ons type game uit te brengen.”

Sky heeft volgens haar ook een lage drempel om in te stappen, volgens haar waarschijnlijk ook de reden dat de game bij Apple in het oog sprong. “Het is een game die mensen snel aan vrienden of vriendinnen laten zien. Het is online multiplayer-game die niet alleen draait om het halen van doelen, maar ook om te socializen. En het is ook interessant dat Journey werd gespeeld door ongeveer 50/50 mannen en vrouwen, terwijl Sky door minstens 60% vrouwen wordt gespeeld.”

Terugkeer van blockbusters

Apple stelt dat de gametrend van het jaar is dat blockbusters terugkeren op iOS, maar in een modern jasje. Dat zou ook verklaren dat de klassieker Wonderboy (het origineel stamt uit 1986) als beste Apple TV-game werd verkozen. De winnaar voor iPad-game van het jaar, Hyper Light Drive, heeft daarnaast wat weg van de actie/avontuur-games uit het 16-bit tijdperk en wordt gezien als een eerbetoon aan games als Zelda: A Link to the Past. “Deze stijl wordt al snel gelinkt aan veel emotie, zoals vroeger”, legt Eva Gaspar, CEO van Abylight Studios uit. Haar bedrijf is mede-ontwikkelaar van Hyperlight. “We zijn er enorm trots op dat we hebben gewerkt met ontwikkelaar Heart Machine om de enorm geliefde game te vertalen naar iOS.”

©GMRimport

Hyper Light Drifter kwam in 2016 onder andere uit voor Windows, Linux en later ook PlayStation 4, Xbox One en Switch. En volgens Caspar ging de release op iOS niet zonder slag of stoot: “Mensen kunnen heel kwaad worden als dingen veranderen, maar je kan technologie toch niet bevechten?”, vraagt ze zich af. “Zeker niet als die technologie beter en makkelijker wordt. Als je voor allerlei games en applicaties heel veel apparaten nodig hebt, wordt het onnodig ingewikkeld. Maar nu heb je een telefoon, of een tablet waar je meerdere dingen op doet, waaronder gamen. En dat doen die apparaten tot in perfectie. Dus waarom moet je extra apparaat hebben om te kunnen spelen? Wat mij betreft hoef ik die mensen niet te overtuigen, want in de toekomst doen we alles op dat ene apparaat.

Beste iPhone-app deels uit Groningen

Het event voor Apple-prijzen kreeg ook nog een Nederlands tintje omdat Spectre Camera werd verkozen tot beste iPhone-app van 2019, mede gecreëerd door Sebastiaan de With. De Groninger voelt zich meer dan vereerd. “De meeste camera-apps zijn sowieso op iPhone, dus het is niet alsof Apple geen andere keuzes had”, lacht hij. Met zijn app is het, simpel gezegd, makkelijk om mooie foto’s te maken met een lange sluitertijd, waarna die evenzo makkelijk nog te bewerken zijn. “We hebben al een app die echt voor cameramensen en fotografen gemaakt is, Halide, maar wilden nu een app die bedoeld is voor alledaagse mensen die foto’s nemen en geen idee hebben wat diafragma betekent.”

Hoewel Spectre Camera nu gezien mag worden tot de crème de la crème van de fotografie-apps, is dit voor De With pas het begin: “Er zijn nog genoeg dingen toe te voegen, zoals nieuwe fotografietechnieken en op die manier rustig aan uit te breiden. Maar ik kan wel aan mensen meegeven dat het echt niet zo is dat je als app-maker moet beginnen met een dwaas praatje om zo 25 miljoen op te halen in Sillicone Valley en dan een prototype te bouwen. Sterker nog: we zijn begonnen met zijn tweeën en zijn nog steeds met zijn tweeën, zonder kantoor en dan nog doet onze app het geweldig.”

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!