Sky: Children of the Light beste iPhone-game 2019
Nieuws

Sky: Children of the Light beste iPhone-game 2019

Tijdens Apple’s jaarlijkse verkiezingen van de beste apps van het jaar is Sky: Children of the Light verkozen tot de Beste iPhone-game en Hyper Light Drifter tot Beste iPad-game van het jaar. Sayonara Wild Hearts, Wonder Boy: The Dragon’s Trap en GRIS werden verkozen tot respectievelijk Beste Apple Arcade-, Beste Apple TV- en Beste Mac-game van het jaar.

In New York heeft Apple afgelopen dinsdag de winnaars van de beste apps van 2019 bekendgemaakt. De techgigant deelde prijzen uit in een aantal categorieën, waaronder Beste iPhone-app en Beste iPad-app, maar ook beste iPhone-, iPad-, Mac-, Apple TV- en Apple Arcade-game. Sky: Children of the Light, van ontwikkelaar thatgamecompany achtte Apple de beste iPhone-game, voor iPad voor Hyper Light Drifter in de prijzen. Het bedrijf koos zelf de genomineerden en winnaars uit.

Jenny Kong, een van de makers van Sky: Children of Light, vindt het een eer dat de studio de titel heeft verworven: “We hebben zes jaar gewerkt aan Sky, en al meer dan tien jaar aan andere titels als Journey en Flowers, met als doel games te maken die gedreven zijn door positiviteit”, stelt ze. Het feit dat Sky eerst op iOS is verschenen, en niet op console, zoals eerder genoemde voorgangers, heeft volgens haar een hele simpele reden: “We willen onze game beschikbaar maken voor zoveel mogelijk mensen, dus niet alleen degene met een gameconsole. En omdat zoveel spelers sowieso hun mobiele telefoon gebruiken om sociaal bezig te zijn, vinden we het een ideaal platform om ons type game uit te brengen.”

Sky heeft volgens haar ook een lage drempel om in te stappen, volgens haar waarschijnlijk ook de reden dat de game bij Apple in het oog sprong. “Het is een game die mensen snel aan vrienden of vriendinnen laten zien. Het is online multiplayer-game die niet alleen draait om het halen van doelen, maar ook om te socializen. En het is ook interessant dat Journey werd gespeeld door ongeveer 50/50 mannen en vrouwen, terwijl Sky door minstens 60% vrouwen wordt gespeeld.”

Terugkeer van blockbusters

Apple stelt dat de gametrend van het jaar is dat blockbusters terugkeren op iOS, maar in een modern jasje. Dat zou ook verklaren dat de klassieker Wonderboy (het origineel stamt uit 1986) als beste Apple TV-game werd verkozen. De winnaar voor iPad-game van het jaar, Hyper Light Drive, heeft daarnaast wat weg van de actie/avontuur-games uit het 16-bit tijdperk en wordt gezien als een eerbetoon aan games als Zelda: A Link to the Past. “Deze stijl wordt al snel gelinkt aan veel emotie, zoals vroeger”, legt Eva Gaspar, CEO van Abylight Studios uit. Haar bedrijf is mede-ontwikkelaar van Hyperlight. “We zijn er enorm trots op dat we hebben gewerkt met ontwikkelaar Heart Machine om de enorm geliefde game te vertalen naar iOS.”

©GMRimport

Hyper Light Drifter kwam in 2016 onder andere uit voor Windows, Linux en later ook PlayStation 4, Xbox One en Switch. En volgens Caspar ging de release op iOS niet zonder slag of stoot: “Mensen kunnen heel kwaad worden als dingen veranderen, maar je kan technologie toch niet bevechten?”, vraagt ze zich af. “Zeker niet als die technologie beter en makkelijker wordt. Als je voor allerlei games en applicaties heel veel apparaten nodig hebt, wordt het onnodig ingewikkeld. Maar nu heb je een telefoon, of een tablet waar je meerdere dingen op doet, waaronder gamen. En dat doen die apparaten tot in perfectie. Dus waarom moet je extra apparaat hebben om te kunnen spelen? Wat mij betreft hoef ik die mensen niet te overtuigen, want in de toekomst doen we alles op dat ene apparaat.

Beste iPhone-app deels uit Groningen

Het event voor Apple-prijzen kreeg ook nog een Nederlands tintje omdat Spectre Camera werd verkozen tot beste iPhone-app van 2019, mede gecreëerd door Sebastiaan de With. De Groninger voelt zich meer dan vereerd. “De meeste camera-apps zijn sowieso op iPhone, dus het is niet alsof Apple geen andere keuzes had”, lacht hij. Met zijn app is het, simpel gezegd, makkelijk om mooie foto’s te maken met een lange sluitertijd, waarna die evenzo makkelijk nog te bewerken zijn. “We hebben al een app die echt voor cameramensen en fotografen gemaakt is, Halide, maar wilden nu een app die bedoeld is voor alledaagse mensen die foto’s nemen en geen idee hebben wat diafragma betekent.”

Hoewel Spectre Camera nu gezien mag worden tot de crème de la crème van de fotografie-apps, is dit voor De With pas het begin: “Er zijn nog genoeg dingen toe te voegen, zoals nieuwe fotografietechnieken en op die manier rustig aan uit te breiden. Maar ik kan wel aan mensen meegeven dat het echt niet zo is dat je als app-maker moet beginnen met een dwaas praatje om zo 25 miljoen op te halen in Sillicone Valley en dan een prototype te bouwen. Sterker nog: we zijn begonnen met zijn tweeën en zijn nog steeds met zijn tweeën, zonder kantoor en dan nog doet onze app het geweldig.”

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!