'Six Days In Fallujah moet geen politiek commentaar leveren'
De game Six Days in Fallujah moet volgens de uitgever geen politiek commentaar leveren.
Deze uitspraak werd gedaan door Peter Tamte, de directeur van uitgever Victuria, in een interview met Polygon. Volgens hem moet de game juist de focus leggen op "de complexiteit van stedelijke gevechten." Hoewel het spel wel de gevolgen van politieke keuzes laat zien voor de soldaten in kwestie, "proberen we geen politiek commentaar te leveren over of de oorlog wel of geen slecht idee was".
De uitspraak schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat, omdat het gebaseerd is op een echt bestaande oorlogssituatie - de slag om Fallujah, Irak uit 2004. Zo liet Naughty Dog's Neil Druckmann op Twitter weten dat "wanneer je game een serieus onderwerp behandelt, het inherent politiek is. Als dat een probleem is, maak dan een andere game... anders ben je verplicht aan jezelf om het zo eerlijk en compleet mogelijk te behandelen."
De game werd oorspronkelijk in 2009 al aangekondigd. Het spel werd toen ontwikkeld door Atomic Games en zou worden uitgegeven door Konami, maar werd vanwege het controversiële onderwerp geannuleerd. Volgens onder andere soldaten en politici zou de game het geweld tijdens deze gebeurtenis verheerlijken.
Vorige week werd aangekondigd dat Highwire Games de ontwikkeling van de game heeft opgepakt. Onder andere Jaime Griesemer, de lead designer van Halo en Destiny, en Marty O'Donnell, de audio designer en componist van Halo en Destiny, werken aan de game. Uitgever Victuria bestaat uit voormalige werknemers van Atomic Games, de oorspronkelijke ontwikkelaar van de game. Het spel moet ergens dit jaar voor nog onbekende systemen verschijnen.