Sifu laat je vechten voor je leven
Reviews

Sifu laat je vechten voor je leven

De laatste eindbaas van Sifu is de ultieme test, een examen na urenlang aanvalspatronen bestuderen, reflexen aanscherpen en stug doorzetten. Het einde behalen is de afsluiting van een reis in een van de meest frustrerende doch strakke actiegames ooit.

Het is eenvoudig om te vallen voor Sifu’s spectaculaire actie en schilderachtige grafische stijl. In het promotiemateriaal kwam de game over als een speelse ode aan kungfufilms als Ip Man en Enter the Dragon, en een klassiek wraakverhaal over een gebroken krijger. Onder de knoppen is het echter meer dan dat: een soulslike, roguelike en simulatie van de leerweg van een vechtsporter. Een ware meester worden kost bloed, zweet en tranen. Het is lang niet altijd leuk, maar oneindig bevredigend.

©GMRimport

Sierlijke dans

Wellicht is Sifu’s grootste fout dat het spelers afschrikt door ze in het diepe te gooien. Aan de hand van zeer stijlvolle openingscredits schotelt het de basisbeginselen voor, waarna het spelers loslaat in vijf achtereenvolgende levels. Het vechtsysteem is als een uitgebreide gereedschapskist voor praktisch elke situatie: lichte en zware stoten, veegbewegingen en een fikse duw met de handpalm. Wanneer je welke techniek precies moet toepassen is echter een kwestie van vallen en opstaan.

Zo is verdedigen in Sifu de beste aanval, maar legt de game niet uit dat ontwijken (door de stick omhoog of omlaag te bewegen tijdens het indrukken van L1) een totaal ander doel dient dan de riskante pareerbeweging of drastischere uitwijkknop. Om het nog maar niet te hebben over de Structure-balk, die à la Sekiro de status van je dekking aangeeft. In een vacuüm kost het dan ook een aantal uur voordat alles op z’n plaats valt en Sifu zich kan meten met de strakste actie-rpg’s van dit moment.

©GMRimport

©GMRimport

Niet in de laatste plaats dankzij de soepele animaties en bijbehorende geluidseffecten. Snelle stoten, draaitrappen en andere zorgvuldig geanimeerde technieken ogen flitsend en voelen heerlijk om uit te voeren. Daarbij komt elke klap, bijvoorbeeld met een honkbalknuppel of ander wapen, hoorbaar hard aan – alsof de makers van John Wick een vinger in de pap hadden bij de productie.

Het vechtsysteem onder de knie krijgen voelt daarom als een sierlijke, spectaculair in beeld gebrachte dans tussen grote groepen vijanden die hun beurt niet afwachten. Eindbazen die een paar ‘runs’ geleden nog doodeng leken, veranderen langzaam in niets meer dan een goede warming-up. Toch is elke vijand net gevarieerd genoeg om je volledige aandacht op te eisen, voordat een geniepige sweep of snelle jab een kostbaar leven afneemt.

Levensgevaarlijk

Na elke dood wordt je death counter namelijk opgeteld bij de leeftijd van je personage. Sterf je als twintigjarige krijger eenmaal, dan is er nog geen man overboord. Gebeurt het nog een aantal keer, dan tik je al vlug de dertig aan. Na elk decennium kun minder klappen vangen, maar berokken je zelf meer schade. Het is een keihard compromis voor de latere fasen van de game. Na een paar uur begint het namelijk te dagen: je leeftijd neem je mee naar de rest van de game.

Waar Sifu dus uit louter vijf levels bestaat, vraagt het spelers om ze bijna foutloos te doorlopen om een schijn van kans te maken de game uit te spelen. Als zestigjarige een eindbaas op een haar na uitschakelen is daarom slechts de eerste fase: terugkeren en er als jongeman of -dame weer uitkomen is het daadwerkelijke doel. Levels keer op keer doorlopen en elk facet bestuderen om je leeftijd te ‘verbeteren’ beslaat daarom het leeuwendeel van de speeltijd. 

©GMRimport

Vanwege de steile leercurve werkt Sifu’s onvergeeflijkheid ontmoedigend, grenzend aan pure frustratie. Er zijn momenten waarop je de game weg wil en móét leggen om even tot bezinning te komen. Een volgende doorbraak is echter nooit ver weg.

Wraak

Gelukkig reikt ontwikkelaar Sloclap spelers enkele hulpmiddelen toe, zoals het vrijspelen van permanente technieken, het inruilen van XP voor een reset van de death counter en enkele shortcuts na het bereiken van de eindbaas. Ook daar zitten echter haken en ogen aan: het permanent meenemen van technieken kost relatief veel zuurverdiende XP en zelfs via shortcuts bevecht je nog tientallen vijanden voordat je de eindbaas bereikt.

Met name door dat laatste kan de game in herhaling vallen. Sifu’s levels hebben stijl – van een met neon verlichte club tot een museum vol abstracte kunst om aan diggelen te slaan – maar twee dozijn keer hetzelfde segment doorlopen is soms te veel van het goede. Anderzijds: elke poging is weer een kleine stap vooruit.

©GMRimport

Daarbij is de game, een te karige tutorial daargelaten, nooit minder dan fair. Na tientallen pogingen worden gaten in de verdediging van vijanden opeens zichtbaar en blijkt dat ze wel heel duidelijk aankondigen wanneer die gevaarlijke trap komt. Sifu meester worden is een euforisch gevoel, en het uiteindelijk dubbel en dwars waard.

Sifu is nu beschikbaar voor PlayStation 5, Playstation 4 en pc.

Uitstekend
Conclusie

Sifu kost je wellicht een aantal jaren van je eigen leven, maar is al die uren training meer dan waard.

Plus- en minpunten
  • Animaties, grafische stijl, zeer strak vechtsysteem
  • Legt te weinig uit

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 4-trailer voorgerenderd met GeForce RTX 5090
Nieuws

The Witcher 4-trailer voorgerenderd met GeForce RTX 5090

Bevestigd door Nvidia

Nvidia heeft bevestigd dat de eind vorig jaar getoonde trailer van The Witcher 4 is voorgerenderd op Unreal Engine 5 met een GeForce RTX 5090.

Dat meldt de fabrikant op diens officiële website. "Onlangs ging er een prachtige onthullingstrailer van The Witcher 4 in première, waarvan we nu kunnen bevestigen dat deze voorgerenderd is in Unreal Engine 5 op een GeForce RTX 5090." Daarbij laat het bedrijf weten dat de aankomende game gebruik zal maken van de laatste RTX-technologieën.

Eerder deze week kondigde Nvidia de nieuwe GeForce RTX 50-videokaarten en DLSS 4 aan tijdens de Consumer Electronics Show te Las Vegas. De meest krachtige versies van de opvolgers van de RTX 40-lijn zijn de RTX 5090 en RTX 5080, die beiden op 30 januari verschijnen en respectievelijk 2369 euro en 1190 euro gaan kosten. In de loop van februari moeten de kaarten voor het goedkopere segment beschikbaar komen: de RTX 5070 Ti en RTX 5070, die respectievelijk 889 euro en 654 euro gaan kosten. Meer info is hier te vinden.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards afgelopen december werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen.

CD Projekt Red benadrukt dat The Witcher 4 een singleplayer openwereld-rpg wordt en de start van een nieuwe saga is. Het bedrijf noemt het de meest ambitieuze openwereld-Witcher-game tot dusver. Verder liet de ontwikkelaar weten dat het problemen die de release van Cyberpunk 2077 plaagden wil vermijden met The Witcher 4. Ook is inmiddels bevestigd dat Geralt of Rivia - het hoofdpersonage van de vorige The Witcher-games - een rol zal hebben in de game en dat stemacteur Doug Cockle hem weer van stem zal voorzien.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is zo goed als zeker dat het spel naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vermeende mishandelingen bij ondersteunende Assassin's Creed Shadows-studio
Nieuws

Vermeende mishandelingen bij ondersteunende Assassin's Creed Shadows-studio

De ontwikkelaar bestaat inmiddels niet meer, maar er is wel een nieuwe studio opgericht

Er zou vermeende mentale en fysieke mishandeling hebben plaatsgevonden bij een uit Indonesië afkomstige studio die mee heeft geholpen aan de ontwikkeling van Assassin's Creed Shadows.

YouTube-kanaal People Make Games maakte melding van deze mishandeling in Brandoville, een inmiddels gesloten studio die Ubisoft een tijdlang bijstond tijdens de ontwikkeling van de aankomende Assassin's Creed-game. In de video wordt gemeld dat Kwan Cherry Lai, de vrouw van CEO Ken Lai, werknemer Christa Sydney op fysieke en mentale wijze heeft mishandeld.

In eerste instantie zou Cherry Lai Sydney onder haar hoede hebben genomen na een geschil op de werkvloer, maar de werkrelatie zou al snel zijn uitgemond in mishandeling. Zo werd Sydney dagelijks vernederd tegenover haar collega's, moest ze haar kledingkeuze verantwoorden en mocht ze maar een "handvol minuten" slapen gedurende de vier dagen voordat ze in 2022 een werkgerelateerde beurs bijwoonde. Vervolgens zou Sydney gedwongen zijn om zichzelf te filmen terwijl ze zichzelf honderd keer in het gezicht sloeg. Ook zou ze een hersenschudding hebben opgelopen nadat ze haar hoofd tegen een deur moest stoten.

Inmiddels zijn er meer verhalen over giftig werkgedrag op de werkvloer van Brandoville naar buiten gekomen, waarbij in alle gevallen Cherry Lai als de schuldige wordt aangewezen. Zo weigerde ze schijnbaar een werknemer salaris uit te keren. Een andere werknemer, Syifana Afiati, moest tijdens haar zwangerschap naar eigen zeggen te hard werken van Lai. Tijdens haar zwangerschap werd ze naar het ziekenhuis gebracht. Haar zoon werd twee maanden te vroeg geboren en stierf vier maanden later. Ondanks dat werd Afiait geacht te blijven komen opdagen op werk.

Brandoville sloot in de loop van vorig jaar zijn deuren, maar Ken en Cherry Lai hebben inmiddels een nieuwe ontwikkelstudio opgericht, Lailai Studios. Zij hebben niet publiekelijk gereageerd op de beschuldigingen. Ubisoft heeft wel laten weten "diep geschokt" te zijn door de verhalen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!