Sharp onthult 8k-monitor met 1.000 nits helderheid
Gamer.nl
Nieuws

Sharp onthult 8k-monitor met 1.000 nits helderheid

Japanse schermgigant Sharp heeft deze week een 31,5" grote 8k-monitor onthuld: de href="https://corporate.jp.sharp/news/210608-a.html?_ga=2.261779469.1091226104.1623371722-304828601.1623371722" rel="noopener noreferrer" target="_blank">8M-B32C1</a>. Het betreft een lcd-paneel met led-verlichting, goed voor piekhelderheid van 1.000 nits in hdr-modus.

Sharps nieuwe 8k-monitor (7680 bij 4320 pixels) lijkt hoofdzakelijk gericht op de professionele markt. Dat is al deels terug te zien in het marketingmateriaal en de algehele vorm, maar des te meer in responssnelheden. 

De beloofde beeldfrequentie van 60 hertz — ook op lagere resoluties — is nog tot daar aan toe, maar beeldvertragingen à 9 milliseconde (GtG) zullen zeker competitieve gamers niet bekoren. 

©GMRimport

Opmerkelijk is ook dat het beeldscherm wel degelijk een hdr-modus kent, maar geen DisplayHDR-vaandel op heeft gehaald bij VESA. Sharp beweert met het beeldscherm 1.07 miljard verschillende kleuren te kunnen weergeven, wat gelijkstaat aan de 10-bits kleurdiepte die vereist is voor 'echt hdr'.

Piekhelderheden à 1.000 nits (en doorsnee 800 nits) zouden gemakkelijk in aanmerking komen voor een DisplayHDR1000-certificaat.

©GMRimport

Certificaat of niet: de Sharp 8M-B32C1 lijkt doelgericht op scherpte en kleurreproductie. Het paneel kan vrijwel elke soort kleurengamma nabootsen, waaronder AdobeRGB, BT.2100 (HLG), DCI-P3 en sRGB (Rec. 709). Op het bredere BT.2020-kleurenbereik dekt het scherm 85% van alle verschillende tinten. 

De 8M-B32C1 wordt geleverd met fabriekskalibratie, maar kan ook handmatig afgesteld worden. Naast video- en audiopoorten (géén HDMI 2.1, overigens) beschikt de monitor over een usb-poort, om bijvoorbeeld nieuwe firmware of specifieke profielen op het apparaat te laden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien
Gamer.nl
Nieuws

Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien

Verschijnt in de nacht van zondag op maandag op HBO Max

HBO heeft een teaser voor de derde aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen gedeeld.

In de nacht van afgelopen zondag op maandag kwam de tweede aflevering uit, en kort daarna werd de teaser trailer voor de derde aflevering gedeeld. De trailer kan hieronder worden bekeken. Het is daarbij duidelijk dat de aankomende aflevering draait om de gevolgen van de gebeurtenissen uit de tweede aflevering. De derde aflevering verschijnt in de nacht van aankomende zondag op maandag op HBO Max.

Onlangs werd een derde seizoen van The Last of Us bevestigd. Waarschijnlijk begint de productie van dat seizoen aankomende zomer. Het tweede seizoen verfilmt maar een gedeelte van het in 2020 verschenen spel The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. Het is niet bekend of een derde seizoen volstaat om het complete verhaal te vertellen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!