Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.
Om de mensen een beeld te geven van hoe groot degame-industrie nu precies is, werd de industrie zelf kort onder de aandachtgebracht. Veel mensen slikten toch wel even toen ze zagen dat er per jaarongeveer twintig miljard euro wordt omgezet met games, een toptitel vaak tientallenmiljoenen euro kan kosten en dat er regelmatig rond meer dan honderd mensen aan een game kunnenwerken. Echter, het gaat hier grotendeels om games diedienen ter entertainment, de games die veel van ons op een dagelijkse basi pelen dus. Waar Overmars vooral de aandacht op wilde vestigen, zijn de gamesdie ingezet worden met meer wetenschappelijke doeleinden en voor het gemakworden deze spellen 'Serious Games' genoemd. Serious Games zijn enorm inopkomst en kunnen voor veel verschillende doeleinden worden gebruikt.Een simulator is dus in feite een serious game.
Denk bijvoorbeeld aan het trainen van mensen voor het gebruik van bepaaldeapparaten of in bepaalde procedures. Iedereen die wel even in een rij-simulator heeftgezeten voordat zijn rijle en begonnen, heeft in feite zo'n Serious Gamegespeeld. Ook kunnen de Serious Games worden gebruikt om een bepaald gedrag testimuleren. Een treffend voorbeeld dat Overmars liet zien, was het inzetten vangames bij de behandeling van brandwondslachtoffers. De mensen die onder de(veelal enorm pijnlijke) behandeling waren, werden afgeleid met games en opdeze manier namen ze de pijn een stuk minder waar. Een even treffende als intere antaanpak. Er blijkt een enorm lucratieve toekomst te zitten in deze serious games. Hoewel de eindproducten nog niet de ervaring kunnen benaderen die wijbeleven op de console of computer thuis, is het zeker intere ant om te wetendat er zoveel doeleinden zijn waar games voor worden ingezet. Vaak metverbluffend resultaat.Ook het leger werkt met games die een oorlog moeten simuleren.
Voor iedereenAl met al was de lezing van Mark Overmars een evenintere ant als onderhoudend symposium. Het is enorm leuk om te zien dat jefavoriete hobby voor zoveel positieve doeleinden ingezet kan worden. De lezingbevatte een hoop informatie, zonder dat het saai werd. De voorbeelden werdenvoorzien van duidelijk beeldmateriaal en het geheel was prima te volgen, ookvoor iemand die weinig met videogames van doen heeft, maar toch intere e heeftin de materie. Al met al een geslaagde avond en een uiterst positieve start vande vier lezingen die “Serious Gaming” in totaal zal bevatten."Slimmer door games" is de eerste van in totaal vier lezingen die worden gehouden in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht te Utrecht. Toegang is gratis en de lezingen zijn voor iedereen toegankelijk. De eerstvolgende lezing vindt plaats op woensdag 24 oktober, met de titel "Gaming als tak van de creatieve industrie". Deze lezing zal worden voorgedragen voor Drs Jeroen van Mastrigt (HKU).