Sea Hero Quest levert al 15.000 jaar aan dementieonderzoek op
Een onderzoek van Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS) beschrijft dat elke twee minuten aan Sea Hero Quest-gameplay gelijk staat aan vijf uur aan dementieonderzoek. Sinds 2016 heeft het virtual reality-spel al 15.000 jaar aan data verzameld.
In samenwerking met dementiewetenschappers van een aantal Europese universiteiten, experts op het gebied van ruimtelijke navigatie en het Deutsche Telekom, heeft ontwikkelaar Glitchers in 2016 het spel Sea Hero Quest uitgebracht. Het mobiele virtual reality-spel is ontworpen met het doel om vroege symptomen van dementie te ontdekken en dit lijkt te werken.
Uit een onderzoek van PNAS blijkt dat het spelen van twee minuten van Sea Hero Quest gelijk staat aan vijf uur aan dementieonderzoek. Sinds de lancering van Sea Hero Quest drie jaar geleden, hebben 3,5 miljoen mensen uit 193 landen het spel gespeeld en is al 15.000 jaar aan data verzameld.
Sea Hero Quest bestaat uit drie experimenten. Het ruimtelijk inzicht van de speler wordt getest door middel van het varen naar checkpoints op een kaart, spelers moeten bepalen uit welke richting ze zijn gekomen met behulp van seinpistolen en een doolhof test het ruimtelijk geheugen en leerproces van de speler. De positie en bewegingen van de speler worden elke 0,1 seconde opgeslagen en vervolgens anoniem verzonden naar een server in Duitsland, waar de data wordt onderzocht door dementiewetenschappers.