Scarlet Nexus heeft potentie om de gemiddelde actie-rpg te ontstijgen
Nieuws

Scarlet Nexus heeft potentie om de gemiddelde actie-rpg te ontstijgen

Een van de lichtpuntjes van Microsofts Xbox Series X-presentatie in mei was Scarlet Nexus, een nieuwe actie-rpg van Bandai Namco. Gamer.nl kreeg een eerste presentatie en sprak met producent Keita Iizuka en regisseur Kenji Anabuki over het intrigerende wereldbeeld van de game.

Het cyberpunkgenre is een constante factor binnen het medium videogames, maar in aanloop naar Cyberpunk 2077 – in potentie een bijzonder goede weergave van het genre op blockbusterschaal – lijkt de sciencefictionvertakking steeds prominenter aanwezig. Astral Chain, System Shock 3 en indies als Ghostrunner: allen draaien ze om verdeeldheid en armoede vanwege technologische vooruitgang. Regisseur Kenji Anabuki kreeg van Bandai Namco de opdracht een meer ‘frisse’ game te maken en kwam met een eigen variant: ‘brainpunk’.

Bij brainpunk veroorzaakt niet alleen technologische voortuitgang een revolutie, maar ook een mysterieus hormoon in de hersenen dat bepaalde individuen allerlei soorten superkrachten schenkt. Die combinatie zorgt ervoor dat mensen met elkaar in verbinding staan en krachten kunnen delen, met als gevolg dat de maatschappij zich totaal anders ontwikkelt dan gedacht. Superhandig die krachten, maar ook best wel privacygevoelig als je het aan producer Iizuka vraagt. Overheidscontrole, privacy en eenzaamheid in tijden van verbondenheid zijn thema’s die Scarlet Nexus dan ook in meerdere of mindere mate behandelt.

©GMRimport

Meer Devil May Cry

New Himuka is noodgedwongen vaart te zetten deze relatief recente ontdekkingen, want mysterieuze wezens genaamd The Others komen letterlijk uit de lucht vallen, hongerig naar dezelfde breinen waar de samenleving op gebouwd is. Dat is wanneer ene Yuito, met zijn prestigieuze familienaam als een last op zijn schouders, zich aansluit bij de Other Defense Force om de vrede te bewaren. Waar The Others vandaan komen is een raadsel - een typisch voorbeeld van het hoge animegehalte in Scarlet Nexus. In dat opzicht doet de game erg denken aan Astral Chain, waarin de protagonisten onder een speciale eenheid vechten tegen een soortgelijke dreiging.

Ook het actievolle vechtsysteem dat leunt op een combinatie van Yuito’s katana en psychokinetische krachten doet denken aan PlatinumGames-titels. Met een druk op de knop pakken spelers willekeurige objecten in de omgeving op, om ze vervolgens met razende snelheid naar de soms onbegrijpelijk ontworpen Others te smijten en erachteraan te razen met een katana. Veelal is een rake worp een inleiding voor een combinatie, zoals zogenaamde step in-aanvallen, waarbij de katana op hoge snelheid als een soort zwarte laser uithaalt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Het is eigenlijk doodzonde de game tijdens de presentatie niet op afstand speelbaar was, aangezien Scarlet Nexus oogt als een gevoelsgame die meer neigt naar Devil May Cry dan de Tales Of-reeks. Er is een duidelijke opening na een geworpen object om op te volgen, de actie wordt in beeld gebracht met een dynamische camera en slowmotioneffecten en een slimme ontwijkmanoeuvre lijken essentieel te zijn om niet platgestampt te worden door een olifant met een karrenwiel. Ook opvallend is dat het aantal effecten, in ieder geval tijdens de gameplaydemonstratie, nog best meevalt. Schadecijfers worden subtiel in beeld gebracht en het slagveld blijft overzichtelijk zonder in te boeten aan spektakel.

Verbondenheid

Volgens producer Iizuka is Scarlet Nexus echter zeker geen pure actiegame. “Het wordt een mix van actiegames en rpg’s”, zo legt hij uit. “Het is gebaseerd op je equipment en de parameters, en een skill tree die ‘brain map’ heet. De skills die je kiest maken je sterker en hebben invloed op je vechtstijl.” Die skills variëren van oplaadaanvallen tot meer sterkere psychokinetische krachten.

Het belangrijkste rpg-element is het Struggle Arm System, een mooie benaming voor het lenen van superkrachten van teamgenoten. Hoe het precies werkt is niet helemaal duidelijk, maar op sommige momenten is Yuito in staat krachten te lenen van zijn (maximaal twee) teamgenoten, zoals vuuraanvallen in allerlei soorten en maten.

©GMRimport

De effectiviteit van die krachten is weer afhankelijk van Yuito’s band met andere personages. “Spelers versterken hun band op verschillende manieren. Niet alleen door hun band in stand te houden, maar ook via zogenaamde character episodes”, legt Anabuki uit. “Die moeten samen gespeeld worden om de band tussen die personages via het SAS te versterken.” Het lijkt er dus op dat personages de tijd krijgen om letterlijk en figuurlijk een band op te bouwen.

Valkuilen

Een valkuil waar Scarlet Nexus mogelijk intrapt is de variatie binnen de industriewijken – gebaseerd op de jaren 90 - waarin spelers rondrennen. De ontwikkelaar belooft dat het volgebouwde New Himuka een rijke verscheidenheid aan steden, een hoofdkwartier en andere gebieden kent, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat daar nog weinig van te bekennen is. Dat betekent overigens niet dat Scarlet Nexus visueel geen indruk maakt. De game ziet er in 60 fps op de Xbox Series X enorm vloeiend uit en de grafische stijl heeft iets unieks.

Watch on YouTube

Ook een vraagteken is het thema van de game. Het concept van brainpunk is boeiend, maar blijft in de tot nu toe getoonde beelden – op superkrachten lenen na – een beetje op de achtergrond. Hopelijk weet Bandai Namco iets te doen met de insteek, want daarmee zou Scarlet Nexus zich kunnen onderscheiden van de gemiddelde actie-rpg.

Scarlet Nexus verschijnt voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series S, Xbox One en pc. Een releasedatum is nog niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Life is Strange: Double Exposure vanaf vandaag verkrijgbaar op Switch
Nieuws

Life is Strange: Double Exposure vanaf vandaag verkrijgbaar op Switch

De game komt begin volgend jaar ook fysiek uit

Life is Strange: Double Exposure is vanaf vandaag ook verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

De game kwam afgelopen maand al uit op PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc. De Switch-versie is vooralsnog alleen digitaal verkrijgbaar, maar op 28 januari komt er ook een fysieke editie uit.

Max - bekend uit de eerste Life is Strange - keert in Double Exposure terug. Inmiddels studeert ze aan Caledon University en heeft ze aan haarzelf beloofd nooit meer haar speciale krachten waarmee ze de tijd kan terugspoelen te gebruiken. Ondanks dat komt ze in Double Exposure in een parallelle tijdlijn terecht terwijl ze de dood van haar vriendin Safi onderzoekt. In deze andere tijdlijn leeft ze nog.

Erik Nusselder gaf een 7 aan de PS5-versie van de game: "Met de beslissing om Chloe thuis te laten zal Life is Strange: Double Exposure vast geen vrienden maken. De tien jaar oudere Max wordt wel uitermate goed neergezet en het bovennatuurlijke verhaal is om van te smullen. Toch vliegt het schrijfwerk uit de bocht met een inconsistente toon en maken personages onlogische beslissingen."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stalker 2, Nine Sols en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Stalker 2, Nine Sols en meer naar Xbox Game Pass

Microsoft Flight Simulator 2024 is sinds vandaag ook uit

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de komende weken naar Xbox Game Pass komen.

Dat deed het bedrijf via Xbox Wire, waar ook meer informatie te lezen valt over de aankomende toevoegingen. Vandaag is Microsoft Flight Simulator 2024 uitgekomen, en het spel is dan ook verkrijgbaar via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud). De game behoudt het realisme en de details uit de vorige delen maar voegt daar een hoop missies en content aan toe om spelers te vermaken.

Morgen is de langverwachte release van Stalker 2: Heart of Chornobyl, en zoals al bekend was komt de game ook naar Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud). De ontwikkeling van de shooter had wat voeten in de aarde omdat GSC Game World van Oekraïne afkomstig is.

Morgen worden er ook twee Game Pass Ultimate-games op Game Pass Standard toegevoegd. Het gaat om Little Kitty, Big City - waarin spelers met een schattig katje de grote stad verkennen - en PlateUp!, dat kookactie met het roguelite genre combineert.

Op 26 november wordt de met de hand getekende, tweedimensionale actie-platformer Nine Sols aan Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud) toegevoegd. Spelers verkennen hierin een door Azië geïnspireerde fantasiewereld en moeten de negen Sols verslaan. Een dag later tot slot is het tijd voor de release van de singleplayeractiegame Aliens: Dark Descent op Game Pass Ultimate, Game Pass Standard en Game Pass voor pc.

Microsoft heeft to slot laten weten dat de volgende games op 30 november van Game Pass verdwijnen:

  • Conan Exiles (console, pc en cloud)

  • Coral Island (pc)

  • Hello Neighbor 2 (console, pc en cloud)

  • Remnant: From The Ashes (console, pc en cloud)

  • Rollerdrome (console, pc en cloud)

  • Soccer Story (console, pc en cloud)

  • Spirit of the North (console, pc en cloud)

  • The Walking Dead: The Final Season (pc)

  • While the Iron’s Hot (console, pc en cloud)

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!