Scarlet Nexus heeft potentie om de gemiddelde actie-rpg te ontstijgen
Nieuws

Scarlet Nexus heeft potentie om de gemiddelde actie-rpg te ontstijgen

Een van de lichtpuntjes van Microsofts Xbox Series X-presentatie in mei was Scarlet Nexus, een nieuwe actie-rpg van Bandai Namco. Gamer.nl kreeg een eerste presentatie en sprak met producent Keita Iizuka en regisseur Kenji Anabuki over het intrigerende wereldbeeld van de game.

Het cyberpunkgenre is een constante factor binnen het medium videogames, maar in aanloop naar Cyberpunk 2077 – in potentie een bijzonder goede weergave van het genre op blockbusterschaal – lijkt de sciencefictionvertakking steeds prominenter aanwezig. Astral Chain, System Shock 3 en indies als Ghostrunner: allen draaien ze om verdeeldheid en armoede vanwege technologische vooruitgang. Regisseur Kenji Anabuki kreeg van Bandai Namco de opdracht een meer ‘frisse’ game te maken en kwam met een eigen variant: ‘brainpunk’.

Bij brainpunk veroorzaakt niet alleen technologische voortuitgang een revolutie, maar ook een mysterieus hormoon in de hersenen dat bepaalde individuen allerlei soorten superkrachten schenkt. Die combinatie zorgt ervoor dat mensen met elkaar in verbinding staan en krachten kunnen delen, met als gevolg dat de maatschappij zich totaal anders ontwikkelt dan gedacht. Superhandig die krachten, maar ook best wel privacygevoelig als je het aan producer Iizuka vraagt. Overheidscontrole, privacy en eenzaamheid in tijden van verbondenheid zijn thema’s die Scarlet Nexus dan ook in meerdere of mindere mate behandelt.

©GMRimport

Meer Devil May Cry

New Himuka is noodgedwongen vaart te zetten deze relatief recente ontdekkingen, want mysterieuze wezens genaamd The Others komen letterlijk uit de lucht vallen, hongerig naar dezelfde breinen waar de samenleving op gebouwd is. Dat is wanneer ene Yuito, met zijn prestigieuze familienaam als een last op zijn schouders, zich aansluit bij de Other Defense Force om de vrede te bewaren. Waar The Others vandaan komen is een raadsel - een typisch voorbeeld van het hoge animegehalte in Scarlet Nexus. In dat opzicht doet de game erg denken aan Astral Chain, waarin de protagonisten onder een speciale eenheid vechten tegen een soortgelijke dreiging.

Ook het actievolle vechtsysteem dat leunt op een combinatie van Yuito’s katana en psychokinetische krachten doet denken aan PlatinumGames-titels. Met een druk op de knop pakken spelers willekeurige objecten in de omgeving op, om ze vervolgens met razende snelheid naar de soms onbegrijpelijk ontworpen Others te smijten en erachteraan te razen met een katana. Veelal is een rake worp een inleiding voor een combinatie, zoals zogenaamde step in-aanvallen, waarbij de katana op hoge snelheid als een soort zwarte laser uithaalt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Het is eigenlijk doodzonde de game tijdens de presentatie niet op afstand speelbaar was, aangezien Scarlet Nexus oogt als een gevoelsgame die meer neigt naar Devil May Cry dan de Tales Of-reeks. Er is een duidelijke opening na een geworpen object om op te volgen, de actie wordt in beeld gebracht met een dynamische camera en slowmotioneffecten en een slimme ontwijkmanoeuvre lijken essentieel te zijn om niet platgestampt te worden door een olifant met een karrenwiel. Ook opvallend is dat het aantal effecten, in ieder geval tijdens de gameplaydemonstratie, nog best meevalt. Schadecijfers worden subtiel in beeld gebracht en het slagveld blijft overzichtelijk zonder in te boeten aan spektakel.

Verbondenheid

Volgens producer Iizuka is Scarlet Nexus echter zeker geen pure actiegame. “Het wordt een mix van actiegames en rpg’s”, zo legt hij uit. “Het is gebaseerd op je equipment en de parameters, en een skill tree die ‘brain map’ heet. De skills die je kiest maken je sterker en hebben invloed op je vechtstijl.” Die skills variëren van oplaadaanvallen tot meer sterkere psychokinetische krachten.

Het belangrijkste rpg-element is het Struggle Arm System, een mooie benaming voor het lenen van superkrachten van teamgenoten. Hoe het precies werkt is niet helemaal duidelijk, maar op sommige momenten is Yuito in staat krachten te lenen van zijn (maximaal twee) teamgenoten, zoals vuuraanvallen in allerlei soorten en maten.

©GMRimport

De effectiviteit van die krachten is weer afhankelijk van Yuito’s band met andere personages. “Spelers versterken hun band op verschillende manieren. Niet alleen door hun band in stand te houden, maar ook via zogenaamde character episodes”, legt Anabuki uit. “Die moeten samen gespeeld worden om de band tussen die personages via het SAS te versterken.” Het lijkt er dus op dat personages de tijd krijgen om letterlijk en figuurlijk een band op te bouwen.

Valkuilen

Een valkuil waar Scarlet Nexus mogelijk intrapt is de variatie binnen de industriewijken – gebaseerd op de jaren 90 - waarin spelers rondrennen. De ontwikkelaar belooft dat het volgebouwde New Himuka een rijke verscheidenheid aan steden, een hoofdkwartier en andere gebieden kent, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat daar nog weinig van te bekennen is. Dat betekent overigens niet dat Scarlet Nexus visueel geen indruk maakt. De game ziet er in 60 fps op de Xbox Series X enorm vloeiend uit en de grafische stijl heeft iets unieks.

Watch on YouTube

Ook een vraagteken is het thema van de game. Het concept van brainpunk is boeiend, maar blijft in de tot nu toe getoonde beelden – op superkrachten lenen na – een beetje op de achtergrond. Hopelijk weet Bandai Namco iets te doen met de insteek, want daarmee zou Scarlet Nexus zich kunnen onderscheiden van de gemiddelde actie-rpg.

Scarlet Nexus verschijnt voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series S, Xbox One en pc. Een releasedatum is nog niet bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!