Sayonara Wild Hearts slapt zoals een goed popalbum
Reviews

Sayonara Wild Hearts slapt zoals een goed popalbum

De omschrijving van Sayonara Wild Hearts als een speelbaar popalbum is de meest treffende die je gaat krijgen. Eigenlijk is daarmee 90 procent al gezegd. Toch is het de resterende 10 procent die het verschil maakt: muziek kan alle hokjes afvinken maar nergens naar klinken – met games is het net zo.

Gelukkig maakt Sayonara Wild Hearts voor de volle 100 procent indruk, waarmee het spel gelijk een van de grote verrassingen van het jaar is. We hadden al wel verwacht dat Sayonara Wild Hearts een aardige titel zou worden, maar niet dat het allemaal zo strak en vakkundig in elkaar zou zitten.

Zoals gezegd is Sayonara Wild Hearts een speelbaar popalbum. De nummers, die sinds de release ook op Spotify en andere muziekstreamingdiensten staan, vind je in de game terug als losse levels die je één voor één vrijspeelt.

Ze zijn niet allemaal even lang. Het popalbum is als het ware opgedeeld in vijf hoofdstukken, waarin telkens naar een soort baasgevecht wordt toegewerkt. Dat gevecht duurt duidelijk het langst en heeft dan ook de meest uitgebreide muzikale begeleiding. De andere levels zijn beduidend korter en doen hoofdzakelijk dienst als uitleg voor wat je in het baaslevel voor je kiezen krijgt.

©GMRimport

Bangers for your bucks

Dat wil niet zeggen dat die introductielevels te verwaarlozen zijn. Werkelijk ieder nummer slapt, knalt of hoe je het ook wilt noemen. De elektropopliedjes van Daniel Olsén, Jonathan Eng en Linnea Olsson mogen met recht bangers genoemd worden.

De bijbehorende levels zijn al net zo indrukwekkend. Hoewel het in essentie heel simpel is om Sayonara Wild Hearts te spelen (je beweegt je personage met de analoge stick en drukt af en toe op de A-knop), voelt het alsof je continu het onmogelijke doet. Je vliegt op een skateboard door de ruimte, rijdt op een eland door een bos of scheurt met een motor ondersteboven door een minimalistische stad heen. Alles gebeurt op hoge snelheid en je ontwijkt steeds ternauwernood flatgebouwen, bussen, bomen of wat voor obstakels er ook om je oren vliegen.

Haal je bij ieder level de gouden rang, dan speel je nog een speelvariant vrij, maar nieuwe content levert dat helaas niet op.

-

©GMRimport

Simple and sound

Het gaat allemaal zo soepel en de beat zweept je dusdanig op dat de adrenaline door je lijf giert. Dit terwijl er niet eens iets op het spel staat. Als je ergens tegenaan rijdt, dan zet het spel je hooguit een stukje terug in het level. Ga je steeds af op hetzelfde stuk, dan vraagt Sayonara Wild Hearts of je misschien een stukje vooruit wil spoelen. Of je kunt aangeven dat de game je dat nooit meer mag vragen.

De beloning voor goed spelen is enkel dat je een hogere rang krijgt: die loopt van brons tot goud. Als je alle levels hebt doorlopen ontgrendel je een Album-modus, waarin je ze allemaal achter elkaar kunt spelen, zonder onderbreking. Haal je bij ieder level de gouden rang, dan speel je nog een speelvariant vrij, maar nieuwe content levert dat helaas niet op.

Watch on YouTube

Sayonara Wild Hearts is er helaas niet om lang van te genieten. Als game tenminste. De opgetelde speelduur van alle nummers komt neer op 54 minuten, aldus Spotify. Uiteraard ben je zelf wel iets langer bezig met spelen, want je zult niet alles in één keer goed doen. Maar veel langer dan anderhalf uur zal het niet kosten om het einde te bereiken. De herspeelwaarde zit ‘m vooral in dat je de soundtrack nog eens opzet.

Erg is dat niet, want Sayonara Wild Hearts weet in anderhalf uur meer indruk te maken dan menig langere game. Het abstracte verhaal over liefdesverdriet, de stylistische slechteriken die je moet verslaan, de muziek, de supersonische gameplay, ga zo maar door. We wachten nu al op het tweede album.

Sayonara Wild Hearts is getest op een Nintendo Switch. Het spel is ook verkrijgbaar op iOS en PlayStation 4.

Fantastisch
Conclusie

Sayonara Wild Hearts kan zich meten met sterren als Robyn, Carly Rae Jepsen en Tove Lo. Dat klinkt misschien raar, maar als interactief popalbum kun je geen groter compliment krijgen.

Plus- en minpunten
  • Spel blijft verrassen, muziek is ontzettend catchy, geslaagd interactief experiment
  • Zoals met ieder goed album wou je dat het langer duurde

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox Game Pass-toevoegingen van komende weken bekend
Nieuws

Xbox Game Pass-toevoegingen van komende weken bekend

Met o.a. EA Sports WRC, Indiana Jones en Crash Team Racing

Microsoft heeft bekendgemaakt welke games de komende weken aan Xbox Game Pass worden toegevoegd. Ook is bekendgemaakt welke spellen van de service worden verwijderd.

Dat deed het bedrijf via Xbox Wire. Zoals eerder deze week werd aangekondigd, zal vanaf morgen de kartracer Crash Team Racing Nitro-Fueled op Game Pass Ultimate, Game Pass Standard en Game Pass Core staan. Morgen worden ook drie andere games die al op Game Pass Ultimate stonden aan de Standard-versie van de dienst toegevoegd: Forza Motorsport (de Xbox Series-game), Hauntii en Humanity. Tot slot zullen morgen ook DayZ en Goat Simulator aan Game Pass Core worden toegevoegd.

Op 5 december volgt rallygame EA Sports WRC via EA Play voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc-leden. Op die dag zal ook Overthrown voor Ultimate en Game Pass voor pc verschijnen via Game Preview.

Zoals al bekend was is het op 9 december tijd voor Indiana Jones and the Great Circle, die op die dag ook officieel uitkomt. Zoals dat tegenwoordig gebruikelijk is bij nieuwe releases komt de game alleen op Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc te staan. Een dag later volgt Wilfrost voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc.

Er zijn ook al enkele toevoegingen voor begin januari bekendgemaakt. Zo keert op 2 januari de horrorgame Carrion terug op Game Pass Ultimate, Standard en pc. Vijf dagen later volgt de terugkeer van Road 96 voor Ultimate, Standard en pc.

Op 15 december worden de volgende games van Game Pass gehaald:

  • Amnesia: The Bunker (console, pc en cloud)

  • Forager (console, pc en cloud)

  • Forza Horizon 4 (console, pc en cloud)

  • Rainbow Billy: The Curse of the Leviathan (console, pc en cloud)

  • Rise of the Tomb Raider (console, pc en cloud)

  • Tin Hearts (console, pc en cloud)

  • The Quarry (console en cloud)

En de volgende games verdwijnen op 31 december:

  • BlazBlue: Cross Tag Battle (console, pc en cloud)

  • Close to the Sun (console, pc en cloud)

  • Humankind (console, pc en cloud)

  • Lego 2K Drive (console en cloud)

  • McPixel 3 (console, pc en cloud)

  • Party Animals (console en cloud)

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De maandelijkse PlayStation Plus Essential-games zijn nu te claimen
Nieuws

De maandelijkse PlayStation Plus Essential-games zijn nu te claimen

Met It Takes Two, Temtem en Aliens: Dark Descent

De maandelijkse PlayStation Plus Essential-games kunnen vanaf vandaag geclaimd worden door alle PlayStation Plus-leden.

Zoals vorige week al bekend werd gemaakt, gaat het om It Takes Two, Aliens: Dark Descent en Temtem. De eerste twee games zijn zowel voor PlayStation 5 als PlayStation 4 bedoeld, terwijl Temtem puur voor PS5-gamers is. Meer informatie over de games kan via onderstaande PlayStation Access-video worden achterhaald.

Mensen die deze spellen claimen, kunnen deze blijven spelen zolang het PlayStation Plus-abonnement actief blijft. Verloopt dat abonnement en neemt men op een later moment weer een nieuw abonnement, dan komen de PS Plus Essential-spelen weer beschikbaar.

Sony maakte onlangs ook bekend dat PlayStation Plus Premium-leden vanaf 10 december de volgende klassieke games kunnen spelen: Jak and Daxter: The Precursor Legacy, Sly 2: Band of Thieves en Sly 3: Honor Among Thieves.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!