Saoedi-Arabië is van plan om grote game-uitgever te kopen
Nieuws

Saoedi-Arabië is van plan om grote game-uitgever te kopen

Het Public Investment Fund van Saoedi-Arabië gaat zo'n 13 miljard dollar gebruiken om een "grote game-uitgever" op te kopen.

Dat heeft het Public Investment Fund aangekondigd. Via Savvy Games Group, dat onderdeel is van de organisatie, gaat men in totaal 37,8 miljard dollar in de game-industrie investeren, waarvan zo'n 13 miljard dollar is gereserveerd voor de overname van "een grote game-uitgever". De rest van het geld wordt gebruikt om minderheidsbelangen in andere gamebedrijven te steken.

Het is niet bekend of het Public Investment Fund al een uitgever op het oog heeft, of dat men alleen een bedrag heeft genoemd wat men wil steken in een eventuele overname.

Het Public Investment Fund heeft de afgelopen jaren al veel geïnvesteerd in gamebedrijven. Zo kocht het eerder dit jaar 96 procent van alle SNK-aandelen op. Ook heeft het in bedrijven als Activision-Blizzard, Nintendo, EA, Take Two en Capcom geïnvesteerd. Bedrijven zelf kunnen de investeringen in minderheidsbelangen niet tegenhouden zolang hun aandelen te koop staan. Via de investeringen probeert het land minder afhankelijk van olie te worden.

"Savvy Games Group is onderdeel van onze ambitieuze strategie om Saoedi-Arabië in 2030 het ultieme globale middelpunt voor games en esports te maken", aldus kroonprins Mohammed bin Salman. "We gebruiken de onbenutte potentie binnen esports en gaming om onze economie te diversifiëren, innovatie in de sector aan te wakkeren en meer entertainment en competitie te bieden binnen het Koninkrijk."

De investeringen roepen wereldwijd controverse op in verband met de schendingen van mensenrechten in het land en de manier waarop het geld door de overheid verkregen is. Zo claimt de Amerikaanse inlichtingendienst dat de kroonprins verantwoordelijk is voor de moord op journalist Jamal Khashoggi. Volgens Savvy Games Group gaat het echter om "oudere impressies" van het land.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Co-op-modus voor The Binding of Isaac: Rebirth arriveert deze maand
Nieuws

Co-op-modus voor The Binding of Isaac: Rebirth arriveert deze maand

Game en uitbreidingen kunnen met korting via Steam worden gekocht

De geprezen indiegame The Binding of Isaac: Rebirth ontvangt op 18 november een coöperatieve modus middels een gratis update.

Dat heeft ontwikkelaar Edmund McMillen aangekondigd. In 2021 werd er in de code van de game al bewijs voor een co-op-modus gevonden, en vorig jaar werd aangekondigd dat deze inderdaad in ontwikkeling was. Sindsdien zijn er enkele bèta's voor gehouden voor eigenaren van de Repentance-uitbreiding en is er nu dus een releasedatum bekend.

De coöperatieve modus, waarmee twee tot en met vier spelers de game kunnen doorlopen, maakt onderdeel uit van een grotere update waarmee allerlei balansaanpassingen worden gemaakt. Zo worden items die volgens veel spelers niet zo effectief zijn sterker gemaakt.

Om te vieren dat The Binding of Isaac: Rebirth tien jaar bestaat kunnen de game en alle uitbreiding op dit moment met fikse kortingen worden gekocht via Steam. McMillen werkt ondertussen ook aan zijn nieuwe game Mewgenics, dat ergens in 2025 moet uitkomen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Remaster van Dragon Age-trilogie zou geen makkelijke klus zijn voor Bioware
Nieuws

Remaster van Dragon Age-trilogie zou geen makkelijke klus zijn voor Bioware

Nog maar zo'n twintig mensen bij de studio kunnen met de Eclipse Engine omgaan

Wat Bioware betreft is het bepaald niet makkelijk om ooit remasters van de eerste drie Dragon Age-games uit te brengen.

Dat liet John Epler, de creative director van het pas uitgekomen Dragon Age: The Veilguard, weten aan Rolling Stone. Hij geeft aan dat een remaster van de trilogie hem zeker aanstaat, maar dat het een erg uitdagende klus zou worden.

Waar de Mass Effect-trilogie in Unreal Engine is ontwikkeld, zijn de eerste twee Dragon Age-games in Bioware's eigen Eclipse Engine ontwikkeld. Het derde deel, Dragon Age: Inquisition, is met EA's Frostbite Engine gemaakt.

Vooral de eerste twee games zouden problemen kunnen opleveren. In Eplers woorden: "Ik ben een van ongeveer twintig mensen die nog bij Bioware werken die de Eclipse Engine hebben gewerkt. (Een remastertrilogie uitbrengen) zou dus niet zo makkelijk zijn als bij Mass Effect, maar ik hou wel van de oorspronkelijke games." Hoewel het dus een flinke klus kan worden, sluit Epler het niet helemaal uit. "Zeg nooit nooit", zo concludeert hij.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is nu beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. In hetzelfde interview liet Epler daarnaast ook weten dat er geen dlc voor The Veilguard op de planning staat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!