Rune 2-ontwikkelaar verbreekt contract en wordt aangeklaagd
Nieuws

Rune 2-ontwikkelaar verbreekt contract en wordt aangeklaagd

Human Head, de ontwikkelaar van Rune 2, wordt aangeklaagd door uitgever Ragnarok. De ontwikkelaar heeft de game Rune 2 één dag na de release gedropt zodat het bedrijf zich kon aansluiten bij Bethesda.

Eerder beloofde uitgever Ragnarok ondersteuning te blijven bieden voor spelers van Rune 2 na het nieuws te hebben ontvangen dat Human Head de game liet vallen. Ragnarok kreeg dat nieuws destijds op dezelfde manier te horen als de consumenten. Er schijnt geen contact te zijn geweest tussen Ragnarok en Human Head omtrent de kwestie.

“Wat voorop gesteld moet worden is dat we zijn dol op deze game en we blijven Rune 2 ondersteunen en dezelfde geweldige open communicatie en transparantie bieden die je van ons kan verwachten,” melde het Ragnarok team destijds. Ook is het bedrijf bezig met het samenstellen van een team die zich bezig houd met nieuwe content, zodat de fans kunnen blijven genieten van de game.

Watch on YouTube

Inmiddels is er een blogpost verschenen op het forum van Rune 2. Daarin laat Ragnarok meer weten over de huidige situatie en onderhandelingen tussen hun en Human Head. “Er is een klacht ingediend om Rune 2-activa weer in handen te krijgen”, laat Ragnarok weten. Allereerst wil de uitgever de fans laten weten dat er vol passie wordt doorgewerkt aan de game en dat ze graag toekomstige content willen blijven bieden.

“Zoals eerder vermeld, kregen we geen enkele waarschuwing dat onze langetermijnpartner en vrienden dit project het op het meest cruciale moment zouden verlaten”, aldus Ragnarok. Het team meldt ook dat Human Head tot op heden nog niet de broncode van de lanceringsversie van de game en de game-activa heeft overhandigd. “We hadden geen andere keuze dan een juridische klacht in te dienen om de Rune 2-activa te verkrijgen,” meldt het team.

In een kopie van de aanklacht, die Ragnarok gedeeld heeft, wordt Human Head beschuldigd van het feit dat zij in het geheim hebben samengespannen om Ragnarok en de Rune 2-gemeenschap te verlaten. Verder stelt Ragnarok dat het bedrijf, ondanks het contract waarin staat dat Human Head ondersteuning blijft bieden voor Rune 2, heeft besloten vijf dagen voor release de deuren te sluiten.

Ragnarok zegt verder dat Human Head in totaal 3,5 miljoen dollar heeft geaccepteerd in betalingen, maar niet de contractuele obligaties is nagekomen. Ook houdt de ontwikkelaar schijnbaar de broncode van de lanceringsversie vast. Tevens zegt Ragnarok dat Human Head "ongeautoriseerde wijzigingen hebben aangebracht aan de code en hebben geprobeerd (zonder succes) de wijzigingen publiek te maken." Human Head heeft volgens Ragnarok geprobeerd deze versie van de game zonder toestemming te publiceren in de Epic Games Store. Uit het document blijkt ook dat Human Head wellicht de code vasthoudt omdat zij betalingen willen zien voor werk wat volgens Ragnarok nooit geleverd is.

Het plan om de game op andere pc-platforms te lanceren gaat nog steeds door, laat Ragnarok weten. De fans worden bedankt voor de feedback en steun, en beloven hard te blijven werken aan Rune 2. Human Head en/of Bethesda (waar Human Head nu onder valt) hebben tot op heden nog geen reactie op de kwestie gegeven.

Rune 2 is reeds beschikbaar voor pc, exclusief via Epic Games Store

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Achter de schermen bij PlayStation: The Concert
Nieuws

Achter de schermen bij PlayStation: The Concert

Op 29 april doet het concert Ziggo Dome te Amsterdam aan

Een nieuwe video gepubliceerd door Sony geeft fans een kijkje achter de schermen bij het aankomende PlayStation: The Concert.

In de video praten diverse componisten van gamemuziek over de aankomende wereldwijde tournee. PlayStation: The Concert werd afgelopen oktober al aangekondigd. Hier kunnen fans muziek uit verschillende PlayStation-franchises live horen. Het concert komt onder andere naar de Ziggo Dome in Nederland. Op 29 april kunnen fans de muziek, met bijbehorende beelden uit de games, beluisteren.

Tickets zijn al sinds 18 oktober aan te schaffen via de website van PlayStation. Voor het concert in Ziggo Dome moeten geïnteresseerden minstens 77 euro betalen. Het concert komt overigens ook naar zo’n tweehonderd andere steden in Europa en de Verenigde Staten. Een compleet overzicht van tourdata is op bovengenoemde website te vinden.

Tijdens PlayStation: The Concert wordt live muziek gespeeld uit verschillende bekende PlayStation-franchises, met zowel klassieke als moderne instrumenten. Onder andere de soundtracks van Bear McCreary uit God of War, Gustavo Santaolalla uit The Last of Us en muziek van de Nederlandse Joris de Man uit de Horizon-reeks zijn te horen. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio
Nieuws

Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio

Studio Sasanqua moet de verantwoordelijkheid van gameprestaties bij het management leggen

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft een nieuwe ontwikkelstudio opgericht nadat NetEase vorig jaar zijn vorige studio sloot.

Hoewel de Mana-serie eigendom is van Square Enix, werd het meest recente deel, Visions of Mana, ontwikkeld door de NetEase-studio Ouka Studios. Afgelopen augustus - kort na de release van laatstgenoemde game - kwam echter naar buiten dat er plannen waren om de studio te sluiten en dat de meeste werknemers waren ontslagen.

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft nu dus de opening van zijn nieuwe studio aangekondigd. De ontwikkelaar heet Studio Sasanqua. In een interview laat Ozawa weten dat een van de redenen dat hij deze studio heeft geopend is dat hij een werkomgeving wilde creëren waarin het management verantwoordelijk wordt gehouden voor slechte resultaten en waar de ontwikkelaars zelf buiten schot blijven. Daarmee lijkt hij te refereren naar de situatie bij NetEase.

Ozawa legt uit dat de studio aan een eerste game gaat werken, en dat hij de verantwoordelijkheid op zich zal nemen als de game niet naar verwachting presteert. Het doel is om eerst kleinere games in Unreal Engine te ontwikkelen en uiteindelijk ook grotere games voor pc en console te ontwikkelen.

Overigens bleek afgelopen december al dat Ryosuke Yoshida - de andere regisseur van Visions of Mana - na het sluiten van Ouka Studios werd aangenomen door Square Enix.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!