ROG STRIX SCAR 17 -Een unieke powerhouse voor de elektronische atleet?
Nieuws

ROG STRIX SCAR 17 -Een unieke powerhouse voor de elektronische atleet?

Dat gaming laptops de potentie hebben om op het niveau van desktops te presteren, dat weten we inmiddels wel. Maar de ouderwetse set-up ook overtreffen? Dát zien we dan weer zelden gebeuren. Republic Of Gamers doet een poging de esporter van dienst te voorzien van een dergelijk, draagbaar powerhouse, met de nieuwe href="https://www.asus.com/Laptops/ROG-Strix-SCAR-15-17/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">STRIX SCAR 15/17 notebooks</a>. Bakken met schaalbare performance, met een bizar soepel scherm bovendien.

Dit artikel is een partnerbijdrage van Asus. Lees hier wat dit betekent.

De nieuwe ROG STRIX-laptops komen in legio verschillende smaken. Het goedkoopste model start met een 15” scherm, NVIDIA GeForce GTX 1650 Ti en Intel Core i7-10750H à 1.349 euro, maar de serie schaalt op tot 17” grootte, NVIDIA GeForce RTX 2080 Super en Intel Core i9-10980HK voor 2.999 euro. Daartussenin vinden we legio variaties met andere afstellingen, waarbij ook het DDR4-geheugen en M.2 SSD-opslag flink kunnen uitdijen.

Het specifieke model wat we vandaag behandelen, vormt het beginsel van het topsegment daarin: de ROG STRIX SCAR 17 G732LW, geprijsd op 2.499 euro. En tegenover die prijs mag je zeker niet de minste specificaties en prestaties verwachten.

©GMRimport

ROG STRIX SCAR 17 (G732LW-HG029T) – Specificaties

  • Display: 17,3” 1080p @ 300Hz, IPS-level, 100% sRGB, 3ms GtG respons

  • Processor: Intel Core i7-10875H @ 2,3 GHz

  • Videokaart: NVIDIA GeForce RTX 2070 Super (8GB GDDR6)

  • Geheugen: 2x8GB DDR4 @ 3200MHz (uitbreidbaar tot 32GB)

  • Opslag: 1TB M.2 NVMe PCIe SSD, 3 verschillende SSD-slots

  • Keyboard: Full-size QWERTY (+ dedicated toetsen) chiclet, N-key rollover, per-key RGB

  • Speakers: 4.2 Watt (2x)

  • Poorten: USB-A 3.2 (3x), USB-C 3.2 (DisplayPort), HDMI 2.0b, 3.5mm Combo Jack, RJ45 LAN, Keystone

  • Voeding: 230 Watt

  • Gewicht: 2,9 kilogram

  • Richtprijs: 2.499 euro

Display of the Game

Het absolute kopstuk van al die features zit echter niet tussen de printplaten verborgen, maar is de blikvanger zelve; het display. Het betreft hier een Full HD-monitor met een verversfrequentie à 300 Hertz. Lees: meer dan voldoende frames voor zelfs de meest veeleisende elektronische atleet. Of het nu om CS:GO of Overwatch gaat, met dit notebook kun je de maximale frame rates klokken.

Tel daarbij op dat het IPS-level paneel 100% sRGB-bereik kent, en je snapt dat het een display als geen ander is. Natuurlijk bestaan dat soort beeldschermen al langer in de desktop-markt, maar om er eentje draagbaar ‘op zak’ te hebben, dat is hele andere koek. Ook de camping en hotelkamer zijn hiermee niet meer veilig voor je flickshots.

De 3 milliseconde responstijd is in die zin de grootste domper, al is dat (voor velen onmerkbare) obstakel nog goed te overzien wanneer je het totaalpakket in acht neemt.

Qua kleurcalibratie biedt ASUS een gemakkelijk stukje software (en bijbehorende sneltoets) om te schakelen tussen meerdere profielen. Voor de fotopurist of videoproducent is daar misschien weinig baanbrekends te vinden, maar laten we wel wezen: dit apparaat is bedoeld om snoeihard op te gamen. En precies dat doet het uitzonderlijk helder en soepel, ongeacht het type spel.

©GMRimport

Schaalbare specificaties

Op het gebied van prestaties weet de STRIX SCAR ook niet teleur te stellen. De beschikbare RTX-kaarten zijn in staat aardig wat competitieve games (ver) boven gestandaardiseerde frame rates te stuwen, maar daar blijft het niet bij.

Qua keuze in processoren, werkgeheugen en vooral opslag laat de gehele laptop-lijn zich bijzonder lekker opschalen. Zo kunnen ruime M.2 SSD’s in RAID 0-opstelling geleverd worden, maar is de opslag uit te breiden naar maar liefst drie afzonderlijke SSD’s. Ondertussen zijn de DDR4 SDRAM’s uitbreidbaar tot 32GB (op 3200 MHz), mocht je daar verlegen om zitten.

Met deze afstellingen en (eventueel latere) opschaalbaarheid lijkt de STRIX SCAR zich meer future proof op te stellen dan menig ander laptop. Het biedt een stukje luxe en mogelijkheden, die zeker de reizende power users onder ons kunnen waarderen.

Kleurrijk en koel

Ook de algehele bouw werkt mee aan dat overkomen. Sowieso is de STRIX SCAR een smaakvol gevalletje ‘gamer chique’ op het oog, maar het uiterlijk gaat dieper dan dat. Ja, voor de liefhebber is er (nog enigszins ingetogen) per-key RGB-verlichting en een bizar felle underglow, maar het zijn vooral de vele features ónder de motorkap die de luxe hard maken.

Allereerst is daar de koeling, die slim gebruikmaakt van een relatief unieke airflow. Koele lucht wordt van ‘achter’ het schermscharnier naar binnen gezogen, om aan de zijdes uitgeblazen te worden. Het resultaat blijkt een betere efficiëntie voor de twee ventilatoren, de

Watch on YouTube

en dik half dozijn heatpipes. Samen koelen ze GPU en CPU ook onder druk nog fraai, maar hoeven ze zelden exorbitant luid te worden.

Maakt het ronken van de hardware je echter niets uit, dan kun je zelf gemakkelijk priegelen met de afstelling van het complete systeem. Middels de ROG Armoury Crate (en bijbehorende sneltoetsen) schakel je naar verschillende licht- en prestatieprofielen, waarbij ook klokfrequenties en toerentallen simpel te schalen zijn. Zo heb je niet alleen een flinke bak performance, maar ook de mogelijkheid om die naar je eigen hand te zetten.

©GMRimport

Sneller en stabieler Wi-Fi

Een ander stukje luxe blijkt ASUS’ eigen RangeBoost-technologie voor je draadloze verbindingen. Dat klinkt misschien als een loos stukje software, maar het blijkt slimmer dan enkel dat.

De nieuwe STRIX SCAR-laptops zijn namelijk uitgerust met vier afzonderlijke Wi-Fi 6 antennes, die samen zoeken naar de richting van het sterkste signaal. Is die gevonden, dan wordt een paartje antennes op dat signaal toegespitst. Zo heb je niet alleen de potentie van 2,4 GB/s bandbreedte, maar ook een stabieler (en/of langer) lijntje met die razendsnelle router.

Je eigen sleutelsteentje

Last but not least vernieuwt ASUS met de ROG STRIX SCAR ook hun Keystone-unicum. Dit kleine NFC-sleuteltje is gepaard met de laptop en laat zich magnetisch bergen ín de behuizing. Als gebruiker is het aan jou wat het kunststofblokje precies doet, met allerlei uiteenlopende opties. Maak er een fysieke macro-sleutel van voor verschillende programma’s en profielen — of verberg simpelweg je privacygevoelige ‘financiën’-folder achter je unieke steentje.

Het gimmick-gehalte lijkt hoog, maar ergens is het ook wel weer een briljante touch — gewoon, als extraatje. Het feit dat je een nette sleutelhanger krijgt om de Keystone in op te bergen, geeft in ieder geval aan dat er goed is nagedacht over het geheel. ASUS experimenteert wel vaker met ‘rariteiten’ op high-end producten, maar de Keystone is dermate uniek en aanpasbaar, dat we hem graag nog eens terug zien komen.

©GMRimport

Conclusie

Met de ROG STRIX SCAR-laptops hebben competitieve gamers er een mooie overweging bij. Dikke prestaties, een ongekend snel scherm en legio mogelijkheden in luxe maken dit een totaalpakket als geen ander. Het ontbreken van een webcam of meer ingetogen design zal niet iedereen kunnen beamen, maar daarmee legt de STRIX SCAR meer nadruk op wat er voor dit apparaat toe doet: snoeihard gamen. En dat doet het wel degelijk, in innovatieve charme bovendien.

©GMRimport

Check de volledige resultaten op de 3Dmark-pagina van de ROG STRIX SCAR 17.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!