'Rockstar gaat volgende game makers L.A. Noire niet uitgeven' | Gamer.nl

'Rockstar gaat volgende game makers L.A. Noire niet uitgeven' | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De e-mails zijn afkomstig van enkele hooggeplaatste ex-werknemers en zijn openbaar gemaakt nadat IGN een artikel plaatste over de vermeende mi tanden binnen Team Bondi. De inmiddels ontslagen dan wel vertrokken medewerkers stellen dat Rockstar duidelijk heeft aangegeven niet nog een keer als uitgever op te zullen treden. "De relatie tu en Team Bondi en Rockstar is ernstig beschadigd", zo valt te lezen in een van de e-mails.  

"Brendan [McNamara, baas van Team Bondi], doet net alsof L.A. Noire dankzij zijn visie een succes is geworden, maar ik denk dat Rockstar het project gered heeft. Zij bleven er geld in stoppen en hebben het fantastisch in de markt gezet. Zonder hun aanhoudende steun zou Team Bondi jaren geleden al ten onder zijn gegaan", vervolgt de ex-medewerker. "Rockstar was aanvankelijk erop gebrand om van Team Bondi een soort 'Rockstar Sydney' te maken, maar besefte steeds beter wat voor een slecht idee dat was, naarmate de uitgever meer met het management moest werken."

Bijdrage Rockstar

Hoewel Rockstar daarna zijn rol besloot te beperken tot die van uitgever, hield het bedrijf de ontwikkeling van L.A. Noire nog wel nauwlettend in de gaten, zo valt op te maken uit het e-mailverkeer. "De producers [van Rockstar] raakten in de laatste twee jaar van het project steeds meer betrokken bij de ontwikkeling en keurden veel van de belachelijke besli ingen die het management van Team Bondi maakte, af." Dit zou tot frustratie hebben geleid bij beide partijen: Rockstar omdat het niet tevreden was met de werkwijze van Team Bondi's management, het management omdat het de verregaande creatieve besli ingen van Rockstar niet op prijs stelde." 

Het artikel op IGN dat gold als katalysator voor het naar voren treden van gefrustreerde ex-werknemers, sprak over bizar lange werktijden, geen uitbetaling van overuren, en een schreeuwende McNamara als arrogante en zelfs agre ieve studiobaas.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou