Road 96 is een geslaagde verhalende roguelike
Reviews

Road 96 is een geslaagde verhalende roguelike

Heb jij ook zo’n hekel aan politiek in games? Aan dat een mening je opgedrongen wordt? En bepaalde onderwerpen door je strot worden geduwd? Nou, dan moet je Road 96 waarschijnlijk niet spelen. Misschien kun je die tijd gebruiken om na te denken over wat politiek nou eigenlijk is. Politiek in games is onvermijdelijk. Het is er altijd al geweest, maar het valt pas op zodra je het er niet mee eens bent.

Road 96 draait vrijwel geheel om het effect van politiek, in het bijzonder de keuzes van politici en de invloed daarvan op het dagelijks leven. Hoe jij met die keuzes omgaat, bepaal je zelf. Aan de hand van, ironisch genoeg, keuzes.

Simpel maar doeltreffend

In de game speel je een tiener die de grens van het fictieve land Petria moet bereiken, vluchtend voor het regime van een corrupte president. Telkens wanneer je de grens bereikt (of onderweg strandt), begint je opnieuw, maar dan met een andere tiener. Je zou Road 96 kunnen zien als een roguelike, aangezien iedere run (lees: reis naar de grens) weer anders is.

©GMRimport

Je bent niet daadwerkelijk fysiek bezig om te reizen naar de grens. Eigenlijk bepaal je alleen hoe je naar de grens gaat. Met de taxi, lopend of liftend, bijvoorbeeld. Nadat je zo’n keuze hebt gemaakt, zie je hoeveel afstand je hebt afgelegd en schotelt de game je weer een stukje verhaal voor. Een reis naar de grens bestaat zo uit korte scènes die ieder worden opgehangen aan een handjevol markante figuren.

Zij zijn simpel maar doeltreffend geschreven, waarbij je meestal wel kunt raden of ze in kamp ‘goed’ of ‘slecht’ horen. Zo is er een agent wiens zoon bij het verzet is betrokken. Die zoon is dan weer een intelligente hacker die tegelijkertijd een game probeert te ontwikkelen. En dan is er nog een alleenstaande trucker die het verzet helpt, maar verliefd is op de agent en de zoon daarvan probeert te weerhouden van domme keuzes.

van deelnemen aan spelshows tot hallucinerende danssessies met een weinig ethische verslaggever

-

Keuzes, keuzes

Hoe dat allemaal samenkomt, is aan jou. Je kunt weliswaar geen totale klootzak uithangen - het is geen Bioware-titel - maar dan nog is er veel ruimte om invloed uit te oefenen zonder dat het verhaal daar in logica onder lijdt. Er zijn tijdens iedere run meerdere scenes waarin je een knoop moet doorhakken die later in de game van invloed blijkt. Soms zijn dat kleine dingetjes, zoals het stelen van een autosleutel waardoor je later je route kunt vervolgen met een wagen, of juist grote twists, zoals het (nood)lot van belangrijke personages.

©GMRimport

Het is best knap hoe je totaal niet de indruk krijgt dat zulke scènes in een willekeurige volgorde zijn geplaatst. Het verhaal voelt nooit ‘gegenereerd’ aan. Zelfs niet richting het einde van de game. Dat komt ook omdat de scenes natuurlijk al geschreven zijn. De game hoeft ze enkel in een volgorde te plaatsen die op dat moment logisch is. De makers spreken over een ‘crazy procedurally generated road trip’, maar écht gegenereerd worden de scenes natuurlijk niet.

Serieus verhaal, luchtig gebracht

Een ander gevolg van die ‘gegenereerde’ opzet is dat je tijdens nieuwe roadtrips steeds dezelfde mensen ontmoet. Bovendien weet je dingen die je personage op dat moment eigenlijk helemaal niet weten kan. Daar komt het spel gelukkig prima mee weg. Hoewel het een vrij serieus verhaal vertelt, wordt alles met humor en een kwinkslag gebracht. Je beleeft echt de raarste avonturen met de bonte cast van Road 96, van deelnemen aan spelshows tot hallucinerende danssessies met een weinig ethische verslaggever.

Zulke momenten zijn geinig en luchtig geschreven, maar soms draaft de game wel wat door. Karaktereigenschappen worden dusdanig opgeblazen dat het voelt alsof sommige personages uit een kinderboek gestapt zijn. Neem de relatie tussen een verslaggever en de corrupte president. De game suggereert dat de verslaggever de nieuwsgaring doet voor het hele land, en directe lijntjes met de president heeft. Dat is moeilijk serieus te nemen.

©GMRimport

Maar of dat nou heel erg uitmaakt? Road 96 is immers een aaneenrijging van bizarre situaties en heeft genoeg persoonlijke momenten, die mede dankzij de prachtige en veelzijdige soundtrack echt wel binnenkomen. Van de simplistische gameplay en geforceerde minigames moet Road 96 het niet hebben, maar als doldwaze reis weet Road 96 steeds te verrassen. Dit unieke verhalende roguelike-concept verdient het dan ook om verder verkend te worden.

Road 96 is gerecenseerd op de pc. De game komt ook uit op de Nintendo Switch.

Goed
Conclusie

Road 96 vertelt een politiek verhaal aan de hand van korte maar intense avonturen met fascinerende personages. Jouw keuzes vormen het verhaal en die ambitieuze opzet werkt verrassend goed.

Plus- en minpunten
  • Geweldige muziek, keuzevrijheid, bonte avonturen, interessant verhaal
  • Bepaalde personages zijn te simpel geschreven, soms een beetje saai

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar
Nieuws

Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar

'Verdere verkenning van de franchise is niet gerechtvaardigd'

Ontwikkelaar Reflector Entertainment heeft na de tegenvallende release van Unknown 9: Awakening besloten de franchise te annuleren en geen games meer in de reeks uit te brengen. Ook zijn er werknemers ontslagen.

Volgens Relector kwamen de resultaten rondom Unknown 9: Awakening niet in de buurt van de verwachtingen. "Verdere verkenning (van de franchise) is dan ook niet gerechtvaardigd".

Het bedrijf laat weten dat als gevolg daarvan een game die zich nog maar in de conceptfase bevond - waarschijnlijk een nieuw deel in de reeks - is geannuleerd. Het zorgt er ook voor dat er wederom een ontslagronde plaats gaat vinden binnen Reflector, nadat het bedrijf in november vorig jaar ook al gebukt ging onder ontslagen.

Er wordt nu aan één game gewerkt binnen de studio. Hoewel het spel nog niet is aangekondigd, maakt het onderdeel uit van een bestaande Bandai Namco-IP en verloopt de ontwikkeling volgens de studio naar wens.

Unknown 9: Awakening verscheen afgelopen najaar. De game volgt het verhaal van Haroona, een zogeheten 'quaestor' die een mysterieuze dimensie genaamd de Fold kan bezoeken. Deze dimensie bevat een krachtige energie en verloren kennis dat een nieuw tijdperk aan vooruitgang in gang kan zetten. Maar als deze kennis in verkeerde handen valt kan dit het einde van de mensheid betekenen. Reflector was van plan ook boeken en comics gebaseerd op Unknown 9 uit te brengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!