Ring Fit Adventure motiveert me om altijd te blijven bewegen
Nieuws

Ring Fit Adventure motiveert me om altijd te blijven bewegen

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Want ondanks de coronacrisis bleven die games ‘gewoon’ uitkomen. Vandaag: Joe van Burik met Ring Fit Adventure.

Sporten? Niks voor mij. Kan ik niet, wil ik niet. Immers, hier iemand die altijd als laatst gekozen werd met gym, op schoolvoetbaltoernooien in het gunstigste geval de beste schwalbemaker kon zijn en het zelfs presteerde om onvoldoendes te halen voor die vermaledijde cooper- en shuttle run tests. Als tiener tenniste ik weliswaar een paar jaar, maar ik stopte al gauw nadat ik besefte dat de aanmoediging van mijn ouders voor mij het enige positieve was. Dan speelde ik toch liever Mario Tennis op de Nintendo 64.

De woorden sport en spel kwamen in mijn woordenboek dus eigenlijk alleen voor in derivaten en vertalingen als esports en games – met als enige uitzondering autosport, al bedrijf ik ook dat om veiligheids- en kostentechnische redenen liever virtueel. Eenmaal meerderjarig veranderde dat een beetje, met vluchtige periodes fitness, squash en vechtsport. Pas toen ik twee jaar terug de edele kunst ontdekte van schermen – niet beeldschermen, maar schermsport met échte wapens – begon ik eindelijk structureel plezier te beleven aan sporten. Waarschijnlijk mede dankzij jarenlange inspiratie met dergelijke krijgskunst in The Legend of Zelda, Fire Emblem en recenter Demon’s Souls. Wat dat betreft is schermen voor mij ook een heerlijke, ‘gameachtige’ sport.

©GMRimport

Vechten met een sabel

De bij schermen vereiste techniek, concentratie, inspanning én ontspanning hielpen me dan ook goed om een jaar terug een burn-out te verwerken. Net als m’n game van vorig jaar, Suda51’s autobiografische Travis Strikes Again: No More Heroes, waarin protagonist Travis Touchdown niet geheel toevallig ook een (licht)zwaard hanteert. Samen wapenden ze me tegen de donkere wolken in m’n hoofd, om stapje voor stapje weer mentale én fysieke energie op te bouwen. Het vechten met een sabel beviel me zelfs zo goed, dat ik naast de schermtrainingen ging meedoen aan toernooien, wedstrijden wist te winnen en zelfs overwoog me in te schrijven voor het Nederlands kampioenschap.

Tot het coronavirus in Europa toesloeg. Er werd van alles stilgelegd, waaronder ook de schermsport. Hardlopen met m’n fanatieke vriendin bood enige soelaas, maar al gauw miste ik de spelstructuur van gevechten met m’n lichaam. Juist toen trok Ring Fit Adventure mijn aandacht. Wat tijdens de lancering in oktober 2019 nog op mij overkwam als een koddige spirituele opvolger van Wii Fit, veranderde plotsklaps in dé manier om ook binnenshuis op ‘gameachtige wijze’ te kunnen bewegen. En ik was duidelijk niet de enige, want deze game werd door hele volksstammen aangegrepen toen de eerste lockdown sportscholen tot sluiting dwong. Een tekort aan nieuwe bevoorrading zorgde er zelfs voor dat gebruikte exemplaren voor een drievoud van de nieuwprijs werden aangeboden.

©GMRimport

Gamen met je lijf

Medio april wist ik toch een set te bemachtigen met de game, de solide plastic Ring-Con en een beenbandje om je bewegingen te laten registreren. Gamen met je lijf is verre van een nieuw fenomeen, maar Ring Fit Adventure onderscheidt zich wel door je gerenommeerde fitnessoefeningen op te leggen om spiergroepen te trainen, waaronder die in je armen, je benen en je buik. Elke categorie correleert met een bepaalde kleur voor aanvallen en acties die je nodig hebt om gevechten, uitdagingen en andere hindernissen met succes aan te gaan. Zo kun je jezelf in een work-out van een half tot een heel uur al gauw in het zweet werken en de volgende dag daadwerkelijk spierpijn voelen.

Het opbrengen van de motivatie om dat soort activiteiten vol te houden, is een veelgehoord probleem, bij uitstek met fitness. Juist daar maakt de game voor mij het verschil. De meest evidente, maar ook minst krachtige, is het droogkomische verhaal dat je letterlijk en figuurlijk doorloopt. De herhaaldelijke strijd tegen bodybuilderdraak Drageaux en het contact met tal van kleurrijke personages onderweg worden echter overtroffen door de verrassend persoonlijke manier waarop de game je tijdens elke sessie aanspreekt, met passende tips en vragen over je ervaringen. Bovendien zijn er genoeg manieren om het soort en de intensiteit van de oefeningen naar je eigen voorkeur aan te passen.

Het opbrengen van de motivatie om dat soort activiteiten vol te houden, is een veelgehoord probleem, bij uitstek met fitness. Juist daar maakt de game voor mij het verschil.

-

Sporten met je vrienden

De krachtigste prikkel voor mij zit ‘m echter in de optie om je activiteiten te vergelijken met die van je vrienden. Wie heeft er de afgelopen tijd gespeeld (en wie juist niet), en tot hoe ver is ieder gekomen? Door regelmatig te kunnen zien hoe lekker m’n vrienden bezig zijn, kan ik mezelf ook gemakkelijker motiveren om bezig te blijven. Helemaal om daarna te sparren over onze ervaringen, zoals het collectief vervloeken van helse oefeningen zoals planken en ‘bergbeklimmen’. Haten op de sportschool is namelijk één ding, maar door dat met elkaar te doen én de deur niet uit te hoeven om de volgende keer weer aan de slag te gaan, ligt de drempel om bezig te blijven aantrekkelijk laag.

Ik beschouw Ring Fit Adventure dan ook niet zozeer als een game, maar als een fijne tool om sporten in m’n eentje veel leuker te maken. Wat dat betreft had Wii Fit me wellicht jaren geleden al kunnen aanzetten tot een sportieve levensstijl. Sinds april 2020 is hier in elk geval geen week voorbij gegaan zonder minimaal één flinke Ring Fit Adventure-sessie, aangevuld met hardlopen en (wanneer de beperkingen het toelaten) schermen. Case in point: dit najaar eindigde ik op het (lang uitgestelde) Nederlands kampioenschap schermen bij de beste achttien. Ring Fit Adventure was van essentieel belang om die fysieke training door het jaar heen vast te houden.

Na elke sportieve sessie, hetzij met een sabel, hardloopschoenen of de Ring-Con, voel ik de voldoening en verdwijnen zelfs de donkerste wolken uit m’n hoofd. Nu snap ik helemaal wat mensen bedoelen als ze zeggen dat ze lekker bewegen om hun hoofd leeg te maken. Sporten? Ik kan en vooral wil niet meer zonder.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!