Review: Xiaomi’s XMI2701 en XMI3446
Nieuws

Review: Xiaomi’s XMI2701 en XMI3446

Als budgetvechter in de techwereld heeft Xiaomi inmiddels ook het vuur geopend op gamemonitoren. De XMI2701 belooft toegankelijke 1440p-luxe en de XMI3446 verlaagt de instapdrempel voor een ultrabrede gamemonitor. Met competitieve specificaties voor behoorlijk betaalbare prijzen dient men wel enkele gebreken voor lief te nemen.

Wat beide Xiaomi-monitoren direct siert is de algehele stijloverweging. In tegenstelling tot veel eerdere gamevaandels kiest Xiaomi een subtiel en vooral doelgericht jasje. Beide monitoren worden geleverd op ingetogen maar stevige standaarden, met nog aardig wat verstelbaarheid. De twee schermen zijn prettig te draaien en te kantelen; het 27-inch model laat zich ook in hoogte verstellen en kan een kwartslag kantelen. In alles voelt de bouwkwaliteit voldoende, met een prettige rigiditeit bovendien. 

Conclusie Xiaomi XMI3446

Met Xiaomi’s XMI3446 krijg je waar je voor betaalt. De monitor belooft een wqhd-resolutie op 144 hertz voor een prikkie, maar het scherm presteert op veel fronten onder de maat. Met behoorlijke beeldartefacten en onevenredige verlichting oogt deze ultrawide monitor verre van premium.5,555

  • Pluspunten

  • Ultrabreed op budget, chique en verstelbaar standaard

  • Minpunten

  • Ghosting duidelijk merkbaar, VA-paneel is niet even(redig) verlicht, onhandige besturing en on-screen display

Beide standaarden helpen nog enigszins kabels te verdoezelen, maar slagen daar door de minimalistische bouw maar gedeeltelijk in. De lage doorvoer van het XMI2701-standaard hangt vol in het zicht, terwijl de kabelgoot achterop de XMI3446 al bijna te krap voelt voor het minimale aantal van twee kabels. 

Met behulp van alternatieve monitorarmen of -beugels zijn die tekortkomingen te verhelpen. De twee monitoren komen beide met compatibiliteit voor gestandaardiseerde vesa-beugels, respectievelijk de 75 mm- en 100 mm-standaarden. Zeker in het geval van een ultrawide monitor is die luxe lang niet altijd een zekerheid, maar Xiaomi biedt het hier alsnog aan. 

Los van voetstuk of beugels ogen beide schermpanelen strak. Zeker bij het brede 34 inch-model siert het gebrek aan overdreven dikke bezels. Echt randloos zijn de schermen niet, maar de kaders ogen dun genoeg. Met een minimalistisch logo en dito opstartscherm en interface doen de monitoren hun best niet op te vallen. Vooral de beelden moeten spreken, niet het scherm. Xiaomi’s ontwerp onderstreept dat op gepaste wijze.

Gedegen I/O en luxe, vooral gezien de prijs 

Wat betreft video-invoer komen Xiaomi’s monitoren met een redelijk aanbod. De XMI3446 biedt tweemaal hdmi 2.0 en tweemaal DisplayPort 1.4; het kleinere 27 inch-broertje doet het met eenmaal DisplayPort 1.4. In beide gevallen verhouden die keuzes zich prima tot de beeldspecificaties en de verlaagde instapdrempels.

©GMRimport

Zo besparen Xiaomi’s monitoren ook op het integreren van luidsprekers. Gezien de vaak erbarmelijke kwaliteit zijn veel gamers die toch liever kwijt dan rijk. Wel wordt een 3,5 mm audiojack steevast inbegrepen voor eventuele audio-uitvoer van de hdmi-kanalen. 

De XMI2701 biedt daarbovenop nog tweemaal usb-doorvoer, waar het bredere model die weer wegbezuinigt. Xiaomi doet op veel fronten niet aan overdadige en soms overbodige weelde, wel aan doelgerichte focus. Het aanbod in I/O gaat in beide gevallen prima samen met de schappelijke vraagprijzen en beoogde gebruiksscenario’s.

Onhandige on-screen operaties 

Het geven en nemen keert terug in Xiaomi’s besturing van de twee monitoren. Beide modellen komen met een relatief simpel on-screen display (OSD), wat nipt voldoet in mogelijkheden, maar gruwelijk achterhaald voelt wat betreft besturing. 

Xiaomi breekt de op gamers gerichte standaard van een besturingspookje achterop en pakt uit met een vijftal losse knoppen. De XMI2701 plaatst die toetsen nog enigszins logisch onderop het schermkader; de XMI3446 verbergt ze ongemakkelijk hoog op de áchterzijde van het paneel. Ook gamers die dicht op de monitor zitten moeten op de tast de juiste knopjes vinden, met al het gehannes van dien. 

©GMRimport

Voor een doorsnee kantoorgebruiker voldoet deze oplossing misschien, maar gamers zijn aanzienlijk meer hands-on met hun schermen. Wie snel profielen wil wisselen of de responsiviteit op wil krikken, moet bij Xiaomi aardig wat moeite doen. In het vervolg mag de fabrikant het pookje gerust afkijken van de concurrentie. Dat zou ons allen ten goede komen.

Eenmaal aangekomen bij de achterliggende paneeltechnologie vallen de twee schermen wel in hun geheel eigen categorieën. Het 27 inch-model houdt vast aan de huidige trends met een vlot IPS-paneel, waar Xiaomi’s eerste brede en gebogen gamemonitor de VA-technologie verkiest, nota bene een in populariteit afnemend paneelsoort. 

Niet het zuiverste VA-paneel 

Hier komen de duidelijkste gebreken van beide monitoren om de hoek kijken. Bij de duurdere XMI3446 in het bijzonder springen die duidelijker in het oog. Met VA is het scherm zeker van een prettige kijkhoek en voldoende contrast (3000:1), maar het trapt ook vol in de aloude valkuilen van de technologie.

Het VA-paneel maakt zich — vooral met de vlotte 144 hertz verversing — behoorlijk vuil aan ghosting-artefacten, waaronder voornamelijk het smearing-verschijnsel. Wanneer donkere pixels snel moeten schakelen naar lichtere tinten, kunnen ze kortstondig de tinten ertussenin achterlaten. Even door een artikel zwiepen op een donkere achtergrond resulteert al snel in rare vegen over je gezichtsveld, waarin talloze pixels pas een seconde later volledig ‘opgevuld’ worden. Dat soort neveneffecten doen de vloeiende 144 hertz-vertoning weer grotendeels teniet.

©GMRimport

Xiaomi probeert dit, net als veel concurrenten op VA-technologie, te verhelpen met scherminstellingen als ‘Dynamic Luminous’ en lichtere gamemodi. De donkerste tinten worden hierbij flink verhelderd en de responsiviteit wordt net wat opgekrikt, waardoor de vegen minder opvallend afsteken. Het resultaat laat voor nieuwkomer Xiaomi te wensen over: ook met een aanzienlijk minder imposant contrast blijft veel schermsmerigheid staan, vooral bij dag-tot-dag bezigheden. In een lichte avonturengame zullen die artefacten minder opvallen, maar de smearing is vaker merkbaar dan gewenst. 

Dat de achterliggende schermverlichting ook niet altijd evenredig spreidt, helpt het totaalplaatje allerminst. In het donker ‘bloedt’ de verlichting flink door de schaduwregionen, wat vooral bij de schermranden een merkbare waas oplevert. Gezien het verlagen van de instapdrempel voor een dergelijk scherm zijn dat allemaal begrijpelijke gebreken, maar zij die snelle én zuivere pixels zoeken mogen bij Xiaomi de verwachtingen omlaag schroeven.

IPS op niveau, maar niet van de hoogste plank 

Het verlagen van verwachtingen is minder relevant voor Xiaomi’s eerste 2k-gamescherm. Deze monitor wil veel 1440p-prestaties bieden voor net dat beetje minder, door op een aantal minieme punten in te leveren. Het betaalbare IPS klokt hier een behoorlijke 165 hertz aan beeldverversing, waartegenover een iets tragere responstijd van 4 milliseconde (GtG) staat. 

Met ‘Intelligent Motion Blur Control’ (IMBC) meent Xiaomi alsnog 1 milliseconde responstijd te kunnen behalen, maar echt snappy voelt het niet in vergelijking met echte competitieschermen. Net dat beetje meer beeldverversing boven de 144 hertz biedt een prettige luxe, maar de monitor is bij lange na niet de snelste in zijn klasse. Het scherm oogt vloeiend genoeg voor avonturengames, maar mist mogelijk dus enige responsiviteit in competitieve schiet- en racespellen. 

Qua helderheid doet het paneel wat het moet doen. Een piekhelderheid van 400 nits en een contrastratio van 1000:1 gunnen het scherm weinig uitzonderlijke impact, maar Xiaomi gaat daarentegen wel een stukje verder in kleurrealisme. Met 95 procent dekking van het DCI-P3 kleurengamma en fraaie fabriekskalibratie oogt het paneel realistischer dan menig gamemonitor. Ook het bewerken van foto’s en videomateriaal kan prima op dit display. 

©GMRimport

Wel weer jammer aan de XMI2701 is de beperkte hdr-weergave. Ondanks de vermeende DisplayHDR 400-certificatie komt de monitor niet lekker uit de verf op het bredere kleurenspectrum. Het 8-bit paneel (+ FCR) ontbreekt aan extra tinten, terwijl de beperkte helderheid weinig nuance aan het beeld toe weet te voegen. Zij die van hdr-content willen genieten kunnen die content beter afbeelden op een helderder paneel, het liefst op minstens 10-bit en met net dat beetje meer helderheid. 

Twee toegankelijke instapmodellen 

Beide schermen blijven desalniettemin overeind staan als gedegen budgetopties. Met de lagere prijs komen absoluut enkele concessies, zij het geen onbehoorlijke. Zowel de XMI2701 als de XMI3446 zijn zeker niet de snelste in hun soort, maar verlagen wel mooi de instapdrempel voor hun respectievelijke beeldbeloftes. Dat de beeldkwaliteit niet op alle fronten excelleert of dat de besturing nog wat achterhaald blijkt, is dan nog prima te overzien.

Wat Xiaomi zonder meer door mag zetten, is het strakke en doelgerichte design. Zeker in het segment van budgetvriendelijke gameproducten steekt Xiaomi’s sobere stijl chique af. Nergens is sprake van schreeuwerige stijlelementen of betwijfelbare, vaak overbodige features. De schermstandaarden ogen subtiel, maar voelen alsnog stevig en voldoende verstelbaar. Die ontwerpfilosofie zien we juist in het lagere en middelhoge prijssegment met liefde vaker terug.

Oké
Conclusie

Xiaomi’s eerste 2k-gamingmonitor is een budgetmodel met begrijpelijke gebreken. De ietwat tragere responstijd en gelimiteerde helderheid blijken minder competitief dan gehoopt, maar voor veel gamers (alsmede content creators) op budget zullen de 165 hertz-prestaties alsnog voldoen.

Plus- en minpunten
  • Betaalbare 1440p-prestaties op 165 hertz, strak en functioneel ontwerp, bovengemiddeld kleurrealisme
  • Minder competitieve responstijden, matige hdr-weergave

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error