Review: Sony HT-A9 360 Spatial Sound Mapping System
Nieuws

Review: Sony HT-A9 360 Spatial Sound Mapping System

Het HT-A9 Home Theater-systeem van Sony is een onconventioneel systeem met een grote flexibiliteit. In plaats van een centrale soundbar krijg je vier losse speakers die gezamenlijk een geluidswereld om je heen creëren.

Sony HT-A9

Sony SA-SW3

Verbinding:


Surround sound:

Subwoofer:

Extra's:

 €2000,-

 €363,-

Hdmi, minijack (aux), bluetooth 5.0 en wifi 

Dolby Atmos

Ja, optioneel

n.v.t.

We hebben ook de HT-A9 in combinatie met de SA-SW3 van een losse beoordeling voorzien:

HT-9A + SW3 Subwoofer

  • Pluspunten

  • Immersie, geluidsveld, flexibiliteit in plaatsing, eenvoudig aan te sluiten

  • Minpunten

  • Prijs, hoog bij stemmen soms te overdreven

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

Sony noemt het zelf een 360 Spatial Sound Mapping System. Het systeem is volledig compatibel met Dolby Atmos- en Dts:x-content. Dit doet het HT-A9-systeem door ’fantoomspeakers’ te creëren. Eigenlijk probeert dit systeem je brein dus een beetje voor de gek te houden door de vier verschillende speakers samen te laten werken. Zo moet het systeem de suggestie wekken dat er meer speakers in de kamer zijn, onder andere boven de luisteraar.

Er zijn meerdere systemen die naar de omgeving luisteren en daarop hun eigen klank aanpassen en perfectioneren, maar het HT-A9-systeem met vier losse speakers is vooralsnog de enige in zijn soort. Het is bepaald geen goedkoop systeem. Nog niet zo lang geleden keken we al naar de Sony HT-A7000-soundbar met bijbehorende subwoofer en achterspeakers, en het HT-A9-systeem bevindt zich - met zijn 2000 euro - in dezelfde prijscategorie. Daarvoor zit de SW3- of SW5-subwoofer van Sony er niet bij inbegrepen. De consequenties daarvan bespreken we later. Eerst kijken we naar wat je precies in huis haalt voor die 2000 euro.

Bouwkwaliteit

Daarover kunnen we behoorlijk kort zijn: vier cilindervormige, grijswitte speakers en een zwart kastje dat dient als centraal verbindingspunt. De speakers zijn overigens alleen verkrijgbaar in het grijswit. Hoewel ze redelijk neutraal ogen, valt het waarschijnlijk niet bij iedereen in de smaak.

Alle vier de luidsprekers beschikken over twee aparte woofers, een soft-dome tweeter en twee microfoons. Het geheel wordt aan de voor- en bovenkant beschermd middels een wit metalen grille en de rest van de behuizing is gemaakt van hard plastic. Dat zorgt ervoor dat de speakers niet ongelofelijk zwaar zijn. Elke individuele speaker verbindt draadloos met het centrale, zwarte kastje, maar ze hebben wel allemaal hun eigen stroomtoevoer nodig.

De ingebouwde microfoons zijn er uiteraard zodat het systeem zich kan aanpassen op de ruimte, maar het HT-A9-systeem is daarnaast ook compatibel met diverse smart speakers en kan zo spraakopdrachten ontvangen. Het centrale kastje zorgt voor alle verbindingen en heeft naast twee hdmi-poorten ook een aantal draadloze verbindingsopties. Zo is het systeem compatibel met Bluetooth 5.0 en kun je het draadloos, dan wel via de ethernetpoort op het zwarte kastje, aansluiten op je wifi-netwerk. 

Compatibiliteit en modi

Het HT-A9 betreft zoals gezegd een Dolby Atmos-compatibel systeem, maar uiteraard weet hij met veel meer formats raad: Dolby Digital (Plus), True HD en diverse Dts-varianten zijn allemaal af te spelen. Daarnaast heeft het zwarte, centrale kastje een ingebouwde ChromeCast. De hoeveelheid hdmi-poorten en het ontbreken van de optical poort valt wel tegen. De eerder genoemde HT-A7000-soundbar beschikt over twee hdmi 2.1-poorten en sluit daarmee perfect aan bij next-gen consoles. Dat is met dit HT-A9-systeem op dit specifieke punt helaas niet het geval.

Net als veel Sony-producten heeft ook het HT-A9-systeem een aantal afluistermodi. Uiteraard zijn er een Cinema-, Music-, Voice en de Standard-modus. De meest interessante, inschakelbare modus is echter Immersive AE. Deze modus vormt stereomateriaal om tot surround sound-geluidservaring waarbij zelfs de omhooggerichte speakers worden betrokken. Zo kun je ook muziek compleet kamervullend maken.

De luisterervaring optimaliseren doet het systeem, na een druk op de knop, volledig automatisch en het is binnen een minuut of twee geregeld. Alle vier de speakers spelen een aantal vreemd klinkende geluiden af om zo ruimte enigszins in kaart te brengen. Het optimalisatiesysteem werkt heel erg goed. Je kunt de vier speakers - mits je min of meer een vierkant aanhoudt - echt in de vreemdste posities zetten. Uiteraard hebben we even de extremen opgezocht: zelfs voor onderlinge hoogteverschillen en onevenredige stereoplaatsingen weet het systeem behoorlijk te compenseren.

De klank en de modi

Daarmee komen we bij het belangrijkste aspect van dit systeem: de klank. Het eerste dat opvalt bij het beluisteren van muziek, is dat het optimaliseren van het systeem in een ruimte een groot, positief effect heeft op de lokalisatie van het systeem. Voornamelijk het midden van het stereobeeld is ongelofelijk precies. Bij een daadwerkelijk soundbar is dit natuurlijk eenvoudig: vaak zit er simpelweg een speaker pontificaal middenin de soundbar. Maar het is niet altijd even eenvoudig om met twee luidsprekers een zeer precies midden te creëren. Dat doet het HT-A9-systeem heel knap.

Dat zorgt ervoor dat vocalen rustig en mooi in het midden van de setup worden weergegeven. Wat wel opvalt, is dat het systeem soms te schel klinkt. Enerzijds is dit te wijten aan het feit dat er simpelweg iets te veel hoge frequenties worden weergeven, anderzijds wordt dit extra benadrukt doordat het systeem behoorlijk tekort schiet in het weergeven van lage frequenties. Bij het uitpakken en opstellen van het systeem waren er al de nodige vraagtekens: hoe gaan deze vier toch behoorlijk kleine kastjes voorzien in stevig sublaag? Dat is immers kenmerkend en eigenlijk ook wel essentieel voor de filmische ervaring van de Dolby Atmos-content waar het systeem voor bedoeld is. Het antwoord daarop is dus helaas dat het dat niet Doet.

Het HT-A9-systeem lijkt in die zin behoorlijk op de HT-A7000-soundbar: beide geven eigenlijk te weinig laag weer zonder de externe subwoofer die je - in beide gevallen - los aan moet schaffen. Mét de SW3-subwoofer die we ook aansloten in combinatie met de HT-A7000, klinkt ook het HT-A9-systeem een stuk meer gebalanceerd. Hoewel het systeem niet oorverdovend hard kan, weet het toch behoorlijk wat dynamiek in muziek te leggen. Het inschakelen van de AE-modus zorgt daarnaast voor een hele grootse luisterervaring, waar wel een met weinig precisie in de lokalisatie.

Die grootsheid is echter precies wat het HT-A9-systeem heel goed kan. Dat maakt de weergave van dit systeem (mét externe subwoofer) heel erg geschikt voor gaming. Omdat je zo flexibel kunt omspringen met de plaatsing van de luidsprekers, is het daarnaast in heel veel verschillende ruimtes te gebruiken. Zo kun je kleine en grote ruimtes echt laten leven met deze speakers.

De lokalisatie is zoals gezegd vooral naar het midden toe heel scherp, maar aan de zijkanten, in de breedte en de hoogte wat minder. Dat maakt dat het systeem zich voornamelijk heel goed leent voor casual gaming en grootse openwereldgames. Een potje co-op Fifa op de bank voelt nóg meeslepender en games als Red Dead Redemption 2 en Horizon Zero Dawn komen goed uit de verf. In deze openwereldgames merk je vooral dat je onbewust veel meer opgeslokt wordt in de spelwereld. De immersie met dit systeem is echt heel erg groot en het filmische effect van sommige in-game scènes wordt extra versterkt.

Concluderend

De HT-A9 is een systeem dat ongelofelijk veel immersie biedt, maar wat voornamelijk uitblinkt in flexibiliteit. Je kunt het systeem echt in elke mogelijke ruimte kwijt en het weet dankzij de ingebouwde technieken zelfs in vreemde situaties een immersieve luisterervaring neer te zetten. Daarbij is het wel noodzakelijk dat je een van Sony’s externe subwoofers aanschaft. Zonder subwoofer klinkt het systeem namelijk veel te dun en daarmee valt ook direct de immersieve ervaring in het water. Dat is dan ook de grootste kanttekening bij de HT-A9: de niet-inbegrepen subwoofer is essentieel om dit toch al extreem dure systeem echt tot zijn recht te laten komen. Vandaar net als bij de HT-A7000 twee cijfers: een voor het systeem met, en een voor het systeem zonder subwoofer.

Voor een uitgebreid overzicht van alle technische specificaties betreffende dit product verwijzen we je graag naar de website van Sony, of bekijk de officiële handleiding.

Oké
Conclusie

De HT-A9 biedt ongelofelijk veel mogelijkheden en compatibiliteit. Ook met de bouwkwaliteit is het uitzonderlijk goed gesteld. Daar staat tegenover dat hij te weinig sublaag weergeeft en het hoog in sommige gevallen te schel is. De soundbar alleen maakt zijn prijs dan ook niet geheel waar. Met de subwoofer en achterspeakers erbij verandert de balans totaal en tovert het systeem je volledige kamer om tot spelwereld.

Plus- en minpunten
  • Flexibiliteit in plaatsing, eenvoudig aan te sluiten
  • Prijs, veel te weinig laag, hoog bij stemmen te overdreven

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Scifigame The Alters komt pas in eerste kwartaal van 2025 uit
Nieuws

Scifigame The Alters komt pas in eerste kwartaal van 2025 uit

Spel verschijnt op Xbox-consoles, pc, Game Pass en PS5

11 Bit Studios heeft de scifi-survivalgame The Alters uitgesteld: in plaats van dit jaar verschijnt het spel ergens in het eerste kwartaal van 2025.

11 Bit Studios-directeur Przemyslaw Marszal laat weten dat de extra tijd nodig is om er zeker van te zijn dat het spel geen tekortkomingen kent op release.

The Alters is een scifi-game waarin hoofdpersoon Jan Dolski als enige een crash op een buitenaardse planeet overleeft. In zijn eentje lukt het hem niet om de basis draaiende te houden, maar hij vindt een grondstof waarmee hij zichzelf kan klonen. De klonen zijn niet helemaal hetzelfde als hij: ze hebben ergens in zijn leven een andere keuze gemaakt, waardoor hun levensverhaal zich afsplitste van de 'echte' Jan.

The Alters komt naar Xbox Series X en S, Xbox One, pc (Steam, Epic Games Store, GOG, Microsoft Store), Xbox Game Pass en PlayStation 5. Hieronder is een eerder verschenen trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Populaire Switch-emulator Ryujinx offline op aanvraag van Nintendo
Nieuws

Populaire Switch-emulator Ryujinx offline op aanvraag van Nintendo

Ook YouTubers die beelden van geëmuleerde games plaatsen moeten oppassen

De populaire Switch-emulator Ryujinx is offline gehaald nadat Nintendo de maker van de emulator eerder deze week heeft benaderd.

Hoewel een officiële reden voor het offline halen van de emulator niet is gegeven, claimt een van de mensen die aan de emulator werkte dat hoofdontwikkelaar gdkchan afgelopen maandag een overeenkomst van Nintendo ontving.

Door die overeenkomst te tekenen, moest al het werk aan de emulator stop worden gezet en de volledige controle over de emulator worden weggegeven. Hoewel de rest van het team vooralsnog niet is verwittigd over wat er met de overeenkomst is gedaan, spreekt het feit dat de emulator nu niet meer te downloaden valt boekdelen.

De emulator kan dan ook niet meer via de officiële website worden gedownload. Ook de GitHub-pagina van Ryujinx is offline gehaald. Met Ryujinx konden mensen Switch-games op pc en pc-handhelds spelen. Er werd ondertussen ook aan een versie voor iOS en Android gewerkt.

Nintendo maakt dit jaar sowieso werk van het elimineren van emulators van diverse consoles van het bedrijf. Zo werden Citra en Yuzu afgelopen maart al offline gehaald nadat de maker schikte in een rechtszaak met Nintendo. Dit ging als een schokgolf door de emulator-scene, waarna diverse andere emulators offline werden gehaald.

Overigens blijft het niet bij Nintendo's strijd tegen emulators: het bedrijf gaat volgens diverse YouTubers ook achter mensen die beelden delen van geëmuleerde Nintendo-games aan. Populaire YouTuber Retro Game Corps, die retroconsoles waarmee games geëmuleerd kunnen worden recenseert, geeft aan dat Nintendo hem diverse 'copyright strikes' heeft gestuurd in verband met zijn video's.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe details over geannuleerde Halo-battle-royale-game gelekt
Nieuws

Nieuwe details over geannuleerde Halo-battle-royale-game gelekt

De game of modus zou inmiddels zijn geannuleerd

Er zijn nieuwe details gelekt over een mogelijke Halo-game binnen het battle royale-genre die hoogstwaarschijnlijk is geannuleerd.

Sinds 2022 gaan er al geruchten over het project, dat mogelijk als losstaande game uit had moeten komen of als modus aan Halo Infinite had moeten worden toegevoegd. Begin dit jaar gingen er vervolgens geruchten dat het project inmiddels was geannuleerd.

YouTuber Rebs Gaming claimt met een voormalige ontwikkelaar van het project te hebben gepraat, en deelt deze info in onderstaande video. Het project, dat intern eerst bekendstond als Project Tatanka en daarna als Project Ekhert, zou zijn geannuleerd vanwege een focus op het volgende hoofddeel in de Halo-reeks en vanwege de afnemende populariteit van het battle royale-genre.

Volgens de YouTuber hield ontwikkelaar 343 Industries wekelijks speeltests met de game. Spelers zouden via de ODST-pods op een map op de Zeta Halo-ring worden gedropt, welke uit meerdere fragmenten zou bestaan. Spelers zouden op deze map verschillende items en schilden kunnen oppakken en diverse 'minimissies' kunnen klaren. Gedurende potjes zouden Pelicans over de map vliegen en voertuigen zoals Warthogs en Falcons droppen.

Officieel is er nooit een battle royale-game binnen de Halo-franchise aangekondigd, dus al het bovenstaande is dan ook niet officieel bevestigd. Begin dit jaar bleek al uit diverse LinkedIn-profielen dat de nieuwe Halo waarschijnlijk al minstens sinds 2022 in ontwikkeling is.

Vorig jaar vielen er ontslagen bij Microsoft, waaronder bij 343 Industries. Studiohoofd Pierre Hintze verzekerde fans kort daarna dat men bij 343 aan de Halo-reeks blijft werken. "343 Industries blijft doorgaan met het ontwikkelen van Halo, nu en in de toekomst, waaronder epische verhalen, multiplayer en meer dan de dingen die Halo geweldig maken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!