Remnant: From the Ashes smelt het gamedecennium samen
Reviews

Remnant: From the Ashes smelt het gamedecennium samen

Remnant: From the Ashes is bepaald geen spel dat zichzelf verkoopt. De game oogt in trailers, maar ook tijdens de eerste uurtjes spelen als de zoveelste grauwe co-op-shooter die weinig te zeggen heeft. En dan heet het spel ook nog eens ‘Remnant: From the Ashes’. Het is alsof ontwikkelaar Gunfire Games het zichzelf zo moeilijk mogelijk probeert te maken.

Ja, je kunt Remnant: From the Ashes ook in je uppie offline spelen, maar doe dat niet. Alle plezier schuilt in het samenspel met maximaal twee andere spelers via een online netwerk. Toch kent Remnant weinig echte co-op-mechanieken, zoals in bijvoorbeeld Gears of War, maar omdat de actie snel kan escaleren en sommige tegenstanders ontzettend taai zijn, wordt samenwerken al snel een tweede natuur. Ook belangrijk om te weten: als je meespeelt in de sessie van een andere speler worden alle items die je vergaart meegenomen naar je ‘eigen game’, maar boek je in dat geval geen progressie in het verhaal.

Potpourri van games

Dat is geen luiheid of onkunde van de ontwikkelaar. Het heeft allemaal van doen met de unieke opzet van Remnant. Als je begint aan de hoofdverhaallijn genereert de game een missiestructuur. Omdat de game iedereen een net iets andere route naar het einde voorlegt, is het ‘meenemen van missieprogressie’ na een co-op-potje praktisch onmogelijk. Iedere playthrough is immers anders geordend. Alleen belangrijke plotpunten komen overeen. Het toffe aan die opzet is dat de game zich daardoor goed leent voor nóg een speelsessie nadat je ‘m hebt uitgespeeld. Stel dat jij en een vriend de game twee keer uitspelen, eerst bij de één en daarna bij de ander, dan hebben jullie de tweede keer waarschijnlijk andere mensen gesproken, door anders ingedeelde dungeons gelopen en andere baasgevechten gehad.

Ja ja, roguelikes doen dat al jaren. Klopt. ‘Leentjebuurspelen’ is Remnant niet vreemd. Het spel is een soort potpourri van alle populaire genres en games die we de afgelopen tien jaar langs hebben zien komen. Het zoeken van dekking doet aan Gears of War denken, het samenspel aan Destiny en de skills die je vergaart kennen we uit zo’n beetje iedere recente shooter met rpg-elementen. Normaal gesproken gaan dan de alarmbellen rinkelen, maar Remnant slaagt erin om alle genres samen te smeden tot een coherent geheel. Hoewel het overduidelijk is welke elementen uit welke games komen, zit dat het spel nooit echt in de weg. Dat komt ook omdat de meest dominante inspiratie als een soort van kapstok fungeert: alles is opgehangen aan een Dark Souls-achtige spelstructuur.

Remnant: From the Ashes is geen perfect samenraapsel van bestaande genres; daar is het verhaal te matig voor

-

Nee, je vergaart geen souls en de repercussies voor doodgaan zijn nihil, maar er zijn kampvuurtjes, je hebt een healing-flask, er zijn eindbaasgevechten met van die mistige muren, patroonherkenning bij vijanden speelt een belangrijke rol én er is een duidelijke hub-wereld waarin je items kunt upgraden en met belangrijke personages praat. Bovendien kan de game met name tijdens eindbaasgevechten ontzettend moeilijk zijn. Voor wie Souls-games heeft gespeeld is het ritme van de gameplay-cyclus dan ook herkenbaar. Voor je het weet leg je je teamgenoten voor om ervaringspunten te grinden om sterker voor de dag te komen in bijvoorbeeld een eindbaasgevecht.

Die gevechten zijn intens en de hoogtepunten van de game. Misschien wel de grootste verrassing is dat Remnant: From the Ashes een ontzettend intuïtief actiespel is, met schietactie die echt niet voor populaire, gelijksoortige shooters onderdoet. De animaties lopen goed in elkaar over, de besturing is vloeiend, skills zijn gemakkelijk in te zetten en hoewel er niet heel veel wapens zijn, is er meer dan genoeg keuze om je speelstijl op aan te passen. De wapens hebben echt impact en voelen erg goed aan. Bovendien kun je ieder wapen voorzien van een Weapon Mod. Die speciale wapenkrachten kun je kopen bij npc’s of bemachtigen in de spelwereld. Ze zijn zeer uiteenlopend en van grote invloed op je speelstijl.

Sommige Weapon Mods laten je hulpjes oproepen, zoals zwevende plasmaschietende schedels, maar het kan evenzeer handig zijn om te kiezen voor een tijdelijke boost van je uitrusting of schade-output. Remnant geeft je echt het gevoel dat je met meer dan één speelstijl succesvol kunt zijn. Wat dat betreft lijken de wapens ook redelijk in balans. Een sluipschuttersgeweer vereist een andere speelwijze dan de granaatwerper, maar de een is niet overduidelijk beter dan de ander.

Remnant is een grote verrassing

Mocht je nu denken dat Remnant simpelweg Dark Souls is met invloeden van andere games: ja en nee. Tijdens het vechten is Remnant veel vergeeflijker en de confrontaties zijn veel minder puntje-precies. Omdat je beschikt over geweren zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden om op afstand te blijven of de confrontatie uit de weg te gaan. Ten opzichte van zijn grootste inspiratiebron(nen) laat Remnant vooral steekjes vallen in verhaalvertelling. Remnant: From the Ashes wil het verhaal niet vertellen met details of met de omgeving, maar met dialoog. Dat moet kunnen, maar helaas is de dialoog erg matig geschreven.

Er wordt met zoveel jargon gegooid dat het verlangen om het verhaal te volgen al na een uur spelen in de prullenbak verdwijnt. Het overkoepelende verhaal (er is een kracht die de wereld bedreigt) kan dan ook niet echt boeien. In die zin leunt je drive om verder te spelen echt geheel op de gameplay. Dat is niet erg, maar wel belangrijk om te weten. Overigens zijn er wel degelijk momenten dat interactie met computergestuurde personages leuke momenten oplevert. Door met de juiste personen te praten (of juist niet), kun je bijvoorbeeld gevechten met tussenbazen of bazen in zijn geheel overslaan. Zulke momenten zijn redelijk schaars, maar als je eenmaal weet dat ze bestaan, ben je continu naar zulke buitenkansjes op zoek.

Remnant: From the Ashes is geen perfect samenraapsel van bestaande genres; daar is het verhaal te matig voor. Maar hoe de verschillende genres elkaar complimenteren is tamelijk zeldzaam. Met zoveel verschillende populaire invloeden is Remnant: From the Ashes een soort best-of-collectie van dit gamedecennium. Dat zo’n mengelmoes een van de leukste games van het jaar oplevert is misschien niet heel verrassend, maar wel dat Remnant: From the Ashes die game blijkt.

Remnant: From the Ashes is verkrijgbaar voor Xbox One, PlayStation 4 en pc. De game is getest op een PlayStation 4 Pro.

Uitstekend
Conclusie

Remnant: From the Ashes speelt leentjebuur bij heel veel populaire games, maar staat dankzij goede schiet- en co-op-actie geheel op zichzelf.

Plus- en minpunten
  • Speelt heerlijk, herspeelbaarheid, erg vermakelijke co-op
  • Zwak verhaal, komt traag op gang

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Life is Strange: Double Exposure-trailer heeft een true crime-sfeertje
Nieuws

Life is Strange: Double Exposure-trailer heeft een true crime-sfeertje

Game komt op 29 oktober naar PS5, Xbox Series en pc

Een nieuwe trailer van het aankomende Life is Strange: Double Exposure geeft de game een true crime-achtig sfeertje mee.

Max - bekend uit het origineel - keert in deze nieuwe Life is Strange-game terug. Inmiddels studeert ze aan Caledon University en heeft ze aan haarzelf beloofd nooit meer haar speciale krachten waarmee ze de tijd kan terugspoelen te gebruiken.

Ondanks dat komt ze in Double Exposure in een parallelle tijdlijn terecht terwijl ze de dood van haar vriendin Safi onderzoekt. In deze andere tijdlijn leeft ze nog. Het feit dat Max de dood van haar vriendin onderzoekt, is natuurlijk een perfect recept voor een trailer die inspeelt op het populaire true crime-genre.

Life is Strange: Double Exposure verschijnt op 29 oktober voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en op een later moment ook op Nintendo Switch.

Jacco Peek ging onlangs al aan de slag met de game en schreef een preview: "Het is echter vooral de sfeer die Double Exposure zo prettig maakt. Life is Strange waardeert de kalme momenten van het leven als geen ander, en de stem van Hannah Telle die terugblikt op Max’ recente herinneringen doet behoorlijk terugdenken aan het eerste deel. Bovendien vraagt de game aan spelers welk einde ze in het eerste deel kozen (het opofferen van Chloe of Arcadia Bay) en neemt dat gedurende de rest van de game in acht."

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Arkane Studios-artwork toont illustratie van Blade
Nieuws

Nieuwe Arkane Studios-artwork toont illustratie van Blade

Arkane werkt al enkele jaren aan de game rondom het comic-personage

Arkane Studios heeft iets meer informatie en artwork van de aankomende Blade-game waar de studio aan werkt gedeeld.

Dat deed de studio in een blogpost waarin wordt gevierd dat Arkane vijfentwintig jaar bestaat. Daarin vertelt co-creative director Sébastien Mitton het volgende over eerder verschenen en toekomstig werk van de studio:

"Deze projecten bewijzen dat verhaalvertelling, gameplay en kunst samen adembenemende magie kunnen creëren - een belangrijk onderdeel van het DNA van onze studio." Hij laat daarbij weten dat hij niet kan wachten om "niet in kaart gebrachte dimensies van onze kunst" te verkennen met Blade. Hij belooft dat Arkane "de grenzen van innovatie en creativiteit blijft verleggen".

Onderaan de blogpost is artwork te zien waarop allerlei games van Arkane samenkomen. Linksboven in de artwork is ook een schets van Blade te zien. Dat is meteen de beste blik die fans tot nu hebben gekregen van Arkane's versie van het comic-personage, aangezien eerder uitgekomen artwork alleen de achterkant van het personage toonde en Blade niet te zien was in de aankondigingstrailer.

Blade werd afgelopen december aangekondigd. De third-person actiegame gaat zich afspelen in een gedeelte van Parijs dat onder quarantaine valt tijdens een bovennatuurlijk noodgeval. Vampiers zijn namelijk ten tonele verschenen en het is aan Blade om inwoners van Parijs veilig te stellen.

Het is nog niet bekend wanneer en op welke systemen Blade verschijnt, al is het waarschijnlijk dat hier in ieder geval Xbox Series X en S en pc onder vallen. Arkane maakt tegenwoordig onderdeel uit van Microsoft, maar dat bedrijf geeft steeds vaker games uit op andere platforms - waaronder Indiana Jones and the Great Circle, net als Blade een game gebaseerd op een licentie die eigendom is van Disney.

Eerder dit jaar vond er een grootschalige ontslagronde binnen Xbox plaats, waarbij ook Arkane Austin - de ontwikkelaar van Redfall en Prey - werd gesloten. Blade is in ontwikkeling bij het team van de studio die nog wel in dienst is - Arkane Lyon.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Xbox Cloud Gaming laat je straks al je gekochte Xbox-games streamen'
Nieuws

'Xbox Cloud Gaming laat je straks al je gekochte Xbox-games streamen'

De feature zou in november voor Xbox Insiders worden uitgerold

Microsoft zou van plan zijn om de optie te introduceren alle gekochte Xbox-games via Xbox Cloud Gaming te streamen.

Dat claimt The Verge te hebben vernomen van bronnen die bekend zijn met Microsofts plannen. Xbox Cloud Gaming bestaat al geruime tijd en geeft Game Pass Ultimate-leden de mogelijkheid om een selectie aan games die daar op staan te streamen. Microsoft zou dit concept echter willen uitbrengen.

Het bedrijf zou hier aan werken onder de noemer 'Project Lapland', en het zou de bedoeling zijn dat er straks "duizenden" Xbox-games gestreamd kunnen worden via Xbox Cloud Gaming - zolang mensen deze games maar hebben aangeschaft.

In november zou men deze feature al beschikbaar willen stellen voor mensen die in het Xbox Insider-programma zitten, om na een testperiode dit volledig uit te rollen. Officieel heeft Microsoft op moment van schrijven deze feature nog niet officieel bevestigd.

Microsoft liet deze week ook al weten dat Amerikanen vanaf november direct via Android-toestellen Xbox-games kunnen kopen en spelen via de Xbox App. Dit na de uitspraak van de rechter in de rechtszaak tussen Epic Games en Google.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!