Review: Razer Kraken v3 Pro-gameheadset
Nieuws

Review: Razer Kraken v3 Pro-gameheadset

We hebben de href="https://gamer.nl/artikelen/hardware/de-razer-kraken-v3-gameheadset-review/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Kraken v3 </a>en de <a href="https://gamer.nl/artikelen/hardware/review-razer-kraken-v3-hypersense-gameheadset/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Kraken v3 Hypersense</a> al bekeken, maar de Pro-variant mag natuurlijk niet ontbreken. Deze headset heeft hetzelfde, vernieuwde haptics systeem aan boord als de Hypersense, maar is volledig draadloos.

Razer Kraken v3 pro

Verbinding:

Compatibiliteit:


RGB features:

Batterijduur: 

€200,-

Draadloos middels 2.4Ghz usb-a dongle, minjack

Volledig compatibel met Windows pc’s, beperkt compatibel met ieder platform met een minijack-ingang

Ja

11 uur met haptics en RGB aan,
44 uur zonder extra features

Je verbindt deze headset met een 2.4Ghz wireless usb-a dongle. Verder is deze Pro-variant grotendeels hetzelfde als de Hypersense-versie. De toegevoegde draadloze verbinding resulteert wel in een beduidend hoger prijskaartje: voor de Kraken v3 Pro tel je maar liefst 200 euro neer. 

Bouwkwaliteit

De Razer Kraken v3 Pro-gameheadset is heel stevig gebouwd. De hoofdband is bekleed met een dik kussen en een synthetische leervariant en vanbinnen verstevigd met metaal. Ook het volledige verstelmechaniek en de beugels die de oorschelpen op hun plek houden is gemaakt van ijzer. De oorschelpen zijn daarentegen van hard plastic, maar - mede vanwege het haptic systeem - behoorlijk massief. Ook zitten er in de zijkanten van beide schelpen een met rgb verlicht Razer-logo verstopt dat je via de software allerlei kleuren en verlichtingsvariaties mee kunt geven.

De dikke memory foam-kussens die de oorschelpen van hard plastic bekleden zijn aan de buitenkant voorzien van hetzelfde synthetische leer als de hoofdband, met een voering van een zachte sportstof. Ondanks dat de schelpen zo groot zijn, is de diepte van de oorkussens wel wat klein. Dat komt waarschijnlijk doordat het haptic systeem zoveel ruimte inneemt in de constructie. Dat zorgt ervoor dat deze grote headset in zijn draaggevoel toch wat klein aanvoelt. Hij is ondanks de grote oorschelpen daarnaast ook topzwaar. Het draaggevoel is dan ook even wennen, maar zeker niet oncomfortabel.

©GMRimport

Op de grote oorschelpen zijn behoorlijk wat knoppen en ingangen te vinden. Op de rechteroorschelp zit de knop die het haptic systeem bedient. De linkeroorschelp is een stuk voller. Er zijn drie ingangen: een voor de loskoppelbare microfoon, een usb-c-ingang om de gameheadset op te laden en een minijack-poort. Ook vind je aan de linkerkant de aan- en uitknop, het volumewiel en een muteknop voor de microfoon. In tegenstelling tot de Kraken v3 en v3 Hypersense die we recent bekeken, is de integratie van het volumewiel met het besturingssysteem hier niet aanwezig. Ook zijn er geen kleine tikjes te voelen op het moment dat je aan het volumewiel draait en dat maakt dat het knopgevoel in het geval van deze Pro-variant eigenlijk iets minder goed op orde is dan bij zijn goedkopere seriegenoten.

Uitstekend draadloos, een software bug en de microfoon

De Razer Kraken v3 Pro is hoofdzakelijk een draadloze headset. Je verbindt hem via een 2.4Ghz Wireless usb-a dongle. Dat maakt deze headset draadloos compatibel met Windows- en Mac-pc’s en PlayStation. Verbinden gaat met ieder genoemd platform vanzelf. De verbinding is zeer stabiel en kent vrijwel geen latency. Een kanttekening bij de draadloze verbinding is dat de batterijduur, mits je de rgb-verlichting en haptics constant wilt gebruiken, aan de korte kant is. Na elf uur is hij al leeg. Het is dan ook een minpunt dat je de headset niet kunt gebruiken terwijl hij aan het opladen is.

Als je alle extra’s van de software die de Kraken v3 Pro heeft wilt gebruiken, ben je gebonden aan een Windows-pc. Met de Synapse-applicatie kun je onder andere equalizers instellen, de kleur en het patroon van de rgb-verlichting veranderen en de THX Spatial Audio surround sound inschakelen. Vooral die laatste optie is een goede toevoeging. Deze surround sound is namelijk een van de meer subtielere varianten en voegt daarmee op een behoorlijk smaakvolle manier net wat extra ruimtelijkheid aan de klank toe, zonder overdreven verkleuring.

©GMRimport

Bij het verbinden met Mac-pc’s moet je opletten: als er bijvoorbeeld nog muziek aan het afspelen is terwijl je de headset middels de dongle verbindt, dan schiet het volume in één klap omhoog naar het maximum - zelfs als het volume op het moment van verbinden maar half open staat. Als je vervolgens het volume omlaag wil schroeven in het OS, blijkt dat het interne volume niet omhoog is gegaan. Met een druk op de knop verandert het volume dan ook weer naar het juiste niveau. 

Voordat we uitgebreid aan de gang gaan met het haptic systeem, moeten we de loskoppelbare microfoon nog even positief benoemen. Deze klinkt net als bij de Kraken v3 en v3 Hypersense namelijk uitstekend. De microfoon op de Pro-variant lijkt zelfs iets minder geknepen dan die van de twee goedkopere Kraken v3-modellen. Het is nog steeds geen optie voor de serieuze contentmaker, maar desalniettemin klinkt deze headsetmicrofoon behoorlijk rustig en wordt hij - zelfs als je enthousiast tegen je medespelers praat - nooit schel.

Haptics

Dan het haptics systeem. We keken hier in de reviews van de eerste twee nieuwe Kraken-gameheadsets al uitgebreid naar. De conclusie blijft min of meer hetzelfde: het haptics systeem is echt heel erg leuk. Bij deze nieuwe versie van het systeem kunnen niet alleen de linker- en rechteroorschelp afzonderlijk trillen, waardoor het kan helpen met de lokalisatie, er zijn ook verschillende trilfrequenties. Grote explosies hebben dus een beduidend ander effect dan de terugslag van een machinegeweer of het optrekken van een auto.

Dat zorgt ervoor dat het systeem voornamelijk voor casual gamers echt een leuke toevoeging is. Het vergroot je gevoel van immersie en spelplezier. Het is een beetje een vreemde ervaring, zo’n trillende headset op je hoofd - maar dat maakt het juist zo leuk. Dat gezegd hebbende zitten er ook een aantal haken en ogen aan dit systeem.

Die kom je specifiek tegen tijdens het afspelen van in-game muziek. Omdat het haptic systeem op verschillende frequenties en volumes reageert, is het een heel dynamisch systeem. In het geval van in-game muziek kan de bas echter de overhand nemen. Het haptic systeem reageert dan voornamelijk op de muziek in plaats van in-game handelingen. In zo’n geval verdwijnt de nuance, dynamiek en - belangrijker nog - de mogelijkheid tot lokalisatie. Een optimale ervaring creëren met het haptic systeem vergt dan ook wat instelwerk. Je zult in sommige games bijvoorbeeld moeten overwegen de in-game muziek zachter of zelfs helemaal uit te zetten. Dat is geen valide optie voor iedere gamer.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het beluisteren van muziek is dat deze Pro-variant, ondanks dat hij beschikt over dezelfde drivers als de andere twee Kraken v3’s, toch weer iets anders klinkt. De hoge frequenties van de Kraken v3 Pro zijn behoorlijk gedefinieerd en klinken soms iets te scherp. Dit valt voornamelijk bij elektronische muziek op. Daar staat tegenover dat het laag bij deze gameheadset mooi in balans is: er is voldoende, het voelt zwaar en overtuigend aan, maar overheerst nooit.

In-game laat de headset zich vooral kenmerken door snelheid en een comfortabele balans. Evenals bij de Kraken v3 Hypersense is het totale frequentiebeeld niet heel precies, maar zeker niet onaangenaam om naar te luisteren. Gamen met de Kraken v3 Pro is vooral spectaculair en vermakelijk. De haptics versterken het aangenaam aanwezige laag iets en daardoor voelen tussenfilmpjes en de in-game actie groots aan. Wel zorgt het ietwat scherpe hoog, in combinatie met het trillen van de headset, sneller dan gebruikelijk voor wat luistermoeheid. Je kunt de haptics natuurlijk ook uitzetten; dan voelt gamen met de Kraken v3 Pro echter wel ietwat onbevredigend.

Concluderend

Het nieuwe haptics systeem in de Razer Pro v3 is een ongelofelijk leuke toevoeging, maar werkt simpelweg niet in iedere setting. In-game muziek gooit in sommige gevallen roet in het eten en dat maakt het systeem niet voor iedere game geschikt. Desalniettemin is de Razer Pro v3, met diens haptics, rgb-verlichting en surround sound, een gameheadset voor de gimmick-liefhebber. Daar staat tegenover dat de klank niet de meest precieze of gebalanceerde is die je ooit zult horen. Wat daarin je voorkeur heeft (gimmicks of precisie in de weergave), bepaalt of dit de headset voor jou is.

Een andere afweging is of de Kraken Pro v3 nou wel zoveel meer levert als de beduidend goedkopere Kraken v3 Hypersense. Beide gameheadsets beschikken over rgb, het haptics systeem en surround sound met als grootste verschil het feit dat de Pro v3 draadloos is. Wil je de verlichting en vibraties draadloos gebruiken, dan gaat de batterij maar elf uur mee en kun je niet spelen terwijl de headset oplaadt. Wil je echt heel graag de draadloze optie, dan kun je overwegen 70 euro meer neer te leggen voor de Pro-versie. Maar écht nodig is dat niet.

Goed
Conclusie

Het nieuwe haptics systeem in de Razer Pro v3 is een erg leuke toevoeging, maar werkt simpelweg niet in iedere setting. In-game muziek gooit in sommige gevallen roet in het eten en dat maakt het systeem niet voor iedere game geschikt. Toch is de Razer Pro v3 dankzij de haptics, rgb-verlichting en surround sound een gameheadset voor de liefhebber van gimmicks. Daar staat tegenover dat de klank niet de meest precieze of gebalanceerde is die je ooit zult horen. Je voorkeur daarin bepaalt of dit een geschikte headset is.

Plus- en minpunten
  • Leuke gimmicks voor gamers, bouwkwaliteit, microfoon, haptics
  • Volume-bug met Mac, niet multi-inzetbaar, klank ondergeschikt aan spelbeleving, haptics

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!