Review: Razer Kraken v3 Pro-gameheadset
Nieuws

Review: Razer Kraken v3 Pro-gameheadset

We hebben de href="https://gamer.nl/artikelen/hardware/de-razer-kraken-v3-gameheadset-review/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Kraken v3 </a>en de <a href="https://gamer.nl/artikelen/hardware/review-razer-kraken-v3-hypersense-gameheadset/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Kraken v3 Hypersense</a> al bekeken, maar de Pro-variant mag natuurlijk niet ontbreken. Deze headset heeft hetzelfde, vernieuwde haptics systeem aan boord als de Hypersense, maar is volledig draadloos.

Razer Kraken v3 pro

Verbinding:

Compatibiliteit:


RGB features:

Batterijduur: 

€200,-

Draadloos middels 2.4Ghz usb-a dongle, minjack

Volledig compatibel met Windows pc’s, beperkt compatibel met ieder platform met een minijack-ingang

Ja

11 uur met haptics en RGB aan,
44 uur zonder extra features

Je verbindt deze headset met een 2.4Ghz wireless usb-a dongle. Verder is deze Pro-variant grotendeels hetzelfde als de Hypersense-versie. De toegevoegde draadloze verbinding resulteert wel in een beduidend hoger prijskaartje: voor de Kraken v3 Pro tel je maar liefst 200 euro neer. 

Bouwkwaliteit

De Razer Kraken v3 Pro-gameheadset is heel stevig gebouwd. De hoofdband is bekleed met een dik kussen en een synthetische leervariant en vanbinnen verstevigd met metaal. Ook het volledige verstelmechaniek en de beugels die de oorschelpen op hun plek houden is gemaakt van ijzer. De oorschelpen zijn daarentegen van hard plastic, maar - mede vanwege het haptic systeem - behoorlijk massief. Ook zitten er in de zijkanten van beide schelpen een met rgb verlicht Razer-logo verstopt dat je via de software allerlei kleuren en verlichtingsvariaties mee kunt geven.

De dikke memory foam-kussens die de oorschelpen van hard plastic bekleden zijn aan de buitenkant voorzien van hetzelfde synthetische leer als de hoofdband, met een voering van een zachte sportstof. Ondanks dat de schelpen zo groot zijn, is de diepte van de oorkussens wel wat klein. Dat komt waarschijnlijk doordat het haptic systeem zoveel ruimte inneemt in de constructie. Dat zorgt ervoor dat deze grote headset in zijn draaggevoel toch wat klein aanvoelt. Hij is ondanks de grote oorschelpen daarnaast ook topzwaar. Het draaggevoel is dan ook even wennen, maar zeker niet oncomfortabel.

©GMRimport

Op de grote oorschelpen zijn behoorlijk wat knoppen en ingangen te vinden. Op de rechteroorschelp zit de knop die het haptic systeem bedient. De linkeroorschelp is een stuk voller. Er zijn drie ingangen: een voor de loskoppelbare microfoon, een usb-c-ingang om de gameheadset op te laden en een minijack-poort. Ook vind je aan de linkerkant de aan- en uitknop, het volumewiel en een muteknop voor de microfoon. In tegenstelling tot de Kraken v3 en v3 Hypersense die we recent bekeken, is de integratie van het volumewiel met het besturingssysteem hier niet aanwezig. Ook zijn er geen kleine tikjes te voelen op het moment dat je aan het volumewiel draait en dat maakt dat het knopgevoel in het geval van deze Pro-variant eigenlijk iets minder goed op orde is dan bij zijn goedkopere seriegenoten.

Uitstekend draadloos, een software bug en de microfoon

De Razer Kraken v3 Pro is hoofdzakelijk een draadloze headset. Je verbindt hem via een 2.4Ghz Wireless usb-a dongle. Dat maakt deze headset draadloos compatibel met Windows- en Mac-pc’s en PlayStation. Verbinden gaat met ieder genoemd platform vanzelf. De verbinding is zeer stabiel en kent vrijwel geen latency. Een kanttekening bij de draadloze verbinding is dat de batterijduur, mits je de rgb-verlichting en haptics constant wilt gebruiken, aan de korte kant is. Na elf uur is hij al leeg. Het is dan ook een minpunt dat je de headset niet kunt gebruiken terwijl hij aan het opladen is.

Als je alle extra’s van de software die de Kraken v3 Pro heeft wilt gebruiken, ben je gebonden aan een Windows-pc. Met de Synapse-applicatie kun je onder andere equalizers instellen, de kleur en het patroon van de rgb-verlichting veranderen en de THX Spatial Audio surround sound inschakelen. Vooral die laatste optie is een goede toevoeging. Deze surround sound is namelijk een van de meer subtielere varianten en voegt daarmee op een behoorlijk smaakvolle manier net wat extra ruimtelijkheid aan de klank toe, zonder overdreven verkleuring.

©GMRimport

Bij het verbinden met Mac-pc’s moet je opletten: als er bijvoorbeeld nog muziek aan het afspelen is terwijl je de headset middels de dongle verbindt, dan schiet het volume in één klap omhoog naar het maximum - zelfs als het volume op het moment van verbinden maar half open staat. Als je vervolgens het volume omlaag wil schroeven in het OS, blijkt dat het interne volume niet omhoog is gegaan. Met een druk op de knop verandert het volume dan ook weer naar het juiste niveau. 

Voordat we uitgebreid aan de gang gaan met het haptic systeem, moeten we de loskoppelbare microfoon nog even positief benoemen. Deze klinkt net als bij de Kraken v3 en v3 Hypersense namelijk uitstekend. De microfoon op de Pro-variant lijkt zelfs iets minder geknepen dan die van de twee goedkopere Kraken v3-modellen. Het is nog steeds geen optie voor de serieuze contentmaker, maar desalniettemin klinkt deze headsetmicrofoon behoorlijk rustig en wordt hij - zelfs als je enthousiast tegen je medespelers praat - nooit schel.

Haptics

Dan het haptics systeem. We keken hier in de reviews van de eerste twee nieuwe Kraken-gameheadsets al uitgebreid naar. De conclusie blijft min of meer hetzelfde: het haptics systeem is echt heel erg leuk. Bij deze nieuwe versie van het systeem kunnen niet alleen de linker- en rechteroorschelp afzonderlijk trillen, waardoor het kan helpen met de lokalisatie, er zijn ook verschillende trilfrequenties. Grote explosies hebben dus een beduidend ander effect dan de terugslag van een machinegeweer of het optrekken van een auto.

Dat zorgt ervoor dat het systeem voornamelijk voor casual gamers echt een leuke toevoeging is. Het vergroot je gevoel van immersie en spelplezier. Het is een beetje een vreemde ervaring, zo’n trillende headset op je hoofd - maar dat maakt het juist zo leuk. Dat gezegd hebbende zitten er ook een aantal haken en ogen aan dit systeem.

Die kom je specifiek tegen tijdens het afspelen van in-game muziek. Omdat het haptic systeem op verschillende frequenties en volumes reageert, is het een heel dynamisch systeem. In het geval van in-game muziek kan de bas echter de overhand nemen. Het haptic systeem reageert dan voornamelijk op de muziek in plaats van in-game handelingen. In zo’n geval verdwijnt de nuance, dynamiek en - belangrijker nog - de mogelijkheid tot lokalisatie. Een optimale ervaring creëren met het haptic systeem vergt dan ook wat instelwerk. Je zult in sommige games bijvoorbeeld moeten overwegen de in-game muziek zachter of zelfs helemaal uit te zetten. Dat is geen valide optie voor iedere gamer.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het beluisteren van muziek is dat deze Pro-variant, ondanks dat hij beschikt over dezelfde drivers als de andere twee Kraken v3’s, toch weer iets anders klinkt. De hoge frequenties van de Kraken v3 Pro zijn behoorlijk gedefinieerd en klinken soms iets te scherp. Dit valt voornamelijk bij elektronische muziek op. Daar staat tegenover dat het laag bij deze gameheadset mooi in balans is: er is voldoende, het voelt zwaar en overtuigend aan, maar overheerst nooit.

In-game laat de headset zich vooral kenmerken door snelheid en een comfortabele balans. Evenals bij de Kraken v3 Hypersense is het totale frequentiebeeld niet heel precies, maar zeker niet onaangenaam om naar te luisteren. Gamen met de Kraken v3 Pro is vooral spectaculair en vermakelijk. De haptics versterken het aangenaam aanwezige laag iets en daardoor voelen tussenfilmpjes en de in-game actie groots aan. Wel zorgt het ietwat scherpe hoog, in combinatie met het trillen van de headset, sneller dan gebruikelijk voor wat luistermoeheid. Je kunt de haptics natuurlijk ook uitzetten; dan voelt gamen met de Kraken v3 Pro echter wel ietwat onbevredigend.

Concluderend

Het nieuwe haptics systeem in de Razer Pro v3 is een ongelofelijk leuke toevoeging, maar werkt simpelweg niet in iedere setting. In-game muziek gooit in sommige gevallen roet in het eten en dat maakt het systeem niet voor iedere game geschikt. Desalniettemin is de Razer Pro v3, met diens haptics, rgb-verlichting en surround sound, een gameheadset voor de gimmick-liefhebber. Daar staat tegenover dat de klank niet de meest precieze of gebalanceerde is die je ooit zult horen. Wat daarin je voorkeur heeft (gimmicks of precisie in de weergave), bepaalt of dit de headset voor jou is.

Een andere afweging is of de Kraken Pro v3 nou wel zoveel meer levert als de beduidend goedkopere Kraken v3 Hypersense. Beide gameheadsets beschikken over rgb, het haptics systeem en surround sound met als grootste verschil het feit dat de Pro v3 draadloos is. Wil je de verlichting en vibraties draadloos gebruiken, dan gaat de batterij maar elf uur mee en kun je niet spelen terwijl de headset oplaadt. Wil je echt heel graag de draadloze optie, dan kun je overwegen 70 euro meer neer te leggen voor de Pro-versie. Maar écht nodig is dat niet.

Goed
Conclusie

Het nieuwe haptics systeem in de Razer Pro v3 is een erg leuke toevoeging, maar werkt simpelweg niet in iedere setting. In-game muziek gooit in sommige gevallen roet in het eten en dat maakt het systeem niet voor iedere game geschikt. Toch is de Razer Pro v3 dankzij de haptics, rgb-verlichting en surround sound een gameheadset voor de liefhebber van gimmicks. Daar staat tegenover dat de klank niet de meest precieze of gebalanceerde is die je ooit zult horen. Je voorkeur daarin bepaalt of dit een geschikte headset is.

Plus- en minpunten
  • Leuke gimmicks voor gamers, bouwkwaliteit, microfoon, haptics
  • Volume-bug met Mac, niet multi-inzetbaar, klank ondergeschikt aan spelbeleving, haptics

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error