Review: De ROG Strix Scar II GL704GW is net niet perfect
Nieuws

Review: De ROG Strix Scar II GL704GW is net niet perfect

De Scar-laptops van ROG staan inmiddels bekend om hun simpel ontwerp zonder experimentele componenten, zoals ontkoppelbare waterkoeling of uitschuifbare schermen. De eerste modellen uit deze serie kwamen begin vorig jaar op de markt en waren voorzien van Pascal-videokaarten en zevende generatie Intel-processoren. Nu Nvidia hun nieuwe Turing-GPU’s op de markt heeft gezet en Intel hun achtste generatie chips beschikbaar heeft gemaakt, is het hoog tijd voor een tweede generatie Scars.

De GL704GW heeft een configuratie die eigenlijk over de hele linie logisch en goed gebalanceerd is. Dat begint bij de Intel Core i7-8750H, die wordt bijgevallen door 16GB DDR4-geheugen op 2666Mhz. Zowel de processor als hoeveelheid geheugen liggen op de sweet spot qua prijs/prestatie-verhouding. Hetzelfde geldt voor de RTX 2070, die ondanks zijn forse prijskaartje uitstekende prestaties levert.

©GMRimport

Exterieur

Van laptops in deze prijscategorie mag je verwachten dat er weinig tot niets schort aan de bouwkwaliteit en stevigheid. Hoewel de Scar II geen exotische materialen zoals aluminium of magnesium inzet voor zijn chassis, voelt het bijzonder degelijk aan. De plastic behuizing geeft op geen enkele plek meer dan een paar millimeter mee en is afgewerkt met een vingerafdrukwerende coating. Deze coating heeft op één helft een koolstofvezelpatroon en op de andere helft een zwart/grijs-camouflagepatroon, waarmee de laptop een zeer uitgesproken ‘gamer’-uiterlijk heeft dat niet iedereen aanspreekt.

De bovenkant van de klep is opgemaakt uit hetzelfde stevige plastic, maar is hier voorzien van een coating die de look van geborsteld aluminium overtuigend weet na te bootsen. Op de klep vinden we tevens het ROG-logo, die onvermijdelijk voorzien is van RGB-verlichting. Al dit stevige plastic resulteert samen met de componenten in een gewicht van 2,9 kilogram. Laptops met een diagonaal van rond de 17” zijn zelden vedergewichten, maar een apparaat van grofweg drie kilo is niet bijzonder prettig om mee te moeten tillen naar college of werk. Bij concurrenten als HP en MSI zijn laptops te krijgen die ruim zevenhonderd gram minder wegen en daarmee aan stuk aantrekkelijker zijn om te gebruiken als reislaptop.

Het 144Hz-paneel wordt omringd voor een opvallend dunne schermrand van slechts enkele millimeters, wat ontegenzeggelijk sjiek oogt. Het nadeel van de dunne schermrand is dat de webcam moest verhuizen naar rechtsonder het scherm. Deze ongemakkelijke locatie zorgt op de GL704GW voor een raar beeld waarbij deelnemers aan een videogesprek vooral de neusharen en handen van de deelnemer zien. Voor frequente videobellers of streamers is een externe webcam dan ook een noodzaak.

©GMRimport

Invoer

Laptopgamers verkiezen bijna altijd een (draadloze) muis boven de ingebouwde trackpad, omdat trackpads maar voor een handjevol games snel en precies genoeg zijn om de actie te volgen. Des te opvallender is het dat de trackpad op de GL704GW prima presteert, afgezien van het gebrek aan een glazen toplaag.

De knoppen onder de trackpad zijn erg fijn en hebben een lange travel met een zachte klik. Het toetsenbord op gaminglaptops wordt daarentegen aanzienlijk vaker gebruikt dan de trackpad, maar op de GL704GW lijkt er niet significant meer moeite in te zijn gestoken. De positie en stevigheid van het toetsenbord is namelijk prima, maar de travel is kort en de aanslagen voelen slap aan. Van een gaminglaptop in deze prijscategorie is iets meer aandacht voor het toetsenbord niet teveel gevraagd.

Prestaties

Het toetsenbord is gelukkig snel vergeten dankzij het beeldscherm dat in de GL704GW is verwerkt: een 1080p, 144Hz-paneel met een opgegeven grijs-grijs responstijd van drie milliseconden. Deze responstijd wordt vaak onder optimale omstandigheden gemeten door de fabrikant, maar bij het testen van de laptop leek het er niet op dat deze ver boven de drie milliseconden ligt. De resolutie van 1080p op een 17,3”-paneel resulteert in een DPI van 127. Zondermeer genoeg voor gamen, maar een hogere resolutie zoals 1440p had niet misstaan gezien de afstand waarmee mensen doorgaans van hun laptopscherm af zitten.

De RX 2070 heeft dankzij zijn 2304 CUDA-cores, nieuwe Turing microarchitectuur en 8GB aan GDDR6-videogeheugen geen moeite om 144 frames per seconde aan te houden, mits je in zwaardere titels bereid bent de voorinstellingen ietwat omlaag te zetten. In lichtere (gratis) games als Fortnite en Apex Legends zijn zelfs de hoogste voorinstellingen niet genoeg om de RTX 2070 in bedwang te houden en duikt de framerate geen seconde onder de 144Hz. Waar de Turing-kaart wel moeite mee heeft zijn titels met raytracing. De nieuwe raytracing-technologie eist duidelijk zijn tol van de videokaart: in Battlefield 5 zakte de fps zelfs tot onder de zestig. Zonder raytracing was dit op de hoogste voorinstelling negentig fps, maar met raytracing aan en op de ‘high’ voorinstelling waren grote delen van alle kaarten onspeelbaar, met dips in de framerate tot dertig fps.

De tekortkomingen van RTX zijn echter niet te verwijten aan de GL704GW. Zolang RTX uit staat in games die (nog niet) geoptimaliseerd zijn voor raytracing, presteert de Scar II uitstekend en zonder enige oververhitting of andere problemen. Het enige wat aan te merken valt op de specificaties is de erbarmelijke rotatiesnelheid van de harde schijf. De ingebouwde SSD heeft slechts een capaciteit van 256GB – zodra het besturingssysteem en alle software zoals Steam en Origin zijn geïnstalleerd, blijft er nog maar heel weinig ruimte over voor games. De rest van de bibliotheek is dan ook toegewezen op de meegeleverde harde schijf van 1TB, maar deze heeft een rotatiesnelheid van slechts 4200 toeren per minuut. Deze rotatiesnelheid resulteert in lees- en schrijfsnelheden die nauwelijks acceptabel zijn voor normale applicaties, laat staan voor games. Een 7200RPM (hybride) schijf of SATA-SSD aanschaffen naast de Scar II is dan ook barre noodzaak, wat tussen de honderd en tweehonderd euro toevoegt aan de kosten van de machine.

©GMRimport

Conclusie

Aan de basis is de Strix Scar II GL704GW een goed gebouwd apparaat met een logische configuratie van de kerncomponenten en een uitstekend scherm. Deze combinatie wordt echter in de steek gelaten door kleine missers als de harde schijf, het hoge gewicht, matig toetsenbord en – hoewel dat niet voor iedereen een hindernis zal zijn – het erg uitgesproken uiterlijk. Voor gamers die hoofdzakelijk thuis gamen is de GL704GW makkelijk aan te raden, maar de rest kan zijn heil beter elders zoeken.

©GMRimport

Adviesprijs: € 2499

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error