Reload: Uncharted 2: Among Thieves
Nieuws

Reload: Uncharted 2: Among Thieves

Eens in de zoveel tijd verschijnt er een game die een heel genre opschudt. Niet dat er in 2009 geen goede actiegames te vinden waren op de PlayStation 3, maar met Uncharted 2: Among Thieves was Naughty Dog de concurrentie simpelweg mijlenver vooruit. Des te knapper is dat Nathan Drakes tweede avontuur tien jaar later nog net zo meeslepend is als voorheen.

Alvorens de PlayStation 3 in de winkels verscheen, maakte Naughty Dog een moeilijke beslissing. Na Crash Bandicoot achter te hebben gelaten op de PlayStation moesten ook Jak en Daxter plaatsmaken voor een nieuw icoon: Nathan Drake. Bij de aankondiging van de toen nog naamloze actie-adventuregame werd Uncharted: Drake’s Fortune nog gekscherend ‘Dude Raider’ genoemd, maar dat sentiment sloeg snel om. Drake’s Fortune bleek dankzij full body motion capture en goed acteerwerk een zeer fijne exclusieve titel te zijn. Naughty Dog schroefde de productie op en ging vervolgens op zoek naar een schat die de rijkdommen van Sir Francis Drake deed verbleken.

©GMRimport

Perfect tempo

En die schat vonden ze in een van de meest meeslepende actiegames ooit. Wat er zo goed is aan Uncharted 2 is niet in één zin uit te leggen, maar de belangrijkste factor is wellicht het perfecte tempo van de game. De game kent waanzinnige actiescènes die elkaar soms naadloos opvolgen. Denk aan de tankachtervolging door een stad, het flatgebouw dat instort terwijl Drake en Chloe er schietend doorheen rennen en natuurlijk de fantastische opening in een gecrashte trein. Dit soort momenten hadden we nog nooit in games meegemaakt en staan daarom in ons geheugen gegrift.

Maar tussendoor neemt Among Thieves genoeg adempauzes om personages uit te diepen en spelers van de omgeving te laten genieten. Neem de scène waarin Nathan Drake wordt gered door de Nepalese Tenzin en vervolgens een Tibetaans dorpje bezoekt. Hij trapt een balletje, aait een beest en kijkt uit over prachtige, kalmerende bergtoppen. In de meeste actiegames is er weinig ruimte voor dit soort rustmomenten, maar Naughty Dog begreep als geen ander dat het essentieel is voor de filmische ervaring van de game.

Het ene moment stap je kletsnat een indrukwekkende tempel in en het volgende moment kruip je bloedend door de sneeuw

-

©GMRimport

Wereldreis

Door de wisselwerking van omgevingen blijft Uncharted 2 de volle tien uur boeiend. Waar Drake’s Fortune zich grotendeels afspeelt op een enkel eiland, is het vervolg in essentie een avontuurlijke wereldreis die spelers op de meest uiteenlopende plekken brengt. Het ene moment stap je kletsnat een indrukwekkende tempel in en het volgende moment kruip je bloedend door de sneeuw. De grafische mijlpaal die de game destijds was, maakte deze locaties des te imposanter. De semi realistische grafische stijl, het realistische licht en het rijke kleurenpalet zijn tien jaar na dato eigenlijk nog steeds prachtig om te aanschouwen.

Personages kwamen hierdoor ook verder tot leven, hoewel dat met name te danken is aan de uitzonderlijk sterke acteerprestaties van Nolan North en collega’s. De liefdesdriehoek van Drake, Chloe en Elena wordt pijnlijk in beeld gebracht, grapjes zijn subtieler en daardoor komischer en iedereen is over het algemeen geloofwaardiger en sympathieker. Met bakken aan dialogen buiten en tijdens de gameplay stuwt het verhaal de game constant voort en kwam Naughty Dog dichterbij een interactieve film dan ooit tevoren.

©GMRimport

Achteraf gezien is het verhaal zelf niet eens zo sterk. Regelmatig komen gebeurtenissen de protagonisten wel érg goed uit tijdens de zoektocht naar de mythische stad Shambhala en is de Cintamani Stone niet meer dan een simpele McGuffin. Ook komt slechterik Zoran Lazarevic dreigend over, maar is hij verder vrij eendimensionaal. Dankzij het feit dat Drake echter erkent dat dingen soms verdacht makkelijk gaan en spelers constant een ander doel voorgeschoteld krijgen, vallen deze zwaktes amper op. Alles wordt zo overtuigend verteld en in beeld gebracht dat je eigenlijk geen vragen stelt. Behalve dan waarom Jeff de cameraman vijf minuten na introductie al moet sterven.

Drie pilaren

Wat gameplay betreft leunt Uncharted 2 behoorlijk op third-person shooter-actie, die vergeleken met het eerste deel wel veel dynamischer wordt gepresenteerd. Dekking brokkelt af, vijanden proberen je te flankeren en in sommige situaties moeten spelers zien te overleven terwijl de vloer onder hun voeten verdwijnt. Ook is actie regelmatig verbonden aan platformen, met scènes waarbij Drake met één hand als een soort schietschijf aan een richel hangt en met de andere vijanden neerknalt voordat het te laat is.

Het klauteren en springen zelf is niet bijster moeilijk, maar dat is ook niet de bedoeling. Among Thieves geeft spelers graag het gevoel in gevaar te zijn door houvast af te laten breken, met als resultaat dat de speler bij de les blijft. Vaak is het ook een excuus om even de omgeving te tonen door kilometers ver uit te zoomen terwijl Drake ergens aan bungelt.

©GMRimport

Bewegen gaat overigens veel soepeler dan het eerste deel, waardoor Uncharted 2 zich uitstekend leent voor een multiplayermodus. Tegen de verwachtingen vond de modus z’n plek tussen third-person shooters als Gears of War 2 dankzij een verscheidenheid aan modi en maps. Helaas zijn de servers nu gesloten en vinden spelers vergelijkbare actie in de multiplayermodus van Uncharted 4, maar het is knap hoe Naughty Dog dit voor elkaar heeft gebokst.

Dat de drie grote gameplayfacetten van Uncharted in het tweede deel niet helemaal in balans zijn merk je vooral aan de karige hoeveelheid puzzels. Er zijn slechts een paar momenten dat de speler à la Indiana Jones een grote puzzel oplost in een tombe, maar gelukkig zijn ze wel boeiend genoeg ontworpen om er precies lang genoeg zoet mee te zijn. Met name Drake’s notitieboek, waar je zelf doorheen bladert voor hints, is een toffe mechaniek om tot een oplossing te komen. Bovendien zijn veel goddelijke afbeeldingen en leuzen gebaseerd op de werkelijkheid, wat ze alleen maar intrigerender maakt.

All killer, no filler

Uncharted 2: Among Thieves kent weinig gelijken. Het is een compact, meeslepend en heel fijn avontuur: het soort all killer, no filler dat zeldzaam is in hedendaagse games. En tien jaar later betreft het nog steeds een van de meest waardevolle schatten onder de actie-adventuregames en games in het algemeen.

In Reload houdt Gamer.nl regelmatig games van toen tegen het licht van nu.

Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error