Reload: Super Metroid
Nieuws

Reload: Super Metroid

The Last Metroid is in Captivity… The Galaxy is at peace. Vijfentwintig jaar geleden werden spelers met deze inmiddels iconische boodschap begroet bij het opstarten van Super Metroid. Over dit deel wordt al die jaren later nog steeds lovend gesproken en met goede reden.

Super Metroid is zonder twijfel een van de beste games in zijn genre. De planeet Zebes is een complex doolhof vol gevaarlijke wezens en obstakels die de weg blokkeren. Alleen door als premiejager Samus Aran de juiste uitrusting te vinden is het mogelijk om steeds dieper in het labyrint door te dringen.

©GMRimport

Niet alleen de beste Metroidvania

Er is al heel veel gezegd over hoe goed de wereld van Super Metroid in elkaar steekt, hoe geniaal het is dat je niet iedere upgrade in een vaste volgorde hoeft te vinden en hoe verdwaald raken in de ondergrondse wereld een belangrijk onderdeel van het spel is. Allemaal goede redenen om het jaren later nog steeds een van de allerbeste Metroidvania’s ooit te noemen.

Maar naast het genre definiëren en de lat voor andere games gigantisch hoog leggen, doet Super Metroid nog veel meer op baanbrekende manieren goed. Het zijn vooral kleine details die je misschien pas opvallen na een tweede of derde keer het einde bereikt te hebben.

Voorkennis benodigd

Super Metroid speelt namelijk met je verwachtingen en dat werkt met name in het begin van het spel goed wanneer je al een beetje voorkennis hebt van het eerste deel. Nadat Samus in Super op het nippertje weet te ontsnappen uit het ruimtestation waar de laatste Metroid werd bewaakt, landt ze op Zebes. Dat is dezelfde planeet als waar het eerste deel zich afspeelt. Een korte afdaling door wat met mos begroeide grotten brengt haar naar het laatste gedeelte van de allereerste Metroid. De lange schacht met kleine platformpjes is vervallen, maar nog intact. Hetzelfde gaat op voor de ruimte waar de eindbaas Mother Brain ooit huisde. Het grote verschil is dat die kamer nu angstaanjagend leeg is.

Het gaat nog verder met de herkenbare momenten. De eerste cruciale upgrade – de Morphball die Samus de toegang verschaft tot kleine gangentjes – ligt op precies dezelfde plek als in de eerste game, al wordt hij nu bewaakt door een camera. Een nieuw item iets verderop wordt in de gaten gehouden door eenzelfde soort camera. Wanneer het pad ophoudt en Samus rechtsomkeert moet maken, is die griezelig verlaten troonzaal van Mother Brain ineens gevuld met Space Pirates die verhaal komen halen.

De kleine verhalende gebeurtenissen zijn nog net zo memorabel als de niets minder dan geniale spelwereld, de onheilspellende muziek of het benauwde gevoel dat de buitenaardse en vijandige wereld oproept

-

Nooit veilig

Zonder woorden te gebruiken vertelt Super Metroid op deze manier zijn verhaal. Er wordt bovendien nog veel meer verrassends gedaan om je nooit een compleet veilig gevoel te geven. Een van de standbeelden die in deze game kostbare upgrades omhoog houdt, valt je na het verzamelen van het object opeens aan. Een angstaanjagend twist die er voor zorgt dat je bij iedere volgende uitbreiding van Samus’ arsenaal op je hoede bent. Misschien is het een beloning, misschien zit er wel een adertje onder het gras…

Super Metroid weet ondertussen nog meer te bereiken zonder een woord te verspillen. De gevechten tegen de leiders van de Space Pirates zijn stuk voor stuk memorabel. Vooral Crocomire verdient speciale aandacht. Dit koddige monster is zo goed als onverslaanbaar en hij heeft een dikke huid waar geen raket doorheen komt.

De enige manier om dit beest te verslaan is door hem in zijn muil te schieten en hem beetje bij beetje naar achter te duwen. Crocomire valt vervolgens achteruit in de kokende lava, waarna je zijn huid van zijn schedel ziet smelten. Een behoorlijk gruwelijk einde. Dat wordt nog eens verder onderstreept door de compleet onverwachte comeback even later, wanneer het skelet van Crocomire door een muur barst en de weg vrijmaakt, voordat hij eindelijk echt dood neervalt.

©GMRimport

Perfecte finale

Deze momenten zijn kort en in sommige gevallen zelfs optioneel. De dieren die Samus een nieuwe vaardigheid leren hoef je bijvoorbeeld niet te vinden en te redden. Die kleine verhalende gebeurtenissen zijn alsnog net zo memorabel als de niets minder dan geniale spelwereld, de onheilspellende muziek of het benauwde gevoel dat de buitenaardse en vijandige wereld oproept.

In de finale van het spel komen al die elementen meesterlijk samen. Mother Brain blijkt een tweede, nog veel dodelijkere vorm te hebben die Samus met een krachtige straal tot op het randje van de dood brengt. Plotseling verschijnt daar de eens kleine en ontvoerde Metroid in beeld die het meesterbrein precies op het juiste moment aanvalt. Het levensgevaarlijke wezen waar het allemaal om te doen is ziet Samus na het einde van het tweede deel nog steeds als zijn moeder en offert zichzelf op. Wat volgt is een magisch moment waarin Samus – herboren door de energie van de Metroid - het vuur opnieuw opent op Mother Brain.

Spelen met je verwachtingen, een verhaal vertellen met kleine details en een einde waarin je je even oppermachtig waant: het zijn vaste waarden geworden in zo’n beetje iedere andere game. Super Metroid deed het misschien niet als eerste, maar in alle eerlijkheid wel het beste.

Meer Reloads op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!